Поредна проверка, поредно странно финансово решение на "Автомагистрали". Така може да се обобщи днешната инспекция на министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова по трасето на автомагистрала "Хемус". Тя, заедно с новият шеф на АПИ Апостол Пенчев и областният управител на Ловече Светослав Славчев провериха дейностите по т.нар. участък 5 от магистралата. 

Оказва се, че и тук "Автомагистрали" е сключила договор с подизпълнител за доставка на материали на стойност общо 98 млн. лв. От тях 84 млн. лв. вече са платени към частната компания. 

В същото време обаче, показва проверката на Комитова и компания, досега реално са изразходвани едва 1 млн. лв. Министърката изрази своите учудване и за пореден път обясни, че не може да разбере тази нелогична практика. 

За тази отсечка има изготвен подробен устройствен план и разширен идеен проект, но няма проведени отчуждителни процедури. До започване на строителството ще се стигне след 1, 2 или три години, след като бъдат извършени необходимите процедури, обясни регионалният министър.

Припомняме, че това е втора проверка на строеж по магистрала "Хемус" след като излезе докладът на Сметната палата, който бе унищожителен за "Автомагистрали". При първата проверка бяха намерени още много нарушения, а Комитова тогава обясни, че е видяла просто "един шоурум на строителни машини".

Въпреки това, министърката обясни, че се прави всичко възможно строежът на магистралата да приключи по план до 2024 г. Спазването на срока било възможно при мобилизация на работата и на всички фирми, с които „Автомагистрали“ ЕАД е сключила договори и е платила към тях авансово милиони.

Що се отнася до етапите на изграждане, повече информация по тях даде шефът на АПИ Пенчев. Той обясни, че за участъци 4,5 и 6 вече има изготвени идейни проекти, които били равносилни на технически проекти. 

"За следващите участъци – 7, 8 и 9, които са преди Търговище, в момента се извършва проектиране. Идейните проекти се очаква да бъдат приети около началото на следващата година", подчерта той. 

Иначе - министър Комитова коментира лаконично и блокираната смяна на върха в "Автомагистрали". Припомняме, че съдът блокира рокадата заради жалба на досегашният шеф Стоян Беличев. 

Комитова обясни, че дълго се опитвала да се раздели с Беличев възпитано, но той очевидно отказва. Заяви, че ще работи с него, докато смяната не бъде разрешена и подчерта, че това няма да попречи на работата по "Хемус". 

"Автомагистрали": Не харчим безконтролно, пестим пари

Малко след Комитова, както се очакваше, отговор дойде от "Автомагистрали", където Беличев все още властва. Той е в позната вече защитна теза на дружеството за раздаването на авансите - така пестим пари. Идеята е, че с "фиксирането" на материалите по едни цени се пести от възможността те да поскъпнат след това.  Нещо повече - дружеството твърди, че това прекрасно мениджърско решение било спестило 79 млн. лв. от материали по участъците 4,5,6. Освен тогава гарантирало следните неща:

• Финансово обезпечаване на изпълнението на автомагистрала “Хемус” със замразяване на единичните цени, което води до независимост от инфлацията в държавен и световен мащаб. (б.р. - финансовото обезпечаване на магистралата е осигурено от българските данъкоплатци, които плащат и материалите, и строителните работи, и всички отделни процедури и заплатите на служителите в МРРБ, АПИ и "Автомагистрали)

• С платените аванси, цените за „Автомагистрали“ ЕАД са фиксирани към доставчиците и не подлежат на индексация;

• Производство на количества основни материали, което е задължително предвид огромните обеми за обезпечаване на изпълнението на участъците в срок и гарантира ритмичните им доставки;

• Магистралата минава по изцяло ново трасе, което води до акумулиране на значителни първоначални разходи по организация, мобилизация, изграждане на приобектови селища и сериозна мрежа от временни пътища;

• Изграждане на производствени полигони, площадки, асфалтови бази, бетонови възли и др.

Освен това от държавната компания казват, че нямат вина за неотчуждените територии, защото това било в компетенциите на МРРБ и АПИ.