Служебната министърка на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова намери още нарушения по строителството на автомагистрала "Хемус", която номинално се изгражда от държавното дружество "Автомагистрали". Комитова отиде на нарочна проверка бъдещия пътен възел Велико Търново - Русе, който се оказва, че се строи без да има разрешение за строеж. Имало само изготвен проект.
Министърката обаче обясни днес, че на мястото се копаело дори без разрешението. А до неговото получаване имало и много време - процедурата била все още на ниво отчуждителни дейности. Комитова изрази и учудването си, че по този участък са изплатени и вече аванси към компаниите подизпълнители на "Автомагистрали". Става дума за около 90 млн. лв.
"Πpoвepĸитe, ĸoитo пpaвим, засягат извъpшвaнe нa cтpoитeлни и peмoнтни дeйнocти зa 600 млн. лв. oт фиpми, ĸoитo ca пoлaгaли acфaлт, paбoтили ca и тpябвa дa ycтaнoвим дaли ca извъpшeни и дaли тpябвa дa ги изплaщaмe. Дpyгaтa гpyпa пpoвepĸи e нa oбeĸти ĸaтo тoзи, ĸъдeтo тpябвa дa ycтaнoвим ĸaĸвo ce cлyчвa нa мяcтo".
Според Комитова, след като станало ясно, че ще има проверка, работата по отсечката е много по-усилена, отколкото е било до вчера. В същото време самата тя открила, че площадката е различна от предварително обявената в документите по изграждането на пътя.
Именно всички тези проблеми са и причината за смяната на ръководството на "Автомагистрали", подчерта днес Комитова. Припомняме, че миналата седмица излезе доклад на Сметната палата, който показа, че държавната компания е ползвала стотици подизпълнители, които са получавали непрозрачно поръчки за милиони, включително по изграждането на "Хемус". Кои са компаниите, които са взели най-много държавни средства може да видите тук.
"Автомагистрали": Изпълняваме всичко в срок и по договор
Малко след Комитова, "Автомагистрали" пусна на сайта си обяснение за своя договор по строителството на магистралата. Така се продължи традицията от последните дни, дружеството да информира обществеността за своята работа. Преди това беше почти невъзможно, а работата ѝ бе обвита в мистерия. От компанията казват, че имало технически проекти за половината лотове и че строителството се върши в срок и по договор.
Ето и цялото съобщение:
„Автомагистрали“ ЕАД е изпълнител на изграждането на АМ „Хемус“ от Боаза до пресичането с път I-5 Русе-Велико Търново от км 87+800 до км 222+000, като общата дължина на трасето е 134,2 км.
Договорът за възлагане на строителството за участъци от 1 до 6 и проектиране на участъци 4, 5 и 6 от автомагистралата е от 20 декември 2018 г. на обща стоиност 1 911 116 670,17 лв. с ДДС.
57% е фактическото изпълнение на строително-монтажните работи по Участък 1 от км 87+800 до км 103+060, включително пътен възел „Дерманци“. В този участък с обща дължина 15,260 км напредъкът е следния: земни работи 89 %; отводняване /водостоци и колектори/ на 83 %. Завършени са 6 малки съоръжения /подлези и надлези/, а по останалите 6 се работи: Мост 1 - монтирани са гредите, изпълнява се пътната плоча, Мост 2 –колони и греди, Мост 3- изпълнява се пътна плоча, Мост 4 - пилоти и колони. Положени са основни пластове асфалт на 3 км. Мост 5 и Мост 6 – изкопни работи.
Участък 2 е с обща дължина 19,20 км от края на пътен възел „Дерманци“ (пресичане с път ІІІ-307) до пресичането с път ІІІ-3005, включително пътен възел „Каленик“, от км 103+060 до км 122+260 е с фактическо изпълнение на строително-монтажни работи - 8%. В него изпълнението на земни работи е 10%, пътни работи 5 %. Изпълнени са дейности по отводнителните съоръжения, работи се по големите мостови съоръжения, в т.ч. изпълнение на пилотно фундиране, изпълнение на елементи от долното строене на мостовете.
Участък 3 с дължина 17,080 км. от края на пътен възел „Каленик“ (пресичане с път ІІІ-3005) до пресичането с път ІІ-35, включително пътен възел „Плевен“ от км 122+260 до км 139+340 е с 22% фактическо изпълнение на СМР. По него напредъка е - земни работи 40%, отводняването е на 28%, работи се по големите съоръжения. На пътен възел “Плевен“- изпълнени са земни работи на 100%, полагат се основни пластове и отводняване. Изпълнени са 8 водостока и се работи по още 3 бр. Изпълнява се армонасипната конструкция на км 137.
Техническите проекти за участъци 4, 5 и 6 са приети от Експертен технико-икономически съвет. Изпълняват се подготвителни работи, мобилизация и разчистване, изграждат се временни пътища.
За Участък 4 от края на пътен възел Плевен (пресичане с път II-35) до път III-301 включително пътен възел „Летница“, от км 139+340 до км 166+144.09 (≡км 167+572) – има одобрен парцеларен план от МРРБ със заповед № РД–02-15-89/30.09.2020 г., влязъл в сила, представена с писмо № 04-16-2343/26.10.2020 г. В момента се набавят необходимите изходни данни (сделки от службата по вписванията и удостоверения за наследници) за изготвяне на оценителски доклад за определяне на цените на имотите за отчуждаване. Очакване на постановяване на РМС за отчуждаване.
Парцеларният план е одобрен от МРРБ със заповед № РД–02-15-12/02.02.2021 г., влязла в сила, представена с писмо № 04-16-428/24.02.2021 г. и за участък 5 от края на пътен възел „Летница“ (пресичане с път III 301) до път III 303 включително пътен възел, от км 166+144,09 до км 189+344 (≡км 190+771.61);
И за участък 6 има одобрен парцеларен план от МРРБ със заповед № РД – 02-15-20/08.02.2021 г., влязла в сила с писмо № 04-16-513/09.03.2021 г. Това е участъка от края на пътен възел на път III 303 до Път I-5 включително пътен възел, от км 189+344 до км 222+000 (≡ км 223+426.75).
Разплатено по този договор в аванс са 667 059 051,30 лв. с ДДС, 115 589 205,27 лв. с ДДС след приспадане на аванса за строително-монтажни работи и проектиране. Сертифицирани, но неразплатени са 36 157 839,36 лв. с ДДС за строително-монтажни работи.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни