Article_top

Преди няколко месеца ви разказахме за новата война на телевизионния пазар в България. Става дума за любопитните маневри около измерването на рейтингите в страната. До 1 май бТВ и Нова работеха с различни пийпълметрични агенции - съответно ГАРБ и Nielsen Admosphere Bulgaria. Сега и двете са при ГАРБ (след като Нова реши да се раздели с Nielsen), което би трябвало да радва рекламодателите – най-после единен ориентир - и самите медии.

Още преди единното измерване да стане факт обаче, на пазара направи впечатление, че от няколко месеца ГАРБ е започнала да мери необичайно високи рейтинги на Нова тв, в т.ч. за новинарските емисии, при които бТВ винаги е заемала лидерските позиции според зрителския интерес. В един момент се стигна до любопитни резултати - например на 8 май бТВ излъчва екслузивно интервю с Васил Божков, който почти всекидневно разказваше за своите взаимоотношения с властта. Според данните на ГАРБ обаче хората тогава предпочели да гледат... кмета на Пазарджик Тодор Попов по Нова. 

Именно заради тези неясноти около измерването на "официалната валута на рекламния пазар в България", както бТВ нарича рейтингите, от медията предлагат радикално решение на проблема. Телевизията разпространи "Становище към индустрията", "базирано на най-добри практикити и примери от други европейски пазари, предлага конкретни решения и стъпки, които да сложат край на нездравословните дискусии относно достоверността и прозрачността на пийпълметричните данни".

Оттам обясняват предложението с факта, че ГАРБ никога не е била избирана или поставяна в условия на търг, а в момента "не представя измерване на всички видове видеосъдържания на всякакви възможни канали и платформи - нещо крайно необходимо в днешната дигитална среда." Разбира се, споменават се и въпросите и съмненията на различни участници на пазара относно обективността на даннните, представяни от ГАРБ. 

Решенението - комитет на индустрията

На първо място се предлага създаването на комитет на индустрията. Той, гласи идеята на бТВ, следва да бъде собственик на данните от системата и да гарантира прозрачни взаимноотношения между доставчик и участници. 

Участници в кКомитета трябва да бъдат всички "релевантни телевизии и асоциации", а тези, които предпочитат да не участват във финансирането му, все пак ще имат право да получават данните на лицензионен принцип и дори да имат консултантска функция в техническата комисия. Тази комисия пък следва да бъде една от основните структури на кКомитета. 

Самият комитет ще се управлява от управителен съвет, а при потенциални спорове между участниците ще бъде прилаган механизъм за медиация на конфликти. 

Най-важната стъпка обаче е следната - системата за измерване на аудиторията да бъде подложена на търг - "като най-добрата форма на закъснял одит", пишат от бТВ. Идеята е търгът, който ще се организира от комитета, да провери дали методологията на ГАРБ съответства на международните практики и насоки в конкуретна среда с други доставчици на такава услуга. Задачата трябва да покрие всички форми на видеосъдържания, всички канали на разпространение и всички типове платформи - нещо, което към момента по думите на бТВ не се прави. 

След провеждането на търга пък системата ще бъде подлагана на регулярни проверки, защото тя нямало как да остане статична и постоянно трябвало да се адаптира към динамичните бизнес нужди на рекламния пазар. 

Към изпратеното до медиите писмо днес от бТВ прикачат и документ с доста повече информация. От него и представените в него таблици се повдигат и допълнителни въпроси за рязката промяна на зрителския интерес. Така например става ясно, че в края на пролетния сезон на 2019 г., малко след като Кирил Домусчиев купува Нова, аудиторията на бТВ според данните на ГАРБ започва рязко да намалява, докато тази на Нова започва да се увеличава. За това няма видими причини, особено имайки предвид, че в програмните схеми няма особена разлика от времената преди това, посочват от бТВ. Този необясним феномен продължава и до днес. 

Телевизията представя още няколко графики с данни и от ГАРБ и от Nielsen, които поставят още въпроси, но не и отговори. 

"Настоящата система за измерване на аудиторията се използва повече от десет години. Една толкова отдавнашна система трябва да бъде подложена на цялостен тест, а не само на одит. Регулярните търгове след 3-5 години са практика на всички пазари с утвърдена пийпълметрична система, включително в страни от нашия регион, където силен Комитет на индустрията гарантира здравословно развитие и растеж на медийния и рекламния бизнес. Вярвам, че нашето "Становище към индустрията" идва в добър момент, за да адресира всички съмнения и въпроси във връзка с необяснимите промени в гледаемостта през последната година, както и съответствието на сегашната система с новата дигитална реалност. Сега повече от всякога в тази посткризисна среда трябва да помогнем на партньорите си от рекламния сектор да вземат най-разумните и ефективни решения за инвестиции на базата на прозрачни и надеждни пийпълметрични данни", коментира Флориан Скала, Главен изпълнителен директор на bTV Media Group.

Нова: Да, ама не

Оказва се, че на 8 юли тази година е имало официална среща на радио-телевизионните оператори - Нова, БНТ и бТВ, както и на представители на рекламодатели и комуникационни агенции - БАР и БАКА. От бТВ разказват, че именно там представили своите идеи и първоначалните впечатления били, че те се приемат. По-късно обаче от Нова категорично се противопостявят на идеята за провеждането на търг и не подкрепят създаването на искания общ комитет. Едва тогава БАР и БАКА също започват да изразят и свои притеснения за търговото начало на измерванията. 

Вместо това от Нова предлагат да се направи одит на съществуващата система. Вместо общ комитет пък телевизията поискала възстановяването на т.нар. Потребителски комитет, който според бТВ има много по-ограничени функции, които не биха променили настоящата система. Един такъв одит би прегледал единствено текущите данни, от които едва ли може да се открие и идентифицира проблем, още по-малко пък да се стигне до неговото категорично решение. При този вариант реално всяка телевизия ще продължи да има индивидуални договори с компанията - мерител на рейтинги. 

Според бТВ обаче единствено търгът като конкуретна форма може да покаже коя методология е най-добра, може да насърчи иновациите и да позволи сранението на различните системи. 

"Провеждането само на одит ще постигне обратното: всичко ще остане така, както е, с няколко дребни промени тук или там, за да се оправдае самият одит. Той ще циментира съответната валута. Но това няма да осигури на рекламодателите сигурност, че в България има изградена модерна, прозрачна система, въз основа на която те могат да вземат разумни решения за инвестиции и да гарантират, че рекламните им бюджети са добре изразходвани", коментира частната телевизия.

Клуб Z опита да се свърже с представител на Нова, който да обясни позицията на медията, но към този момент опитите ни са неуспешни. Ако позиция на Нова все пак бъде представена, Клуб Z ще я публикува. 

Какво казаха ГАРБ

Още преди няколко месеца, когато писахме по темата, ние потърсихме и другата гледна точка - тази на ГАРБ. Тогава Ива Стоянова-Гамари, която е управляващ партньор в компания, отрече да има изкуствено помпане на рейтинга на Нова.

По думите ѝ от Нова са започнали да инвестират повече в програма и интересът към телевизията се е повишил - което било тенденция, която дава резултати след шест до осем месеца измервания. Новините пък са функция на програмата - когато канал генерира зрителски интерес, този интерес прераства в доверие – допълни Гамари. С други думи – ако ви хареса програмата, ще останете и за новините.

 
Снимка БГНЕС

Преди няколко месеца ви разказахме за новата война на телевизионния пазар в България. Става дума за любопитните маневри около измерването на рейтингите в страната. До 1 май бТВ и Нова работеха с различни пийпълметрични агенции - съответно ГАРБ и Nielsen Admosphere Bulgaria. Сега и двете са при ГАРБ (след като Нова реши да се раздели с Nielsen), което би трябвало да радва рекламодателите – най-после единен ориентир - и самите медии.

Още преди единното измерване да стане факт обаче, на пазара направи впечатление, че от няколко месеца ГАРБ е започнала да мери необичайно високи рейтинги на Нова тв, в т.ч. за новинарските емисии, при които бТВ винаги е заемала лидерските позиции според зрителския интерес. В един момент се стигна до любопитни резултати - например на 8 май бТВ излъчва екслузивно интервю с Васил Божков, който почти всекидневно разказваше за своите взаимоотношения с властта. Според данните на ГАРБ обаче хората тогава предпочели да гледат... кмета на Пазарджик Тодор Попов по Нова. 

Именно заради тези неясноти около измерването на "официалната валута на рекламния пазар в България", както бТВ нарича рейтингите, от медията предлагат радикално решение на проблема. Телевизията разпространи "Становище към индустрията", "базирано на най-добри практикити и примери от други европейски пазари, предлага конкретни решения и стъпки, които да сложат край на нездравословните дискусии относно достоверността и прозрачността на пийпълметричните данни".

Оттам обясняват предложението с факта, че ГАРБ никога не е била избирана или поставяна в условия на търг, а в момента "не представя измерване на всички видове видеосъдържания на всякакви възможни канали и платформи - нещо крайно необходимо в днешната дигитална среда." Разбира се, споменават се и въпросите и съмненията на различни участници на пазара относно обективността на даннните, представяни от ГАРБ. 

Решенението - комитет на индустрията

На първо място се предлага създаването на комитет на индустрията. Той, гласи идеята на бТВ, следва да бъде собственик на данните от системата и да гарантира прозрачни взаимноотношения между доставчик и участници. 

Участници в кКомитета трябва да бъдат всички "релевантни телевизии и асоциации", а тези, които предпочитат да не участват във финансирането му, все пак ще имат право да получават данните на лицензионен принцип и дори да имат консултантска функция в техническата комисия. Тази комисия пък следва да бъде една от основните структури на кКомитета. 

Самият комитет ще се управлява от управителен съвет, а при потенциални спорове между участниците ще бъде прилаган механизъм за медиация на конфликти. 

Най-важната стъпка обаче е следната - системата за измерване на аудиторията да бъде подложена на търг - "като най-добрата форма на закъснял одит", пишат от бТВ. Идеята е търгът, който ще се организира от комитета, да провери дали методологията на ГАРБ съответства на международните практики и насоки в конкуретна среда с други доставчици на такава услуга. Задачата трябва да покрие всички форми на видеосъдържания, всички канали на разпространение и всички типове платформи - нещо, което към момента по думите на бТВ не се прави. 

След провеждането на търга пък системата ще бъде подлагана на регулярни проверки, защото тя нямало как да остане статична и постоянно трябвало да се адаптира към динамичните бизнес нужди на рекламния пазар. 

Към изпратеното до медиите писмо днес от бТВ прикачат и документ с доста повече информация. От него и представените в него таблици се повдигат и допълнителни въпроси за рязката промяна на зрителския интерес. Така например става ясно, че в края на пролетния сезон на 2019 г., малко след като Кирил Домусчиев купува Нова, аудиторията на бТВ според данните на ГАРБ започва рязко да намалява, докато тази на Нова започва да се увеличава. За това няма видими причини, особено имайки предвид, че в програмните схеми няма особена разлика от времената преди това, посочват от бТВ. Този необясним феномен продължава и до днес. 

Телевизията представя още няколко графики с данни и от ГАРБ и от Nielsen, които поставят още въпроси, но не и отговори. 

"Настоящата система за измерване на аудиторията се използва повече от десет години. Една толкова отдавнашна система трябва да бъде подложена на цялостен тест, а не само на одит. Регулярните търгове след 3-5 години са практика на всички пазари с утвърдена пийпълметрична система, включително в страни от нашия регион, където силен Комитет на индустрията гарантира здравословно развитие и растеж на медийния и рекламния бизнес. Вярвам, че нашето "Становище към индустрията" идва в добър момент, за да адресира всички съмнения и въпроси във връзка с необяснимите промени в гледаемостта през последната година, както и съответствието на сегашната система с новата дигитална реалност. Сега повече от всякога в тази посткризисна среда трябва да помогнем на партньорите си от рекламния сектор да вземат най-разумните и ефективни решения за инвестиции на базата на прозрачни и надеждни пийпълметрични данни", коментира Флориан Скала, Главен изпълнителен директор на bTV Media Group.

Нова: Да, ама не

Оказва се, че на 8 юли тази година е имало официална среща на радио-телевизионните оператори - Нова, БНТ и бТВ, както и на представители на рекламодатели и комуникационни агенции - БАР и БАКА. От бТВ разказват, че именно там представили своите идеи и първоначалните впечатления били, че те се приемат. По-късно обаче от Нова категорично се противопостявят на идеята за провеждането на търг и не подкрепят създаването на искания общ комитет. Едва тогава БАР и БАКА също започват да изразят и свои притеснения за търговото начало на измерванията. 

Вместо това от Нова предлагат да се направи одит на съществуващата система. Вместо общ комитет пък телевизията поискала възстановяването на т.нар. Потребителски комитет, който според бТВ има много по-ограничени функции, които не биха променили настоящата система. Един такъв одит би прегледал единствено текущите данни, от които едва ли може да се открие и идентифицира проблем, още по-малко пък да се стигне до неговото категорично решение. При този вариант реално всяка телевизия ще продължи да има индивидуални договори с компанията - мерител на рейтинги. 

Според бТВ обаче единствено търгът като конкуретна форма може да покаже коя методология е най-добра, може да насърчи иновациите и да позволи сранението на различните системи. 

"Провеждането само на одит ще постигне обратното: всичко ще остане така, както е, с няколко дребни промени тук или там, за да се оправдае самият одит. Той ще циментира съответната валута. Но това няма да осигури на рекламодателите сигурност, че в България има изградена модерна, прозрачна система, въз основа на която те могат да вземат разумни решения за инвестиции и да гарантират, че рекламните им бюджети са добре изразходвани", коментира частната телевизия.

Клуб Z опита да се свърже с представител на Нова, който да обясни позицията на медията, но към този момент опитите ни са неуспешни. Ако позиция на Нова все пак бъде представена, Клуб Z ще я публикува. 

Какво казаха ГАРБ

Още преди няколко месеца, когато писахме по темата, ние потърсихме и другата гледна точка - тази на ГАРБ. Тогава Ива Стоянова-Гамари, която е управляващ партньор в компания, отрече да има изкуствено помпане на рейтинга на Нова.

По думите ѝ от Нова са започнали да инвестират повече в програма и интересът към телевизията се е повишил - което било тенденция, която дава резултати след шест до осем месеца измервания. Новините пък са функция на програмата - когато канал генерира зрителски интерес, този интерес прераства в доверие – допълни Гамари. С други думи – ако ви хареса програмата, ще останете и за новините.

Коментари

.....

Крайно време е да се сложи ред в този бранш. Учудвам се как самите рекламодатели не са настояли за това по-рано, защото всеки техен вложен лев е пряко свързан с реалната гледаемост на различните продукции на тези и други родни медии.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията