Технологичният гигант Google обяви фундаментална промяна на бизнесмодела си - компанията вече няма да продава реклама за потребителите на базата на историята им в интернет, съобщи Engadget.

Компанията не планира и създаването на инструменти за следене в продуктите ѝ в бъдеще. Това означава, че какво правим, когато ползваме Gmail, Google Drive, Maps, Docs и прочие, както и какво търсим в търсачката, няма да се продава на рекламисти - индивидуално. Видно, компанията ще дава обработени данни.

"Хората не трябва да приемат да бъдат следени в уеба, за да имаме ползите от насочената реклама, смята Дейвид Темкин, директор на продуктовия мениджмънт на рекламния отдел. - И рекламодателите няма нужда да следят индивидулните клиенти през мрежата, за да спечелят от предимствата на дигиталната реклама."

Данни ще се събират чрез специалния софтуер FloC ("Федерирано учене на кохорти API"), който ще натрупва информация за групи от потребители с подобни интереси, вместо да отразява специфичното поведение във всеки.

Тестовете на новата система започват в края на месеца в браузъра Chrome, а във втората четвърт на годината - и с всички рекламодатели в Google Ads. Потребителите на Chrome ще имат достъп и до нови опции за защита на данните през април.

Темкин обаче предупреждава, че други компании може да продължат да ползват техники за следене.

Промяната е голяма за Google, но не напълно неочаквана, след като в последните години техногигантът е разглеждан под лупа от регулатори в САЩ, Европа и по света. Как големите интернет компании работят с личните ни данни е тема за чернова и на много нови законопроекти за онлайн средата, и други компании като Facebook, Microsoft, Apple се стремят да покажат, че няма нужда да бъдат разцепвани или оковавани в нови регулации.