Преди няколко месеца ви разказахме подробно за българската тол система - такава, каквато беше планирана да бъде и такава, каквато всъщност се оказа. Обяснихме ви за странния начин, по който АПИ реши да сключи договор с една компания доставчик на услуги, и то ден преди държавата да обяви условията за всички играчи.

Обяснихме ви как "Интелигентни трафик системи" случайно се превърна в практически монополист за дълъг период от време на пазара на т. нар. доставчици на услуги - посредници между АПИ и потребителите. Напълно ясно е, че тази компания е близка с австрийската Kapsch, която изгради тол системата. 

Нарекохме този текст - "Батакът "Тол система", заради тоталното размиване на иначе една добра идея и превръщането й в неясна и объркана държавна работа. 

Днес е време за "Батакът "Тол система" - част втора. 

Договаряне без предварително обявление

Сряда, късно вечерта. Агенция "Пътна инфраструктура" публикува съобщение за "договаряне без предварително обявление". Името й е доста енигматично, но пък и традиционно сложно за такъв тип объркани дейности - „Проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т (електронна винетка)“.

Самият термин "Договаряне без предварително обявление" пък означава, че има само един доставчик на тази услуга, който е способен да извърши исканото от АПИ. Това се оказа компанията, която изгради тол системата у нас - австрийската Kapsch. Тоест без конкурс или търг АПИ дава 117 млн. лв. на компанията (141 млн. лв. с ДДС), за да... оперира системата. 

Нещо, което многократно беше отричано от самите АПИ, които години наред обясняват, че държавата ще оперира системата въпреки всички съмнения, че именно това ще се случи. Накратко - австрийският гигант ще затвори напълно веригата, като ще стои на нейния вход - като създател, и на нейния изход - като оператор, и ще има тотален контрол върху приходите от събраните такси.

В същото време остава съмнението за близост с компанията, която получи "леко" предимство на пазара на доставчиците на услуги, тоест посредник между АПИ и потребителите. И още - в края на лятото на миналата година Kapsch предаде на АПИ системата на официална церемония и до момента би трябвало сама да я е оперирала. 

Клуб Z все пак реши, че може би обявлението е неясно, и изпрати въпроси на АПИ, с които искахме да разберем дали поръчката е фактическо отдаване на операторските права на Kapsch. Отговор до момента не е дошъл, но по-късно вчера, четвъртък, на страницата на АПИ се появи съобщение, което би трябвало да разясни ситуацията.

От него става ясно, че за да работи системата, са нужни много грижи като денонощен мониторинг на всичките й параметри. В момента, казват от АПИ, това се прави от IT експертите в Националното тол управление, които щели да продължават да го правят, но имали нужда от външна помощ. Било "втора застраховка".

Само припомняме, че тези служители се обучават вече година именно за да поемат системата. Сега се оказва, че няма да е точно така. В държавният мастодонт работят цели 900 души.

Освен това заданието предполага Kapsch да направи и платформите за взаимна интеграция, което на практика означава, че фирмата ще има контрол и върху допуснатите в системата посредници, които да продават винетки и тол карти. 

Шокиращото е, че след като изплати допълнителните 141 млн. лв. на Kapsch, държавата няма да има право да придобие и собственост върху използваните технологии. Евентуално означава, че ще останат обучените служители. 

Всичко това се случва в момента, в който съдът най-накрая пусна под домашен арест Лиляна Деянова и нейния съдружник Мартин Димитров, които през цялото време твърдяха именно това - целта е Kapsch да застане и на входа, и на изхода на системата и да контролира целия процес. 

Припомняме, че до момента държавата е подписала договори с автрийската компания за 180 млн. лв. по изграждането на системата. Допълнителните 141 млн. лв. означават общо 320 млн. лв. за нашата тол система при постоянно смаляващи се очаквания за приходите.