Хайде да се преброим. Колко от вас (нас) се будят често с тревога, породена от неспокоен сън, кошмар, досадната аларма и с неизменния съпровождащ всичко това истеричен въпрос - първо „Къде съм?“, а когато в някакъв момент установите, че се намирате в собствената си спалня: „Какво непременно трябва да свърша днес?“ Или иначе казано – станали с г* нагоре. Може и да не отговаряте. Питането беше риторично.
Нека следващото се приема също за такова - колко от вас (нас) тичат в този момент с протегнати ръце към кафемашината, извървявайки пътя към нея по-скоро по инстинкт, отколкото с ясна мисъл за маршрута. С досада наблюдават кога ще светне зеленото копче. „Мноооого бавно зарежда“. И с нетърпение броят падащите капки. „Мноооого бавно тече“.
Глътка. После светът започва да придобива някаква позната форма...
Това не е история за кафе. Това дори не е история за вкусно кафе, каквото това безспорно е. Това е съчинение по преживяване (екстремно такова), съчетано с историята на един успешен бизнес модел. Толкова добър, че COVID кризата предпочита да го заобикаля.
Идва зомби апокалипсис
„Идва зомби апокалипсис. Какво ще си сложат оцеляващите в раницата? Искам да е моето кафе.“
Думите са на Камен Гитев, собственик и създател на марката Harry Wing („Хари Уинг“). За да сте наясно с какъв човек си имате работа, за него трябва да знаете следното: когато не пие кафе, пие кафе. Или иначе казано – редува кафето с кафе. Вкъщи има пет различни вида кафемашини и кафеварки – от класическата т.нар. Кубинка до стара виетнамска машина от 90-те. И така, през 2019 г. Камен решава да започне производство на... кафе.
„Исках да създам продукт, който да съхранява стойност. Да го има на пазара, да е бързооборотен, да е заместител на валутата. Така и така пия много кафе – нека да е кафе“.
Заместител на валутата
А Harry Wing съхранява стойност по няколко направления.
Първо идва фактът, че българинът определено има култура на пиене на кафе – не само го консумира редовно, но и оценява качествата му.
„Може би се дължи на това, че беше дефицитна стока в България. Като пуснеха кафе, беше като корекомски дънки. Само който не е пил „Инка“, той не си спомня това“, смее се Камен.
После идва технологията на производството на Harry Wing, която осигурява 1/3 по-голяма дълготрайност на кафето спрямо масовите марки.
„Тайната за „изпичането“ на кафето, подобно на закаляването на стоманата, не е в самото печене, а в неговото охлаждане. Това е процесът, при който регулираш наличието на въглероден двуокис и кислород в крайния продукт, и оттам неговата дълготрайност“, обяснява собственикът на бранда.
Технологията на охлаждане и пакетиране на вакуумирано кафе например, позволява да е много дълготрайно в запечатан вид, но в момента в който го отвориш, то бързо губи качествата си. Температурата, влажността и времето на пакетиране на кафето след изпичане, както и скоростта на охлаждане, са от решаващо значение.
„Моето кафе продължава да пази качествата си, защото е пакетирано при определена температура и влажност и е охладено с определена скорост. На практика се самозапечатва още преди да е пакетирано“, допълва Камен.
С други думи, дори и след отваряне на опаковката Harry Wing запазва по-дълготрайно вкусовите си качества. Отделно, самата опаковка е подходяща както за съхранението на продукта, така и за директното му ползване.
Така че, в резюме – ако очаквате ядрена война, извънземно нашествие, зомби апокалипсис или онзи библейският и държите да оцелеете – то „Хари Уинг“ е вашият "човек" за сървайвъл кит-а (survival kit*).
100 %
Брандът за момента има два бленда. Първият е 100 % „Арабика“ от няколко вида aрабики, а вторият е 100 % „Робуста“ - от няколко вида робусти.
„Арабиката“ е по-скъпото кафе, макар да се произвежда повече в световен мащаб. „Робустата“ е онова горчивото, силно кафе“, пояснява създателят на марката.
Купува сортовете за своята марка от Африка, Индонезия и Южна Америка.
„В момента експериментирам с различни сортове, които опитвам да отгледам в парникова среда в България. Не предвиждам много голям добив, но тези сортове ще могат да се влагат символично в различни рецепти. Ще са си български...“, продължава създателят на марката.
И си представя собствена плантация -„много хай-тек и с възобновяеми енергийни източници в нея“.
Кафе от и за природата
Таргетът на Harry Wing са всички “авантюристи, туристи и пътешественици” и на бас, че всеки може да се припознае в поне едно от тези три определения, ако не и в трите. В този контекст е избран и слоганът на бранда – Celebrate life (“Празнувай живота“).
“Целият начин на приготвяне на кафе на къмпинг е ритуал“, посочва Камен, сам къмпингар и планинар и обмисля разпространение на Harry Wing в специализираните магазини за къмпинг оборудване и екстремни спортове.
Неслучайно с кафето, в удобна за раницата опаковка, върви и канче – за приготвянето му на огън или примус, а Камен вече получава и снимки на „Хари Уинг“, изкачил Мусала, Мальовица, Белмекен и от къде ли не още.
Всъщност е без значение дали сте вкъщи, в офиса, планината или плажа – стига да се считате за авантюрист, турист, пътешественик (или както стана ясно – и трите), вече сте таргетирани от Harry Wing.
Екосистемата
„Аз съм просто един късметлия“ - продължава Камен, разказвайки как всъщност по вселенски случайно са се подредили нещата.
Покрай другия си бизнес се запознава със собственика на веригата ресторанти „Добро“. Споделя му за намерението си да започне да произвежда кафе, а той, оказва се, може да го свърже с точния човек – Владо - един от най-добрите в бранша, с няколко десетки години опит зад гърба си. „
„Професионалист от класа си е“.
Та, Владо разполагал с производствената техника. После се намерили и собственици на складове, следват Петър и Захари – две момчета, представители на една от една от най-престижните марки за качествени опаковки с клонове в цяла Европа – важно в случая заради дълготрайното съхранение на продукта. Добри и Мария се включват с онлайн продажби на дребно, Лазар и Тефик помагат с YouTube и социалните мрежи.
„Всичко е отделно: този, който пече кафето е отделен, складовете са отделни, опаковките са отделни, дистрибуцията на дребно“, обобщава Гитев.
Това в бизнеса се нарича „екосистема“, при която всяка клетка действа самостоятелно, въпреки че е част от общ организъм, и този модел вече се налага успешно в големите световни корпорации, тъй като дава свобода на действие и въображениет на отделните „клетки“.
„Аз говоря за бизнес модел, но те тези хора са бизнес моделът. Аз съм просто един късметлия“, заявява отново Камен, като държи да спомене дори счетоводителя си Светльо.
В момента фокусът на създателя на бранда е в доразвиване на дистрибуцията без да нарушава вече създадения бизнес модел – т.е., предоставяне на франчайз права на търговци на дребно, тяхното обучение и подпомагане стартирането, или развитието на съществуващ техен собствен бизнес. Като те пак си остават автономна клетка от екосистемата.
Бизнес за трудни времена
„Когато го мислех през 2019 г., тоест преди COVID-19, го мислех точно за трудни времена. Този бизнес модел е основан на минимизиране на рисковете. Направих нещо с минимални разходи, предназначено директно за хората, които могат да си го поръчат онлайн; без големи производствени мощности, множество служители, сложна логистика и прочее и за една година брандът вече се самоиздържа“ - продължаваме разговора със създателя на Harry Wing.
И в контекста на глобално засегнатите от COVID-19 икономики, се обръща:
„Попитайте колко бизнеси в момента могат да кажат „Аз нямам нужда от финансиране“. Попитайте за такива, който са на една година и казват „Аз нямам нужда от финансиране".
Рискът, който Камен е поставил като тънка червена линия (която не възнамерява да преминава, де) е в това да не вземе да поръча прекалено голямо количество кафе. Но и това даже не определя като голям риск, защото „пия толкова много кафе, че пак няма да съм на загуба“.
---
Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни