В петък от ГЕРБ внесоха в парламента проекта си за Закон за предучилищното и училищното образование. С някои промени - отпадането на идеята за задължителна забавачка за 4-годишните, както и предвиждане на вариант държавата да субсидира и частни детски градини и училища, текстовете от закона са известни. Малко преди да падне кабинета "Борисов"-1 точно този закон беше на дневен ред в парламента. Не стана ясно дали и доколко новият министър на образованието проф. Тодор Танев от Гражданския съвет на Реформаторския блок е запознат с инициативата на партньорите от ГЕРБ и какво мисли за някои от важните моменти в законопроекта.
"Не е как да кажа съгласувано с мен. Но ако имах алтернативен проект, щях да имам забележки", призна в събота в предаването "Деконструкция" министърът.
Той сподели и някои свои по-общи възгледи за образованието. Тъй като идеите му какво трябва да се случва в тази сфера все още са смътни и по принцип, но стилът на професора е самобитен, ви го предлагаме в съхранен вид. Въпреки че проф. Танев е далеч от стилистиката на спортната министърка в кабинета "Орешарски" проф. Мариана Георгиева, той също има своето очарование.
За законопроекта на ГЕРБ за предучилищното и училищното образование: "Перфектен е! Търпи поправки"
Ако имах алтернативен проект, щях да имам забележки. Това е проектът. Перфектни законопроекти няма. Сигурен съм, че не е съвсем перфектен. И американската конституция не е перфектна. Тя съдържа в себе си чрез амендмънтите (поправките - б.р.) елемента на собственото си усъвършенстване. Хубавите закони търпят поправки (Вероятно всеки юрист би казал обратното - че нямат нужда от поправки -б.р.). В 21-ви век, в турбулентната ситуация тоталните решения са смешни.
За идеята държавата да дава пари и на частните училища и детски градини: "Не съм предполагал, че и това може да представлява интерес"
Г-н Волгин, не съм предполагал, че и това може да представлява интерес. Сега, като ми го казвате, разбирам, че и това е важно.Съсредоточавах се до момента върху реформата в образованието - не върху финансовата част, а върху смисловата. И го намирам за доста близко до перфектно. Във финансовите аспекти имам нужда от повече мнения. Знам го това, че частните инициативи искат повече fundraising, ко-спонсориране на своите действия. Намират за неправилно, че държавата не им дава, че е мащеха. съществуват мотиви винаги. Мотивът е, че родителите на децата в частните училища плащат данъци на държавата. Държавните училища също не би следвало да продължават по социалистически, криворазбран социализъм, разбира се, финансов социализъм да чакат на опашки пред финансовото министерство с панички. И да чакат единствено от държавния бюджет да им се даде нещо като просяци или като старци в обществена кухня... в Америка има state университети, няма такова делене на частни и държавни, всички те си приличат много.
За печалбарството в науката, в която 2 +2 прави 4
Не мога да ангажирам закона, който не е приет, казвам нещо лично. Извинявайте за, как да го кажа, няма много място за печалбарство, за хората на финикийските знаци в образованието. Там става дума за ценности, различни от печалбата. Става дума за науката. В нея две плъс две прави четири. Няма интерпретации и други такива неща. Има абсолютност в тази образователна система. Когато влязат в храма тези, които християнският предводител някога е гонил, трябва някой да ги разгони. Доброто управление обаче все пак включва частната инициатива. Аз мога да говоря за нефинансовата част, за финансовата има други министри да отговарят...Да се ангажира държавата да помага на частния сектор е оксиморон.
За това какви средства ще поиска за образование в държавния бюджет: Ще поискам повече, доста повече
Ще поискам повече, доста повече, отколкото искам, за да го получа. Няма да фиксирам това, което ще искам пред вас, за да не дам възможност за прегрупиране на онези отсреща. Неочаквам да го получа. Но очаквам културата да се седне на масата и да се прави deal (сделка - б.р.), да го обговорим, да има отстъпване, а не да ми се затръшне вратата.
За съдържанието на учебниците: Ужас! Ужас! Това е ментално убийство
Ужас! Ужас! Не, това е директно ментално убийство на нашите деца. Аз съмо от милионите потърпевши. Тъпкане на подробности без контрол от страна на инспектората дали тези деца са се научили да мислят...Искам да се докопам до учебните програми. Не аз, а всички ние да се докопаме...Едни и същи конгломерати от издатели издават нашите учебници. Това е публична тайна.
За отпадане на забавачката за 4-годишните: Не е в нашата култура
Не е имало обществена поддръжка. Българските семейства не са готови да пускат толкова рано децата си на забавачка. Това е в нашата културна традиция. Това не е въпрос и няма скоро да бъде въпрос.
За турбуленциите в РБ: Нямам маса, на която да хвърлям боб и да бъда лоялен напълно
Може да съм художествен случай. Прабаба ми и баба ми са били по времето на големите турбуленции в Австро-Унгария, т.е. Австрия след това. Когато сутринта парите са имали една стойност, а вечерта - друга. Има турбуленция в РБ, доколкото чувам, от две седмици съм министър. Хора, които са си изтървали нервите вечерта, сутринта се кълнат в приятелство. ..Удивително е, че Реформаторския блок продължава да оцелява...Дори и моделът, който имаме дотук на неясно лидерство, се оказа успешен начин за оцеляване.
Въпросът за единното лидерство е дневен ред от момента, в който този субект РБ има парламентарна група. Иначе като министър при мен ще идват представители на една, втора, трета партия, а до следобед може и да са си променили отношенията помежду си. Аз нямам маса, на която да хвърлям боб и да бъда лоялен напълно.
След като съм професор и голям доктор от едно време, сега съм на изпит пред всички учители, професори и целия БАН. Мен какво ми е да не се изложа най-вече пред децата. Не мога да се съобразявам с всеки и да бъда еднакво лоялен. Затова в името на моите отговорности, които не са лични, а са отговорности на мястото "министър" трябва да има по-голяма степен на субектност. Всеки, който саботира това иска по някакъв начин той да стане лидер, а не другия.
Финалните думи на министъра: Да спрат фехтовките по комините
Ще се опитам да има диалог, защото аз съм мрежовик. И да спрат фехтовките - пак ще кажа - по комините в екшъна от 50-те с Жан Маре, че е много старомодно. Да видим кой колко публикации има и какво му знаят студентите.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни