Всички нови коли в ЕС, регистрирани след 2035 г., ще бъдат с нулеви емисии.

Това предвижда огласеният днес от Европейската комисия пакет Fit for 55 („Подготвени за цел 55“).

Част от мерките включват борба с увеличаващите се вредни емисии в автомобилния транспорт и са допълнение към търговията с емисии.

Преходът към екол…огично чиста мобилност ще бъде ускорен с помощта на повишени изисквания към количествата отделян въглероден диоксид за коли и ванове. Те включват намаляването им с 55 на сто до 2030 г. и със 100 процента до 2035 г.

В резултат всички нови коли, регистрирани от 2035 г., ще бъдат с нулево отделяне на СО2. За целта шофьорите ще трябва да разполагат с надеждна мрежа за зареждане на автомобилите си в цяла Европа. Затова страните членки следва да разширят капацитета в сферата си в съответствие с продажбите на екологично чисти коли.

На всеки 60 километра по магистралите трябва да има станция за зареждане с ток, а на всеки 150 километра – за зареждане с водород, гласят ощ приетите текстове.

Същевременно въздухоплавателните средства и корабите ще имат достъп до чиста електроенергия в главните пристанища и летища, включително синтетични нисковъглеродни горива. За пъри път е предвидена възможността за замърсяване от корабоплаването.

Пакетът „Подготвени за цел 55“ съдържа предложения, свързани с постигането на дългосрочните цели за опазване на околната среда.

Те предвиждат адаптиране на политиките в сферата на климата, енергията, обработката на земята, транспорта и данъчното облагане към намаляването до 2030 г. на емисиите от парникови газове с най-малко 55 на сто по сравнение с нивото от 1990 г. Постигането на това намаляване е от ключово значение за превръщането на Европа в първата в света неутрална по отношение към климата територия до 2050 г. и за реализирането на Зеления пакт.

Освен транспорта предложенията обхващат следните сфери:

Увеличено използване на енергия от възобновяеми източници. Всички членки на ЕС ще имат конкретни цели за използването на енергия от възобновяеми източници в транспорта, отоплението и охлаждането, сградите и промишлеността;

По-голяма енергийна ефективност. От публичния сектор ще се изисква да санира годишно 3 на сто от своите сгради;

• План за засаждане на 3 милиарда дървета в цяла Европа до 2030 г.;

Прилагане на търговията с емисии в нови сектори и затягане на съществуващата схема на ЕС за търговия с емисии. Страните членки трябва да изразходват всички свои приходи от търговия с емисии за проекти, свързани с климата и енергетиката. Специална част от приходите от новата система за пътен транспорт и сгради следва да бъде насочена към възможното социално въздействие върху уязвимите домакинства, микропредприятията и ползвателите на транспорта;

• Привеждане на данъчните политики в съответствие с целите на Европейския зелен пакт;

• Мерки за предотвратяване на изместването на въглеродни емисии в конкурентни замърсяващи икономики извън ЕС;

• Инструменти за опазване и растеж на естествените въглеродни поглътители.

Предлага се и нов Социален фонд за климата, който да предоставя специално финансиране в помощ на гражданите. Те трябва да вложат парите в енергийна ефективност, нови отоплителни и охладителни системи на жилищата си и по-чиста мобилност. Социалният фонд за климата ще се финансира от бюджета на ЕС, като се използва сума, равняваща се на 25 на сто от очакваните приходи от търговията с емисии за строителни горива и горива за пътен транспорт. Той ще предостави на страните членки финансиране в размер на 72,2 милиарда евро за периода 2025—2032 г. С предложение за използване на съответстващо финансиране от държавите членки Фондът ще мобилизира 144,4 милиарда евро за социално справедлив преход.