Принудителната социална изолация по време на пандемията от COVID-19 ни подтикна да (пре)открием разнообразни аналогови развлечения.

Някои си припомниха магията на разходките из паркове, гори и поляни. Други разбраха, че могат да тренират у дома, така че да поддържат тонуса си и да стимулират произвеждането на хормоните, които се грижат за доброто ни настроение. Трети предприеха експерименти в кухнята, които се оказаха хем успешни, хем приятни. Четвърти се върнаха към настолните игри и други забавления далеч от компютъра, таблета и смартфона. А пети потърсиха утеха в писането, рисуването и изработването на подаръци, декорации и разни други неща.

Добрата новина за представителите на последната група е, че родният пазар от години предлага изобилие от материали за творчески занимания. Сред утвърдените имена в сектора е „Слънчоглед“ – магазин за арт, хоби и крафт материали с обекти във Варна и София.

От сергия във Варна до магазин в Лондон

Живка и Пламен Панайотови започват да пишат историята на „Слънчоглед“ преди четвърт век. 

След като Пламен понатрупва опит в търговията, двамата отварят сергия за канцеларски материали на съществуващия през 90-те години книжен пазар зад сградата на варненския театър. Впоследствие наемат помещение, наподобяващо мазе, преди да се преместят в нова постройка, издигната от същите хазяи. Живка описва това място като първия „приличен“ магазин „Слънчоглед“.

Живка и Пламен Панайотови, собствениците на магазин „Слънчоглед“

Постепенно започват да внасят четки, моливи и други материали на брандове като Derwent и Daler Rowney. Разширяват асортимента според търсенето.

„Ако има сухи пастели в комплекти, клиентите започват да търсят, да кажем, само бял пастел. [Когато] започнеш да зареждаш отделните цветове в комплекта, [вече] може да се каже, че [имаш] магазин за художнически, а не за канцеларски материали“, казва Живка.

Бизнесът се развива бавно, но славно, което вдъхва кураж на Живка и Пламен да мислят по-мащабно.

През 2003 г. отварят втори магазин – този път в София. Девет години по-късно предприемат още по-смела крачка и магазин „Слънчоглед“ изниква в Кемдън – квартал на Лондон, известен със своите магазини за дрехи, музика и книги, клубове и концертни зали, в които са свирили банди като The Rolling Stones, Led Zeppelin, U2, Pink Floyd и Megadeth. 

Пламен си спомня, че в лондонския магазин е идвала актрисата Хелена Бонам Картър, която е носителка на награди „БАФТА“ и „Еми“ и е номинирана за „Оскар“ и „Златен глобус“.

Лондонският „Слънчоглед“ просъществува цели седем години, през които Живка и Пламен прекарват по-голямата част от времето си в английската столица. Променените условия за търговия в навечерието на излизането на Великобритания от Европейския съюз (ЕС) правят снабдяването на магазина със стока от склада на фирмата във Варна по-трудно и по-скъпо.

Когато отворихме магазина в Лондон, логистиката беше по-лесна и зареждането не беше много по-сложно от зареждането на магазина ни в София, разказват семейство Панайотови.

Към края на 2019 г. основните им неволи произтичат от по-високите митнически такси, по-бавните доставки и по-голямата непредсказуемост. По думите на Пламен по онова време за едно зареждане със стока на стойност 2000 британски лири митническите такси възлизат на около 700 британски лири. Това би намалило значително печалбата им или би ги принудило да вдигнат цените. Ето защо двамата затварят магазина и се фокусират върху двата „Слънчоглед“-а в България.

Творчество без граници

Днес „Слънчоглед“ е пресечна точка на изкуството и креативни хобита като рисуване върху стъкло или дърво, изработка на кукли и меки играчки, моделиране с глина и др. 

В магазините в София и Варна, както и в техния онлайн еквивалент, можем да си купим или поръчаме всичко от писалки, моливи, пастели, платна, четки, бои и тушове през скицници, тетрадки, цветни картони, хартии за оригами, платнени торбички и естествени материали за декорация до стъклени бурканчета, плетени кошнички, творчески комплекти за деца и материали за рождени дни, сватби, Коледа и Великден.

Почти всички материали се внасят от Германия, Украйна, Турция, Китай и Великобритания. Намират се и български стоки като папки за рисуване и маслени бои, които „Слънчоглед“ зарежда от свои дългогодишни бизнес партньори.

Пламен до щанца за рязане на картон с марка Heidelberg в склада на „Слънчоглед“

Сред клиентите на магазина има професионални художници, ученици, студенти и работещи мъже и жени, които запълват свободното си време с креативни хобита. Всъщност Живка и Пламен отхвърлят поставянето на етикети като „професионалисти“ и „аматьори“, защото според тях съзиданието е част от битието ни като човешки същества. 

„Ако отидеш в една галерия, кой е „истинският“ автор – [човекът] с арт инсталацията или човекът с маслените бои? Според мен [и двамата] са [творци]“, казва Живка, която не рисува, но обожава да наблюдава други хора да рисуват.

„В началото [усещах елитарност сред клиентите] – „Защо продавате хоби боички?“ или „Няма ли да вземете по-професионални [материали]?“, казва Пламен. „Странно ми е [деленето на професионалисти и аматьори], защото [при нас може да дойде] някой, който никога през живота си не е рисувал, но примерно има добре платена работа и казва: „Искам да рисувам, но искам да пробвам с хубави бои“. Той от коя категория е?“

„Това усещане за елитарност се стопи с навлизането на Instagram“, допълва съпругата му.

Instagram може да е подействала освобождаващо на по-срамежливите творчески натури и по този начин да е довела до увеличение на продажбите на „Слънчоглед“. Струва си да уточним обаче, че „Слънчоглед“ няма страница в Instagram. Магазинът присъства във Facebook и в миналото поддържа по-активно присъствие там, но през последните две години публикува изключително рядко. Причината: основателите на магазина разчитат предимно на реклама от уста на уста. 

Не по-големи, а по-добри

Живка и Пламен се опитват да задържат клиентите и да привличат нови, като ги обслужват качествено. В тази връзка разчитат на професионализма на продавач-консултантите и на работещите в склада, които подбират според желанието за работа и комуникационните им умения.

„Търсим [хора с] желание да помага[т], ама съвсем искрено“, обяснява Живка. „[При нас] има условие всички в офиса да [работят] в магазина два дни в месеца, защото в противен случай започваш да забравяш защо го правиш. При личния контакт с човека неусетно се въвличаш в неговия творчески процес и [си представяш] проекта му. Нещата придобиват много по-голяма значимост, отколкото [когато] на един лист хартия виждаш продукти и ги слагаш в кашон. Ако стоиш в магазина дори само един ден, задължително има провокация, която действа мотивиращо след това.“

Приключването на лондонската одисея на „Слънчоглед“ в края на 2019 г. не е най-тежкият епизод в историята на магазина. През втората половина на 2012 г., докато Живка и Пламен подготвят откриването на магазина на Острова, в халето, където се помещават техният склад и складовете на още няколко фирми, пламва пожар и съхраняваната там стока изгаря.

„И за секунда не съм си помислял, [че може да закрием бизнеса], но се наложи да уволним осем [души], за да [намалим] разходите“, казва Пламен, а жена му допълва, че са си взели поука и затова днес се помещават в самостоятелен склад и имат застраховка.

За разлика от пожара, от който „Слънчоглед“ се възстановява в продължение на няколко години, коронапандемията не води до финансови сътресения фирмата и до съкращения. С въвеждането на ограничителните мерки за спазване на физическа дистанция продажбите в магазините спадат, но са компенсирани от ръста на онлайн поръчките. „Слънчоглед“ дори дори започва да произвежда кутиите за своите пратки, така че размерите им да отговарят на нуждите на бизнеса.

Наред с другите уроци, които научават покрай пожара и пандемията, семейство Панайотови осъзнават, че колкото и прецизно да планират, няма как да предвидят всичко. Това обяснява защо не мислят за разширяване на бизнеса, а за затвърждаване и повишаване на качеството.

„Огромна отговорност е да отговаряш на [очакванията на клиентите]“, казва Живка. „Не искам да ставаме по-големи; искам да ставаме по-добри.“

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).