Article_top

Убийствата във Франция, обидите на Реджеп Ердоган към Еманюел Макрон, карикатурите на "Шарли Ебдо" и съдебното дело срещу изданието в Турция не са нито само геополитически, нито само междуличностен конфликт, а са част от дългогодишния сблъсък между две цивилизации.

Този сблъсък беше потулван и захаросван в продължение на десетилетия и ако сега Макрон и френското общество отстъпят, лицемерната толерантност ще продължи.

Едната цивилизация смята, че иронията и самоиронията са част от свободата на словото, а другата цивилизация (с нейните политически лидери и обикновени представители, които излизат на протести) смята, че иронията към собственото/себето е изключение от свободата на словото. 

Какви са фактите от последните две седмици?

На 16 октомври в Париж бе обезглавен учителят по история Самюел Пати, защото е показал карикатури на ислямския пророк Мохамед като част от обсъждане за свобода на словото. На 29 октомври в базиликата „Нотр Дам“ в Ница бяха убити четирима души, а една от тях – жена на 70 години беше обезглавена. По думите на кмета на Ница нападателят е крещял „Аллах Акбар“. През същия ден в друг френски град – Авиньон, полицията е застреляла друг атентатор размахващ пистолет, а в Лион е задържан мъж, който според полицията е подготвял нападение с нож.

Тези терористични атаки стават на фона на няколко политически събития. – След убийството на учителя в Париж, френският президент Макрон обяви „Засилваме действията срещу радикалния ислям“. Ердоган му отговари с репликата “Какъв е проблемът на индивида наречен Макрон с исляма и мюсюлманите? Той се нуждае от психотерапия“ изречена на конгрес на Партията на справедливостта и развитието. След това изказване френското издание "Шарли Ебдо", публикува карикатура иронизираща Ердоган.  Заради същата карикатура турските власти започнаха съдебното дело срещу изданието в Турция. Освен това Ердоган призова турските граждани да бойкотират френски стоки, а неговите привърженици организираха протести в Анкара и други градове срещу Макрон.

На 28 октомври Главното мюфтийство в България разпространи декларация, с която остро осъжда карикатурите на "Шарли Ебдо", иронизиращи Ердоган, но не споменава нито дума за зверските убийства във Франция. 

Основният въпрос в конфликта е - има ли право човек да иронизира идеологии (включително религии), исторически и политически личности? Прекият и очевиден отговор на този въпрос е - да.  

Опитите за изключения от това правило винаги ще водят до грешен и несправедлив резултат. Ако нямам свободата да иронизирам исляма, то нямам свободата да иронизирам и християнството, будизма, атеизма, както и всички идеологии свързани с човешкия светоглед, включително атеистичните. 

Ако нямам право да иронизирам Мохамед, то нямам право да иронизирам Христос, Буда, Кришна и т.н. и т.н. 

Ако нямам право да иронизирам Ердоган, то нямам право да иронизирам Макрон, Меркел, Тръмп, Борисов и т.н.

Докъде ще стигнем, ако всеки, който се почувства обиден от ирония (не с него самия дори, а с негов родов признак), може да започне репресия срещу иронизиращия? Защо тогава да е възможна ирония с блондинките, полицаите, батките, "селяните", поповете, американците, руснаците...?  

Карикатурите на Шарли Ебдо и подобни сатирични издания нямат признаците на дискриминация. Този тип сатира е нужна на човечеството. Когато иронизират Христос(а това се случва често, нали), гледам с усмивка, както би погледнал самият Той. Аз също се шегувам със собствената си религия като част от видовете самоирония. В краен случай, ако сметна дадена публикация за толкова обидна, няма да поискам нейната забрана, нито ще обезглавявам автора й.

Просто на свой ред ще изразя мнението си за публикацията.

В заключение - някои бъркат въпроса дали даден вид ирония е възпитана и удачна, с въпроса - дали трябва да бъде забранена. Това са две тотално различни дилеми и отговорите им не са производни. 

Една голяма група от хора в уравнението не прави разлика между "неуместно" и "забранено", а е време да започне.

*Любомир Авджийски е юрист и изпълнителен директор на Център за мониторинг на правосъдието.

 

Ключови думи
 

Убийствата във Франция, обидите на Реджеп Ердоган към Еманюел Макрон, карикатурите на "Шарли Ебдо" и съдебното дело срещу изданието в Турция не са нито само геополитически, нито само междуличностен конфликт, а са част от дългогодишния сблъсък между две цивилизации.

Този сблъсък беше потулван и захаросван в продължение на десетилетия и ако сега Макрон и френското общество отстъпят, лицемерната толерантност ще продължи.

Едната цивилизация смята, че иронията и самоиронията са част от свободата на словото, а другата цивилизация (с нейните политически лидери и обикновени представители, които излизат на протести) смята, че иронията към собственото/себето е изключение от свободата на словото. 

Какви са фактите от последните две седмици?

На 16 октомври в Париж бе обезглавен учителят по история Самюел Пати, защото е показал карикатури на ислямския пророк Мохамед като част от обсъждане за свобода на словото. На 29 октомври в базиликата „Нотр Дам“ в Ница бяха убити четирима души, а една от тях – жена на 70 години беше обезглавена. По думите на кмета на Ница нападателят е крещял „Аллах Акбар“. През същия ден в друг френски град – Авиньон, полицията е застреляла друг атентатор размахващ пистолет, а в Лион е задържан мъж, който според полицията е подготвял нападение с нож.

Тези терористични атаки стават на фона на няколко политически събития. – След убийството на учителя в Париж, френският президент Макрон обяви „Засилваме действията срещу радикалния ислям“. Ердоган му отговари с репликата “Какъв е проблемът на индивида наречен Макрон с исляма и мюсюлманите? Той се нуждае от психотерапия“ изречена на конгрес на Партията на справедливостта и развитието. След това изказване френското издание "Шарли Ебдо", публикува карикатура иронизираща Ердоган.  Заради същата карикатура турските власти започнаха съдебното дело срещу изданието в Турция. Освен това Ердоган призова турските граждани да бойкотират френски стоки, а неговите привърженици организираха протести в Анкара и други градове срещу Макрон.

На 28 октомври Главното мюфтийство в България разпространи декларация, с която остро осъжда карикатурите на "Шарли Ебдо", иронизиращи Ердоган, но не споменава нито дума за зверските убийства във Франция. 

Основният въпрос в конфликта е - има ли право човек да иронизира идеологии (включително религии), исторически и политически личности? Прекият и очевиден отговор на този въпрос е - да.  

Опитите за изключения от това правило винаги ще водят до грешен и несправедлив резултат. Ако нямам свободата да иронизирам исляма, то нямам свободата да иронизирам и християнството, будизма, атеизма, както и всички идеологии свързани с човешкия светоглед, включително атеистичните. 

Ако нямам право да иронизирам Мохамед, то нямам право да иронизирам Христос, Буда, Кришна и т.н. и т.н. 

Ако нямам право да иронизирам Ердоган, то нямам право да иронизирам Макрон, Меркел, Тръмп, Борисов и т.н.

Докъде ще стигнем, ако всеки, който се почувства обиден от ирония (не с него самия дори, а с негов родов признак), може да започне репресия срещу иронизиращия? Защо тогава да е възможна ирония с блондинките, полицаите, батките, "селяните", поповете, американците, руснаците...?  

Карикатурите на Шарли Ебдо и подобни сатирични издания нямат признаците на дискриминация. Този тип сатира е нужна на човечеството. Когато иронизират Христос(а това се случва често, нали), гледам с усмивка, както би погледнал самият Той. Аз също се шегувам със собствената си религия като част от видовете самоирония. В краен случай, ако сметна дадена публикация за толкова обидна, няма да поискам нейната забрана, нито ще обезглавявам автора й.

Просто на свой ред ще изразя мнението си за публикацията.

В заключение - някои бъркат въпроса дали даден вид ирония е възпитана и удачна, с въпроса - дали трябва да бъде забранена. Това са две тотално различни дилеми и отговорите им не са производни. 

Една голяма група от хора в уравнението не прави разлика между "неуместно" и "забранено", а е време да започне.

*Любомир Авджийски е юрист и изпълнителен директор на Център за мониторинг на правосъдието.

 

Коментари

Анадолският циганин трябва да

Анадолският циганин трябва да бъде яко изритан по чувствителни места. Съжалявам за цяла Турция, че го търпи.

Май някой сериозно бъркат

Май някой сериозно бъркат,какво е ирония,и откровени подигравки?
А иначе как да го кажа.Франция,Германия,и подобни държави,които толкова жалостиво прибираха емигранти,от Сирия,Афганистан,Пакистан,и т.н. и дават гражданства,на хора от бившите си колонии,които са с различна религия,сега си патят от добротата.
Joke Ka's picture
Joke Ka
Tataje5810

Сега Google плаща $ 11570 до

Сега Google плаща $ 11570 до $ 12500 на месец за онлайн работа от вкъщи. Присъединих се към тази работа преди 2 месеца и спечелих $ 10588 през първия месец от тази работа. Мога да кажа, че животът ми се промени - напълно към по-добро! Вижте какво правя

www.Smartlife3.com/
Buba Mara's picture
Buba Mara
bubamara

Ай, стига ве!

Баш толерастът от котилото на Ристю се загрижил кое било ирония и кое било табу и така нататък. Какво е гротеска? Гротеска е когато умнокрасавец започне да анализира сатиричните жанрове.

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията