Пет години след началото на ремонта на тунел "Витиня" отсечката вече е готова и днес на обяд Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще пусне движението през тръбата в посока към София. Така най-накрая би трябвало да се сложи край на километричната тапа, която се образуваше пред входа на тунела.
Ремонтните дейности започнаха още през 2016 година, в тръбата за Варна. Тя успя да приключи доста бързо - за около година, като само тази част струваше около 22 млн. лв. Проблемът дойде от трасето в посока София и нещата се закучиха. Реално само тази част от тунела се ремонтира вече три години. Причината - по време на работата, инженерите разбраха, че първоналното строителство на тунела е било некачествено, в конструкцията имало кухини и на практика цялото съоръжение е било под сериозен натиск.
Най-странното нещо в този ремонт обаче е цената. По принцип изпълнението е поверено на държавната компания "Автомагистрали", но тя от своя страна си нае подизпълнител - познатата компания "Главболгарстрой". Тогава се смяташе, че тръбата в посока София ще глътне около 5 млн. лв. Днес вече знаем, че цената е 50 млн. лв., като оправданието са именно откритите усложнения.
Ремонтираната тръба за София е с нова облицовка, хидроизолация, отводнителна и дренажна система, асфалтова настилка, система за видеонаблюдение, пожароизвестяване, вентилация, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се осигуряват по-висока безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент. В съоръжението са монтирани и 14 реверсивни вентилатора. Тръбата е с енергоефективно LED осветление, монтирани са 375 осветителни тела, пишат днес от АПИ.
От Агенцията днес дадоха и повече подробности за това какви точно проблеми са открити при обхода на тръбата и какво е трябвало да се направи:
"Витиня“ е най-дългият автомобилен тунел в България - 1195 метра. Строителството му започва през 1974 г. В експлоатация е от 1984 г. и досега не е извършван подобен ремонт. През 2017 г. след инспекция на тръбата за София бе установено, че тя не отговаря на изискванията и за да се гарантира безопасността на пътуващите, бяха изпълнени частични ремонтно-възстановителни дейности. На съоръжението бяха направени множество проучвания и експертизи, въз основа на които се предприе авариен ремонт. Извършени са множество изследвания с георадар и геологически сондажи – сложен процес, към който се пристъпва, след като чрез механични обследвания и огледи са констатирани конструктивни проблеми. Проучванията показаха, че необходимият ремонт ще е по-сложен и ще отнеме повече време от първоначално предвиденото. Установени са кухини както между първичната и вторичната облицовки, така и между първичната облицовка и планината. Причините за наличието им са комплексни. Едната от тях е местоположението на тунела, който е в Гогинския разлом. Друга причина са различните технологии, които са използвани в строителството на съоръжението през 70-те години. Според експертите стоманената армировка е била в гранично състояние до момента, в който носимоспособността й е щяла да стане нулева и при съвсем дребно въздействие е имало опасност да се свлече цялата скална маса."
За усилване на тунела и попълване на кухините между първичната облицовка и скалния масив е инжектиран специален бетонов разтвор през направени за целта 3000 отвора. След това е извършено укрепване на масива и тунелните облицовки, за което са изпълнени анкери с обща дължина около 72 км. Всичките са инжектирани с около 600-700 литра циментов разтвор за всеки анкер. Положени са около 28 125 кв. м хидроизолация, 4500 куб. м пръскан бетон по целия свод на тунела, 516 т армировъчна стомана, 5400 т асфалт, 790 куб. м тротоарни блокове. Изградена е сложна дренажна система, която отвежда водите, задържани от хидроизолацията и предпазва новата облицовка. Изградена е и система за опасни разливи. В резултат от всички дейности тунелът вече е напълно сух и без течове, обясняват от пътната агенция.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни