Агенция "Пътна инфраструктура" официално е подписала договор с австрийската компания "Капш трафик солюшънс", с който й дава правата за оперирането на тол системата в България. Същата фирма изгради системата срещу 180 млн. лв., а според новия договор, който не е минавал през обществена поръчка, за следващите пет години тя ще получи нови 141 млн. лв. 

Новината идва около половин година след като стана ясно, че Агенцията се готви да даде контрола на системата в ръцете на "Капш", въпреки че всички отговорни фактори в продължение на години разказваха как контролът и оперативното ръководене ще останат в ръцете на АПИ. 

Интересно е, че договорът е подписан още в края на декември миналата година, но никой в държавната администрация не е сметнал за нужно да уведоми за това обществото. Преди дни проверка на "Капитал" показа, че самата "Капш" се е похвалила с договора на сайта си и след публикацията в изданието изведнъж и от АПИ решиха да пуснат официално съобщение за действията си. 

Така след подписването на практика австрийската компания ще затвори напълно веригата, като ще стои на нейния вход - като създател, и на нейния изход - като оператор, и ще има тотален контрол върху приходите от събраните такси.

Официалното обяснение на ситуцията е просто - АПИ все още няма капацитет да поддържа сама системата, макар да разполага с огромно звено от 900 работници. Освен това заданието предполага Kapsch да направи и платформите за взаимна интеграция, което на практика означава, че фирмата ще има контрол и върху допуснатите в системата посредници, които да продават винетки и тол карти.