Помните ли проекта за нефтопровод "Бургас-Александруполис", който трябваше да доставя руски нефт през България за Европа и бе част от т.нар. "голям енергиен шлем", заедно с "Южен поток" и АЕЦ "Белене"? Едноименната държавна компания, която участваше във въпросния погребан проект - „Проектна компания нефтопровод Бургас - Александруполис БГ“ ЕАД още съществува, макар и в ликвидация и с прекратена търговска дейност. А актуалният й от 2017 г. едноличен собственик - Министерството на енергетиката - е обявило, че се търси кой за изготви анализ на правното й състояние и да оцени активите и пасивите й. Оферти желаещите оценители могат да подават до 2 април. 

Всъщност компанията е обявена в ликвидация през септември 2020 г. и е прекратена търговската дейност оттогава, става ясно от Търговския регистър. Самат ликвидация трябва да се случи за 6 месеца от поканата към кредиторите. Ако това се е случило с обявяването на ликвидатор - членът на Съвета на директорите Александър Гаргов, срокът е март месец, но явно е имало забавяне. Всичко това с проектната компания се случва, въпреки че още през 2008 г. местен референдум в Бургас се произнесе, че нефтопроводът не трябва да се строи. През 2011 г. първият кабинет "Борисов" формално взима решение за прекратяване на договора с Руската федерация и Гърция за въпросния нефтопровод, а през 2013 г. правителството предлага решението и на Народното събрание. Проектната компания обаче през всичкото това време си съществува. Нейни служители получават заплати, а до 2019 г. се появяват и доклади за дейността, отчитат се загуби, разходи. А и периодично се появяват решения на Министерския съвет за увеличаване на капитала на дружеството - всяка година до 2018-а включително. 

"Проектна компания нефтопровод "Бургас-Александруполис БР" ЕАД бе акционер с 24,5% дял в "Транс Болкан Пайплайн Б. В." - Амстердам, създадена през 2008 г. по силата на Междуправителствено споразумение между Руската федерация, Република България и Република Гърция за строежа на нефтопровода, който трябваше да е алтернатива на морския път на руския нефт. България дори направи опитда съди съакционерите за нежеланието им да закрият общата фирма, но през 2016 г. оттегли иска си, както приповня "Банкеръ" -  с обяснението, че компанията може да се използва като основа за бъдещи съвместни проекти в енергетиката - например с Гърция.

Очевидно това не е факт. Внесеният капитал на държавната компания в ликвидация към днешна дата е 24 791 900 лв. Сумата последно е актуализирана през 2018-а, когато е и последното му увеличение с правителствен акт.  Бъдещият оценител на правното състояние, активите и пасивите ще бъде избран по критерий "най-ниска предложена цена", става ясно още от обявата на принципала - Министерство на енергетиката.