Рекламиране на стоки в сънищата ни скоро ще е реалност, предупреждават в отворено писмо десетки специалисти по съня от цял свят в отворено писмо, разказва Gizmodo.

Те предупреждават за "таргетираната инкубация на сънища", технология, с която според тях експериментират от американската пивоварна Coors. На нормален език - това е насочване по каква тема да сънува даден човек.

Повод за писмото е видеото на Coors, в което те разказват за свой експеримент с помощта на изследовател на сънища от Медицинското училище на Харвард. В него доброволци гледат кратък филм преди сън, който включва "специфични аудиовизуални стимули", които имат за цел да ги накарат да сънуват за Coors. Видеото е класическа реклама - зелени поляни, водни ефекти, кенчета ледена бира.

Група специалисти следят съня на доброволците и понякога ги събуждат в средата на REM цикъла на съня (сънуването), за да могат да кажат за какво са сънували. 

Според учените това е първа стъпка към таргетиране на сънищата ни от рекламните агенции, като подчетават, че опити за инкубиране на сънища има от векове, а в последните години и други големи компании като Microsoft, Sony и BurgerKing са правили подобни експерименти.

Притесненията за бъдещ етичен проблем са валидни, смята д-р Дейрдре Барет, работила с Coors за експеримента, но за момента преувеличени. Тя признава, че компанията е ползвала научни термини, които не отговарят на методите им, като маркетингов език - нещо, което се е опитала да предотврати.

Разкрива и че повечето "доброволци" във видеото са всъщност платени актьори, а данните не са публикувани. На практика това не е истинско изследване, обяснява тя пред сп. Science.

И подчертава факта, че се налага се изследователите да окуражават "доброволците" да си мислят за бирата, преди да заспят. Според нея тези методи просто не работят за рекламни цели.

Затова методите за таргетирана инкубация на сънища се разработват с цел лечение на депресия и други психични проблеми.

Накратко - реклама в съня работи, ако наистина искаш една бира преди лягане.