Годишният технически преглед е поскъпнал не с 20 лв. каквито бяха "апокалиптичните" прогнози, а само с 3,30 лв. без ДДС заради въвеждането на новите екостикери за вредни емисии на автомобилите.

Това заяви в студиото на бТВ днес изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" и бивш шеф на КАТ комисар Бойко Рановски.

Както Клуб Z вече писа, от 1 януари всички автомобили трябва да имат стикери, указващи в коя от пет екокатегории са. Най-висшата ще бъде "петица" - за електромобили и водородни двигатели. Според категоризацията с общински наредби големите градове ще решават при какви обстоятелства кои видове коли може и да бъдат забранени поне в централната част. С гаранция това ще бъдат тези без никакъв стандарт "Евро" или с Евро 1 и 2.

"Целта на този стикер не е само определяне на екологичната група, а да се извършват едни реални прегледи и автомобилите, излизайки от пункта за ГТП, да бъдат технически изправни и безопасни за всички участници в движението", каза днес Рановски.

Екостикер вече получават всички автомобили, когато минават на ГТП от 12 юли насам, но тези, които са се явили на преглед преди тази дата, няма да минават повторен преди следващата редовна дата, заяви Рановски.

Всъщност обаче - както Клуб Z писа, те ще трябва да минат за екостикер.

Официално той ще бъде въведен след 1 януари 2022 г., само за зони и в определени периоди, когато кметът на определена община реши, че има силно замърсяване на въздуха и бъде въведена забрана за влизане на определени групи автомобили, които замърсяват повече, напомни той.

"От този понеделник специално устройство заснема номера на превозното средство и километража, което гарантира, че то е в пункта за преглед. След като прегледът бъде извършен и отделяните вредни емисии бъдат измерени, данните се записват върху чип, който се намира вътре в екостикера.

При следващ преглед, ако автомобилът вече разполага с такъв стикер, ГТП ще започне с разчитане на данните от чипа", добави комисар Рановски.

В момента работи и колцентър за въпроси, свързани с поставянето на екостикерите, но не за гражданите, а за служителите на пунктовете на ГТП.

Около 3 милиона автомобила скоро ще попадат в зоната на най-замърсяващите, пресмята комисарят.