Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Шест от сдруженията в сектор туризъм, които имат най-широко представителство, се обединиха днес в конфедерация, като оставиха вратата отворена и за други организации от общо около 200-те в този сегмент, които искат да се присъединят. Целта - да има единни позиции за развитието на сектора, амбицията - самоуправление и участие във вземането на политическите решения.

Учредители на Конфедерация на българския туристически бизнес (КБТБ) станаха "Българско конгресно бюро - БКБ", на което ротационен председател в момента е НДК, "Българска асоциация на заведенията", "Сдружение на заведенията в България", "Български туристически съюз", "Българска туристическа камара" и "Национален борд по туризъм". Първи ротационен председател на КБТБ ще е Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма.

Днес техни представители дадоха едночасова пресконференция в пресклуба на БТА.

Цел номер едно е оцеляване на туристическата индустрия - даде заявка Драганов в контекста на COVID кризата. А това включва запазване на работните места. Не изключваме нито един бранш, нито един от доставчиците на услуги - транспорт, селско стопанство и т.н., посочи той и обвърза голяма част от икономиката на страната с туризма:

"Няма сектор на икономиката, който да не работи с туризма. Като застанем пред един хотел виждаме таксита, самолети, строители, производители и доставчици на хранителни стоки, виждаме образователната система, охранителната система, комуникации. 43% от работните места се създават около туризма."

В сектора трябвало да се погрижат и за душевното и психическото здраве на работниците - те отправяли въпроси по отношение на тяхната сигурност и заплащане, посочи Драганов. 

"Организацията не си поставя никакви политически цели, а имаме въпрос към политиците: Какво вие мислите да направите? Как ще управлявате сектори в икономиката, за да постигнете това, от което ние се нуждаем", заяви Драганов.

Мартин Захариев от Националния борд по туризъм пък припомни множеството опити за консолидиране на сектора, все неуспешни. Последният бе през 2018-а. Тогава от бранша искали да поемат функциите по категоризация на звездите на хотелите от държавата. Това обаче не се харесало на министерството на туризма. Идеята остава, но по-далечни времена.

"Пандемията е повод и за обединение. Досега моделът бе хвърлян от едно министерство на друго, слава Богу, от втория кабинет "Борисов" насам вече има министерство.

Моделът на разделяй и владей приключи. Това трябва да е ясно за всеки следващ министър, както и на настоящия", обяви Захарив.

И продължи: "Събрали сме се да управляваме, с цел нов национален брандинг, защото старият е амортизиран, направен насилствено с европейски пари, имаме нужда да пренапишем стратегията за туризма 2030 в пост COVID условия. Това не може да се случи когато разделяш и владееш, а когато се обединяваш. Който не е с нас, е срещу нас."

Захариев обасни още, че КБТБ използва модела на асоциацията на българските работодатели, в която членуват четирите големи организации на работодателите - Конфедерация на работодателите и индустриалците в България, Асоциация на индустриалния капитал в България, Българска стопанска камара и Българска търговско-промишлена палата. И припомни, че работодателите членуват в Националния съвет за тристранно сътрудничество и имат активно участие във формиране на политиките в България.

Заяви и че в следващ парламент ще искат помощ от депутатите за създаването на Национална туристическа организация. И посочи още, че въпреки че нямат (по Драганов) политически амбиции:

"Ние ще бъдем активен участник в настоящата предизборна кампания, но не като политически субект."

Не стана ясно какво има предвид.

От конфедерацията остават отворени за останалите около 200 организации в сектора, стана ясно още от думите му.

Със самочувствие за представителността на КБТБ подходи и колежката на Захариев в борда Полина Карастоянова. Конфедерацията покривала над 70% от туристическия сектор, над 75% от заведенията, над 70% от хотелите, 100% от конгресния, събитиен и фестивален бизнес.

"Няма никакво съмнение в тежестта на конфедерацията и в нейната смисленост. Всеки, който търси причини да се разграничи, работи против себе си", заяви тя, коментирайки въпрос къде е хотелиерската асоциация.

После Карастоянова обяви:

"За нас храненето е елемент от националната сигурност на България. Това трябва да е съвършено ясно."

Същото важало и за конгресния туризъм, който посреща световни лидери и знаменитости. 

"В този смисъл е нормално тази естествена логика между нас да е основата и на спойката. Нашата цел не е да търсим масовост, тъй като имаме самочувствието да представляваме 70 и над 70 процента от бизнеса", похвали се Карастоянова.

Емил Коларов от сдружението на заведенията пък изрази тревога, че затварянето няма да е за три седмици (от тази нощ до 21 декември).

"Нас ни затварят първи и ни отварят последни. Ще изчислим загубите, когато видим какви ще бъдат компенсациите. Надяваме се, че правителството ще помогне в тази тежка ситуация", посочи.

Павлин Петров от БАЗ, асоциацията, която бе най-гласовита в исканията си към правителството и успя да издейства 9 на сто ДДС в сектора, повтори новите си искания: държавата да плаща 80% от заплатите на служителите, общините да приспаднат наемите за помещенията, 20% възстановяване на оборотите.

"ДДС за доставките на 9% - хубава мярка, но е малък процент от работата ни. Само на доставка няма как да оцелее едно заведение", посочи Патров по повод на последната отстъпка на правителетството за 9 на сто данък и за кетъринга.

"Водени от принципа, че единството е основа за преодоляване на всяка една криза, учредихме КБТБ", каза и директорът на НДК Борислав Велков. А Румен Драганов обобщи ситуацията в COVID кризата като: "Водим битка равна на тази на спечелване на олимпийски игри - да имаме подготовка на всички нива".

Ключови думи

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.