„През последните години, в която и фирма да съм била, съм работила пряко с главния изпълнителен директор, била съм дясната му ръка. В началото съм се радвала, че уча нови неща, но идва момент, в който спирам да уча и си казвам: „Трябва да сменя нещо“. Докато един ден не си казах: „Ако си толкова умна, колкото си мислиш, направи си твоя фирма и виж какво му е на директора“. Защото едно е да даваш акъл, друго е да взимаш решенията, да носиш отговорност, да гледаш цялостната картина. Ти му даваш една идея, той казва: „Не, това не може“. Защо не може? Ами защото има хиляда други неща, с които трябва да се съобразиш. Сега виждам наистина какво носи тази роля. Ако след някоя година се провалим и се откажем – всичко може да се случи, – тогава ще си кажа: „Явно не съм чак толкова умна“, и ще работя с по-голямо удоволствие за някой друг.“

След като стига до това заключение преди повече от три години, Благовеста Пугьова (в духа на популярната шега) заменя 40-часовата работна седмица с 80-часова. Тоест захваща се с бизнес.

Сферата на дейност се избистря в момента, в който Блага намира доверен партньор в лицето на Андрей Нончев. Той е програмист с над 15-годишен опит и доброволец на „Подарете книга“ – инициатива, която Блага стартира като Facebook група през 2010 г. и впоследствие превръща във фондация, чрез която доброволци допринасят за интеграцията в обществото на деца, лишени от родителски грижи. 

През лятото на 2018 г. двамата основават компанията Childish, която предлага услуги за разработване на софтуер и изграждане и управление на екипи, специализирани в работата с набиращия все по-голяма популярност език за програмиране Python.

Бизнес с кауза от самото начало

Освен че се допълват прекрасно, Блага и Андрей си пасват като съдружници и по още една причина – чрез бизнеса си те искат не само да могат да се издържат, но и да осигурят финансова стабилност на „Подарете книга“. Споделената им визия е заложена формално в собствеността на компанията – 50% от нея принадлежи на фондацията.

„Искаме да намерим начин да помогнем на фондацията – част от печалбата да отива във фондацията с идеята в един момент да достигне до бюджет, с който тя да може да издържа, разказва Блага. - Идеята не е да изкарваме някакви стотинки за фондацията, защото това можем да направим и ако работим някъде и всеки ѝ дарява част от заплатата си. Искаме да постигнем голям мащаб, така че фондацията да е независима и да достигне ниво, което само с непостоянни дарения и проекти е немислимо.“

За единайсетте години, откакто съществува, „Подарете книга“ привлича над 5000 доброволци, които даряват време и приятелство на момичетата и момчетата в близо 20 дома в София и други градове. Като инициатор на проекта Блага е включена в селекцията „40 до 40“ на „Дарик Радио“ (2014) и „30 под 30“ на сп. Forbes (2016). Близо година тя е и изпълнителен директор на организацията TimeHeroes, която свързва доброволци с инициативи, които имат нужда от подкрепа.

Подобно на голяма част от българските ИТ компании, Childish стартира като изпълнител на аутсорсинг услуги. Някои клиенти се обръщат към тях по препоръка на организации, които вече са ползвали услугите на компанията, други стигат до тях през посреднически агенции. 

Разпознаваемостта и контактите на Блага в неправителствения сектор изиграват своята роля в развитието на Childish. Сред първите клиенти на компанията е образователната платформа за деца „Книговище“. Програмистите на Childish изработват платформа, която вече се използва от хиляди деца, и продължават да надграждат с нови модули и мобилно приложение.

Философия и предизвикателства

Засега Блага и Андрей предпочитат да реинвестират печалбите си в развитието на бизнеса.  Това им позволява да наемат повече хора, да поемат по-големи проекти, които да изпълняват паралелно, и да намерят пазар за собствени софтуерни продукти. Логиката, която следват, е проста: колкото по-устойчив е бизнесът, толкова по-устойчива ще бъде и дейността на „Подарете книга“.

В периода септември-декември тази година Childish ще може да разчита на допълнителна подкрепа по пътя към желания растеж като една от 10-те компании, одобрени за участие в програмата Dare to Scale. Тя е насочена към бизнеси с доказан продукт или услуга на пазара, оборот от поне 100 000 евро за 2020 г. и не повече от 150 служители, които са се устремили към разразрастване на дейността си.

Блага признава, че в момента водят преговори с потенциален инвеститор от чужбина, което е и сигнал за тях, че дотук се справят добре.

„Специфичната юридическа структура може да донесе само приходи на фондацията, но я ограничава от всякакъв финансов риск. Ако фирмата фалира, „Подарете книга“ не губи и стотинка. От друга страна, ние, останалите съдружници, и служителите печелим не само от резултатите на бизнеса, но и от задоволството, че работейки това, което можеш, произвеждаш и добро за обществото. Преди имах вътрешен морален спор: „Като основател трябва ли да работя на пълно работно време и на заплата във фондацията, или трябва да се занимавам с бизнес и да остана доброволец?“. Childish ми помогна да реша тази дилема.“  

Първият собствен софтуерен продукт на Childish вече е факт. Fabrico е дигитален заместител на екселските таблици и хартиената документация, който помага на техниците, операторите на машини и мениджърите в промишлени предприятия да синхронизират производството и поддръжката на машините, като организират ефективно работата си по тяхното обслужване и ремонт.

Някои от най-големите технологични компании в света предлагат подобни софтуери, но те често не са по джоба на малкия и средния бизнес, казва Блага и допълва, че при Fabrico потребителят заема централно място в процеса на работа. 

Илюстрация на модул на Fabrico.

Екипът вече работи с няколко клиента и го надгражда на базата на тяхната обратна връзка. Интересът и отзивите са добри, въпреки че коронапандемията е принудила мнозина да затегнат коланите и да инвестират предпазливо. Противоепидемичните мерки ограничават и възможностите за физически срещи с потенциални клиенти и представянето на продукта на място.  

Предизвикателствата от този тип не притесняват Блага. Тя вярва в потенциала на продукта дотолкова, че докато екипът работи по него през последната година, тя не взима заплата с надеждата, че в немного далечното бъдеще инвестицията ще се изплати. 

„Не мисля, че някой ще ти каже, че му е било лесно, когато е направил бизнес. На майка ми, която има складове за фуражи в малък град, също ѝ е било трудно. Спомням си, че когато майка ми и баща ми поистроиха първия си склад, им останаха точно 1000 лв., за да заредят, а складът беше огромен. И те купиха осем чувала от единия артикул, осем чувала от другия и ги подредиха шахматно, за да не изглежда празен складът. Прибави време, усилия, постоянно реинвестиране – тоест с парите, които изкарваш, не отиваш да си купиш кола, както правят много хора, а ги вкарваш отново в бизнеса, за да можеш да купиш повече чували и така да растеш. Видяла съм и много други хора, на които не им е било лесно. На някой, който има гениална идея и много късмет, може да му се е получило по-бързо, но това са единици. Това са тези еднорози (стартиращи компании с пазарна капитализация от над 1 млрд. долара – бел.ред.), които гледаме по новините, но те заблуждават, че е лесно да си предприемач. Много по-трудно е, отколкото си мислех, преди да започна.“

Административната тежест, с която трябва да се справя бизнесът, съществува навсякъде, но е преодолима, казва Блага. Според нея големият проблем пред малкия и средния бизнес в България е липсата на адекватни механизми за осигуряване на временно финансиране или друг тип финансова подкрепа за усъвършенстването на високотехнологични продукти. Тя споделя, че преди време се е нуждаела от допълнителни средства, за да съхрани бизнеса си, но като е видяла условията дори за отпускане на кредит, решила да не се занимава и вместо това използвала свои спестявания и пари на свои близки.

Разбира се, за жените като Блага, които управляват бизнес, някои трудности произтичат от деликатния баланс, който трябва да поддържат между семейство и работа.

„Сега като им дете, виждам, че наистина има разлика. Примерно, ако нямах дете, нямаше да дойда на интервюто с Вики. Ако не бях на интервю с теб, щях да съм вкъщи или в офиса и да работя до 19-20 ч., ако се налага – и до по-късно А сега не мога да си го позволя [освен с редки изключения и при отлична организация]. Преди все повтарях, че жените имаме равни шансове и че ако една жена иска, може да постигне колкото и мъжете. И това е така – преди децата. Когато вече има дете, ограниченията за жената са много по-големи от тези за мъжа.“

Детска работа, ама сериозна

В най-натоварените дни Блага понякога подхвърля на съпруга си, че е на ръба на силите си и в най-скоро време ще започне да преглежда обяви за работа. Няколко часа по-късно обаче си връща трезвата преценка за голямата картина на живота си и се залавя за работа с още по-голям ентусиазъм. Все пак компанията се казва Childish (от англ. детски, детински – бел. ред.), а Блага и съдружникът ѝ избират това име, защото се възхищават на присъщите на децата смелост, любопитство и креативност и ценят тези качества и в себе си, и в служителите си.

Отскоро към платформата „Книговище“ работи и сайт за новини на детски език – „Вижте“. Скрийншот от сайта на „Книговище“.

Освен че обожава да работи по проекти като „Книговище“, Блага черпи удовлетворение и от благодарността и отдадеността на екипа на Childish. Например един от програмистите, живеещ в България французин, ѝ е казвал, че тя е най-добрият шеф, с когото е работил. Друг пък я уверява, че е готов да не получава заплата за известно време, ако това ще помогне на фирмата да остане на крака в период на изпитание.

„Добрите резултати се получават, когато хората се кефят на работата си, но и са достатъчно самодисциплинирани. Опитвам се да филтрирам подбора ни, така че да бъдем само хора, които правят нещата не просто добре, а с гениалността и наивността на деца и с удоволствие и радост от голямата кауза, за която работим. Всеки, които не отговаря на тези критерии, няма място при нас. Ние сме деца.“

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).