За 18 месеца държавната компания "Автомагистрали" е отпуснала аванси към подизпълнители в размер на 188 млн. лв. Целта е била с тези пари да се укрепят различни свлачища, но реална работа е свършена само по едно - това към Рилския манастир, което отгоре на всичко се срина. Това съобщи днес служебната министърка на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова. 

Тя представи резултатите от проверките, които МРРБ е извършило в държавната компания в посока на укрепването на свлачищата. Данните се забавиха, заради опита на Комитова да комуникира с всички фирми подизпълнители и да разбере тяхната гледна точка, но те така и не се явили на среща с министъра. Така че МРРБ е работило само с документи, подчерта министърката. 

Странностите при тези договори са много и продължават да следват линията, по която става все по-трудно на АПИ и на "Автомагистрали" да докажат, че парите са израхводани разумно и логично. Все пак тук вероятно няма закононарушение. 

Каква е последователността на схемата? 

През септември на 2019 г. с постановление на Министерски съвет се вадят 430 млн. лв. от хазната и се дават към МРРБ. Целта е да се укрепят свлачища из цялата страна. МРРБ от своя страна превежда сумата към Агенция "Пътна инфраструктура". АПИ много малко след това пък сключва рамков договор с "Автомогистрали" и превежда около 221 млн. лв. 

Държавната компания сключва рамкови договори с 25 компании за 188 млн. лв., които касаят конкретните 84 отделни обекта. Сами договори са търговска тайна, но е ясно, че те са за проектиране, наем на техника и покупка на материали. 

Всички тези договори са сключени до края на 2019 г. Като изключим прикленият строеж на свлачището на Рилския манастир, което е струвало 6 млн. лв., всички други 182 млн. лв. са в компаниите. 

Към момента няма нито едно друго разрешение за строеж. Очаква се едно да бъде издадено в следващите 20 дни, за другите 82 обекта - от 3 до пет години. 

И тук идва интересното. Дългото издаване на разрешение за строеж е нещо напълно ясно в България и всички са наясно с него. Тоест - държавата е изплатила аванси още през 2019 г. за обекти, които е било ясно, че няма да станат готови в продължение на години. Сегашното ръководство на МРРБ обаче открива и друг парадокс:

"Сроковете на тези подписани договори изтичат в края на 2021 г. Парите си остават в тези 25 фирми, а дейностите, които е трябва да бъдат изпълнение си остават в далечното бъдеще", коментира Министър Комитова. 

Към днешна дата работа е започната по 15 обекта, 4 са върнати от АПИ. Останалите 68 проекта, казва Комитова, не знаем дали са започнати или не. Кадастърът казва, че са в най-началната си фаза. 

"Смятаме, че тези 25 фирми са много далече от крайното задание, което им е било възложено"

Комитова обясни и че е попитала бившите шефове в АПИ защо са били поръчани материали за обекти, за които дори няма готови проекти. Така се пестят средства за държавата, отвърнали те. 

После Комитова попитала и какво ще стане с тези пари, ако някоя от тези компании например фалира през това време. Договорите били застраховани, отвърнали отново шефовете в АПИ. 

"Публичен ресурс - първо от бюджета, после в МРРБ, после в АПИ, после в "Автомагистрали", изведнъж се оказва, като стигне до тези компании, че е търговска тайна", учуди се министърката. 

И обеща - НАП и АДФИ ще влязат на проверка, за да видят дали всичко е законосъобразно. 

Накратко - "Автомагистрали" си купува материали и техника за обекти, за които няма дори проекти, тоест - не се знае какво, колко и защо ще му трябва. Парите са раздадени, а резултати засега няма.