Три работни версии и една от тях най-вероятна - "Среща на самолета с водната повърхност вследствие на загуба на пространствена ориентация от екипажа" - това съдържа доклад на "Военна полиция" за трагичния случай, при който по време на нощно учение и стрелба по мишена край Шабла се разби изтлебител МиГ-29, а пилотът Валентин Терзиев загина. 

Докладът бе публикуван днес от Министерството на отбраната. Другите две работни версии, по които е работил разследващият авиационните инциденти екип, са: "Отказ на авиационната техника в полет" и "Разрушаване на изтребителя или поразяване на пилота от осколки вследствие разрива на ракетата". Според документа обаче те са отхвърлени като малко вероятни на база анализа на данните, с които разполагат разследващите. 

Разглеждането на най-вероятната версия от експертите започва така: 

"Пространствената ориентация в полет представлява сложна ментална дейност на летателния състав за постоянно поддържане на представата за положението на летателния апарат спрямо повърхността на земята, въздушни и наземни обекти. Тази дейност се извършва успоредно с процесите пилотиране, навигиране, комуникиране и управление на системите.

В процеса на пилотиране върху пилота въздействат линейни и ъглови ускорения по трите оси на самолета. Възникването на усещания при наличието на ускорения се определя от продължителността на въздействието, големината и градиента на нарастването им, ако ъгловите ускорения или градиентът на нарастването са малки, дори значителни промени в пространственото положение на летателния апарат могат да бъдат достигнати без да възникнат адекватни усещания, което предизвиква съмнения в показанията в пилотажно-навигационните прибори.

Илюзиите за пространствено положение в полет се дължат най-често именно на противоречивата информация, постъпваща за преработка в нервната система на човека."

Следва описание на различните етапи на полета. Описано е и това, което се знаеше отначало - че мишената, по която е трявало да се стреля по време на нощното учение, е започнала да се движи с по-голяма скорост от очакваното, което е накарало пилота да прави маневри.

От обяснението на ситуацията специалистите заключават, че след поредица от маневри и заради съсредоточеността на пилота в целта той губи ориентация, след което ситуацията става катастрофална. 

"Такива случаи са описани в авиационно-психологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена „очарование“. Тя възниква когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака, когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота.

Освен концентриране на вниманието върху атаката на целта, комисията счита, че немалък принос за загуба на пространствената ориентация имат особеностите, с които се характеризират полетите над море, особено нощем, а именно:

- воденето на визуална ориентировка при невидимост на бреговата линия е практически невъзможно.

- техниката на пилотиране се усложнява при частична или пълна липса на естествения хоризонт и на практика се пилотира по прибори. Съществува вероятност от илюзии и опасност от загуба на пространствена ориентировка.

- при полет на малка и пределно малка височина с голяма скорост, при липса на естествен хоризонт и вълнение се затруднява визуалното определяне и поддържане на заповяданата височина, а корабите попаднали в полезрението на екипажа се възприемат като летящи обекти, които бързо се приближават.

-по-трудно се изпълняват пилотажните фигури особено тези в наклонена плоскост поради липсата на линейни ориентири и необходимостта да се пилотира по прибори.

- при новолуние липсва естествен хоризонт между небето и морето, видимостта извън кабината е нулева (на практика пилотът наблюдава единствено светещото петно от мишената) и полетът на практика се извършва само по прибори.", пише още в документа.

Докладът обаче посочва и съпътстваща причина за трагичния инцидент, която е свързана с бързо падащата мишена. А именно: 

"Неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака, при положение че скоростта на падане на мишената СПМ-100 се е увеличила.

Това неминуемо води до повишаване динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака."

След края на разследването на „Военна полиция“ по случая, от МО съобщават, че министърът на отбраната има готовност да предостави изготвения доклад на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс. Служебният министър Георги Панайотов от самото начало обяснява, че текат две паралелни разследвания - едното на авиационните специалисти, другото на Военната прокуратура, като предметът им е различен. 

От министерството съобщават още, че до 3 - 4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация. Кутията, която бе открита на дълбочина от над 70 м в морето и се установи, че е поразена част от обвивката й, бе изпратена за разчитане именно на производителя, който в случая се оказа в Русия (има черни кутии за МиГ-29, произведени и в Украйна - б.р.)

Началникът на отбраната е заповядал да се оцени степента на приложимост на регламентиращите документи, касаещи летателната дейност във Военновъздушните сили при съществуващите ограничения на летателен ресурс. "Бяха изпълнени необходимите мерки за недопускане на аварийни ситуации и се възстановява плановата летателна дейност на изтребителната авиация", пише още министерството.