1,3 млрд. лв., които държавата дължи на строителните компании за извършена поддръжка и ремонт на републиканската пътна мрежа, да бъдат изплатени в следващите 5 години. Това предлага Финансовото министерство, стана ясно от разискванията по бюджетната актуализация.
Проблемът е огромен, а вече втори ден представителите на компаниите протестират пред народното събрание. Причината е, че предишното ръководство на МРРБ и АПИ е сключвало договори, по които са извършени дейности за много повече пари, от тези, които са разписани.
Комисията обаче не е съгласна със срока от 5 години и той вероятно ще бъде намален на три години. Така тази година ще бъдат платени около 250 млн. лв., а в следващите години - на равни вноски оставащите пари.
През това време АПИ ще опита да "изправи" договорите, така че те да станат законни, защото в момента просто не са. АПИ има право да подписва анекси за до 50% повече финансиране спрямо първоначалната цена, но реално е възлагала дейност за стотици проценти отгоре. Това "изправяне" може да стане само с нарочна санкция на НС.
Фактически възложените дейности са за над 3,7 млрд. лв., но МФ днес признава за изработени едва 1,3 млрд. лв. и именно те се търсят. За другата година се превдижда бюджетът, който ще се даде на АПИ да бъде около 1,4 млрд. лв., с които те да започне да се справя. Правителството на Борисов бе заложило едва 385 млн. лв. бюджет на АПИ за тази година. Те са изхарчени за първите три месеца.
Важно е да се знае обаче, че възлагането на тези поръчки е вече дадено на прокуратурата и тя е започнала проверка.
Днес стана ясно и че друга идея на МФ няма да мине. Асен Василев искаше да се премахне възможността за искане на застрахователна гаранция, а да останат само банковите гаранции. Причината е, че в момента много от раздадените аванси за несвършена дейност са застраховани в компании с много по-малка капитализация.
Вероятно ще се върви към искане за презастраховане на тези договори.
Интересно е, че ГЕРБ, чиито представители са сключвали тези договори, не са в залата, за да коментират. Те излязоха още по време на обсъждането на бюджета на НЗОК и така и не влязоха и за големия бюджет. Обещаха да дойдат по време на заседанието в залата на НС и да си защитят предложенията. Вероятно там някъде ще опитат и да обяснят незаконните споразумения с фирмите, които сега МФ опитва да изправи.
Една от протестиращите строителни фирми - “Автомагистрали” ЕАД, е получила над 95 милиона лева аванс, каза служебната строителна министърка Виолета Комитова по Нова тв. Същата фирма само за участък 4, в който бе установено незаконно строителство, е получила аванс от 72 670 000 лв. с ДДС.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни