Един от основните проблеми на електромобилите е скоростта на зареждане - докато да си налееш бензин, отнема не повече от няколко минути, зареждането дори на най-новата Tesla в специалните Supercharge станции на компанията отнема 30 минути за 80%.

И това ограничение е и на батериите - по-мощни зарядни могат да се направят, но ще съсипят съществуващите акумулатори на енергия. Сегашните литиево-йонни батерии ползват графит като електрод, в който влизат литиеви йони, за да се зареди батерията. При бързо зареждане тези йони могат да се превърнат в метал и да създадат късо съединение.

Израелската компания StoreDot обаче, в партньорство с китайската Eve Energy, вече произвежда батерии, които могат да се зареждат напълно за 5 минути.

Наскоро те демонстрираха със серия батерии за смартфони, дронове и скутери. А сега произвеждат 1000 батерии, които да представят на производители на автомобили и други компании, създаващи технологии с големи преносими енергийни нужди. Сред инвеститорите на компанията са Daimler, BP (British petrolleum), Samsung, TDK.

Зареждачките ще трябва също да станат по-мощни (за което те работят с BP), но според StoreDot до 2025 г. ще могат да се зареждат над 160 км за 5 минути.

"Пречка номер едно пред електромобилите вече не е цената, а притеснението за обсега", обяснява Дорон Мисдорф, главният изпълнителен директор на StoreDot. "Страхуваш се или да заседнеш насред магистрала, или да чакаш два часа на зарядна станция. Но ако преживяването на шофьора е същото като зареждане на обикновен автомобил, това притеснение изчезва."

Той подчертава, че компанията пуска не прототипи, а инженерни образци от линия за масово производство, което показва, че е продукт, готов за пазара.

Основателят на Tesla Илон Мъск също преди дни писа за проблема с батериите за по-чистия свят като цяло:

"Производството на батерийни клетки е фундаменталният ограничител, който забавя бъдещето на устойчивата енергия. Много важен проблем."

Според Чао Ян Уанг от Пенсилванския щатски университет, професор в местния Технологичен център за батерии и технология за съхраняване на енергия, тези батерии ще се появят на масовия пазар до три години. Но пък няма да са по-скъпи, всъщност ще доведат до спад на абсолютната стойност на електромобила.