Партиите са платили двойно по-малко пари за медийно отразяване, в сравнение с предизборната кампания за парламентарните избори през април. Това съобщават от "Отворен парламент."

Сумите на договорите подписани между партии и медии към 8 юли, 2021 г. възлизат на 2 475 255 лв без ДДС. Същевременно в края на предишната кампания участниците бяха отделили 4,1 млн.лв. за реклама.  

Тези заключения са от данните в извадката на Института за развитие на публичната среда. В нея попадат договорите, публикувани на официалните страници на 40 национални и регионални медии - 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции.

Кой се рекламира най-усилено?

В последната седмица от кампанията коалицията между ВМРО, "Воля" и НФСБ излезе начело по разходи за реклама. За този период патриотичната формация сключи 7 споразумения на стойност 222 000 лв. (без ДДС). Така в края на кампанията общите им разходи възлизат на 476 818 лв. (без ДДС), отчитат от "Отворен парламент".

На второ място е коалицията "Демократична България", която в последните дни увеличи почти пет пъти вложените за медийно отразяване средства до 453 912 лв. (без ДДС). Основни бенефициенти и за двете коалиции са големите национални телевизии – БНТ, бТВ и Нова ТВ

За разлика от тези две формации, коалицията ГЕРБ-СДС заложи на различен подход – тя отдели повече средства в началния етап на кампанията, а в последната седмица разходите им за медии бележат по-слаб ръст до 417 696 лв. (без ДДС). 

Следващата графиката представя подробна информация за политическите субекти и изразходваните от тях средства за медийно отразяване към 8 юли.

Единственият участник, който през цялата предизборна кампания не сключи договори за реклама, е партия "Подем".

От "Атака" продължават безплатното отразяване на кампанията си в партийната телевизия "Алфа". От партията обаче са сключили и два договора с ТВ "Евроком" – един на стойност 3780 лв. без ДДС, и един за безвъзмездни услуги.

Кой привлече най-много средства?

Ден преди края на кампанията обществената телевизия БНТ е начело по привлечени приходи от реклама – 448 762 лв. (без ДДС). Това се случва за първи път на парламентарни избори, откакто в Изборния кодекс беше въведено изискването за публикуване на договорите за медийно отразяване. Следва да отбележим, че тарифите на БНТ не се образуват на пазарен принцип, а се определят с постановление на Министерски съвет. Също така тази телевизия предоставя и безплатни форми за отразяване на кандидатите съгласно разпоредбите на Изборния кодекс. 

Следващата графика представя подробна информация за привлечените от медиите средства към 8 юли. 

За първи път нито една от двете големи частни телевизии в страната – бТВ и Нова тв, не е водач по приходи от реклама в кампанията. Все пак те са съответно на второ и трето място по привлечени средства.   

Телевизия "Евроком" продължава с практиката на безвъзмездни договори, като вече има сключени такива с 15 политически субекта – "Свобода", "БСП за България", "Изправи се! Мутри вън!", "Движение заедно за промяна", "Пряка демокрация", "Демократична България", "Ляв съюз за чиста и свята република", МИР, "Гражданска платформа българско лято", "Възраждане", "България на труда и разума", "Републиканци за България", Партия на Зелените, "Български национален съюз – НД" и "Атака". 

Други доставчици на медийни услуги, предоставящи ги безплатно, са телевизия "Алфа" (сключила договор с партия Атака, както посочихме по-горе) и телевизия7/8, подписала споразумение за безвъзмездно отразяване на "Има такъв народ". 

Към 8 юли 7 от включенитe в мониторинга медии нямат или не са обявили договори с участниците в кампанията. Това са: в. "Монитор", в. "Телеграф", в. "Черноморски фар", в. "Старозагорски новини", в. "Арда нюз" и сайтовете БГНес и "Фрог нюз". Някои от тях обаче публикуват агитационни материали.

Парите за реклама във фейсбук

Поради особеностите на фейсбук, данните относно брой спонсорирани публикации и стойност на рекламата са за периода от 29-и юни до 5-и юли включително. Общият брой спонсорирани публикации за тази една седмица е 434, от които най-много – 350, са от страницата на "Да, България". Следват "Отровното трио" с 36 и ДСБ с 32. 

Стойността на всички рекламни постове възлиза на 114 528 лв. с ДДС. Най-скъпа кампания във Фейсбук и отново е провела партия "Да, България" с изразходвани общо 101 688 лв. Следват страницата на лидера на партията Христо Иванов с 5 019 лв. и "Отровното трио" с 4 440 лв.

Пълна информация за разходите за реклама  – в традиционните и социалните медии, на участниците в кампания ще е налична едва след като те подадат финансовите си отчети пред Сметната палата, уточняват от "Отворен парламент".