Американският технологичен гигант „Фейсбук“ обяви, че вече няма да допуска новинарски материали да бъдат четени или споделяни на нейната платформа в Австралия заради спор във връзка с обсъждан медиен закон, който би задължил компанията да плаща на местни медии за съдържанието им, предадоха световните агенции.

Австралийските издатели не могат да споделят или публикуват каквото и да е съдържание на платформата. Новините от международни медии не са достъпни за потребителите от континента.

Компанията бе разкритикувана за решението си да блокира правителствени страници в Австралия, включително на ведомства по здравеопазването, които предоставят важна информация за коронавируса, както и на метеорологичната служба, която предоставя данни за бедствията в страната. Блокирани бяха и някои страници на полицията, на редица други бизнеси, НПО-та и благотворителни организации.

„Фейсбук“ трябва да помисли много внимателно как това му се отразява на репутацията и влиянието", обяви министърът на комуникацията Пол Флечър пред Ей Би Си.

Директорката на „Хюман райтс уоч“ Илейн Пиърсън определи действията на компанията като „опасен обрат на събитията“.

„Да спреш потока от информация в цяла страна по средата на нощта, е безсъвестно“, подчерта тя.

Причината за решението на социалната мрежа да спре достъпа на Австралия до новинарски публикации е предстоящото гласуване на закон в австралийския парламент, който би задължил „Фейсбук“ и „Гугъл“ да преговарят с австралийските издатели на новинарски материали за заплащане за тяхното съдържание или да понесат глоби.

„Фейсбук“ настоява, че законодателното предложение е „проява на основно неразбиране“ за отношенията между компанията и издателите, които според нея доброволно публикуват връзки към своите статии в нейната социална мрежа и печелят от това.

Австралия не е голям пазар за социалната мрежа и тя е склонна да рискува чрез форсмажорните си действия, за да отправи предупреждение към Канада и ЕС, където също се обсъждат подобни мерки, отбелязва технологичният експерт Джеймс Клейтън, чийто анализ е публикуван в Би Би Си.

Рупърт Мърдок сключи сделка с „Гугъл“

Междувременно на 17 февруари медийният конгломерат на Рупърт Мърдок "Нюз корп" сключи сделка с „Гугъл“, двете компании да разработят платформа на абонаментна основа, медийни аудиопродукти и видеожурналистика чрез „Ютюб“.

Мърдок по-рано вече си осигури заплащане на публикациите от новинарските платформи на „Фейсбук“ и „Епъл“.

„Това бе важна кауза за нашата компания, продължила повече от десетилетие, и аз съм благодарен, че условията на търговията се променят, не само за „Нюз корп“, но и за всички издатели“, заяви изпълнителният директор на „Нюз корп“ Робърт Томпсън.

В империята на Мърдок влизат медии като „Сън“, „Таймс“, „Уолстрийт джърнъл“, „Ню Йорк Пост“ и десетки австралийски издания.