1,3 млрд. лв., които държавата дължи на строителните компании за извършена поддръжка и ремонт на републиканската пътна мрежа, да бъдат изплатени в следващите 5 години. Това предлага Финансовото министерство, стана ясно от разискванията по бюджетната актуализация. 

Проблемът е огромен, а вече втори ден представителите на компаниите протестират пред народното събрание. Причината е, че предишното ръководство на МРРБ и АПИ е сключвало договори, по които са извършени дейности за много повече пари, от тези, които са разписани. 

Комисията обаче не е съгласна със срока от 5 години и той вероятно ще бъде намален на три години. Така тази година ще бъдат платени около 250 млн. лв., а в следващите години - на равни вноски оставащите пари. 

През това време АПИ ще опита да "изправи" договорите, така че те да станат законни, защото в момента просто не са. АПИ има право да подписва анекси за до 50% повече финансиране спрямо първоначалната цена, но реално е възлагала дейност за стотици проценти отгоре. Това "изправяне" може да стане само с нарочна санкция на НС. 

Фактически възложените дейности са за над 3,7 млрд. лв., но МФ днес признава за изработени едва 1,3 млрд. лв. и именно те се търсят. За другата година се превдижда бюджетът, който ще се даде на АПИ да бъде около 1,4 млрд. лв., с които те да започне да се справя. Правителството на Борисов бе заложило едва 385 млн. лв. бюджет на АПИ за тази година. Те са изхарчени за първите три месеца. 

Важно е да се знае обаче, че възлагането на тези поръчки е вече дадено на прокуратурата и тя е започнала проверка. 

Днес стана ясно и че друга идея на МФ няма да мине. Асен Василев искаше да се премахне възможността за искане на застрахователна гаранция, а да останат само банковите гаранции. Причината е, че в момента много от раздадените аванси за несвършена дейност са застраховани в компании с много по-малка капитализация.

Вероятно ще се върви към искане за презастраховане на тези договори.

Интересно е, че ГЕРБ, чиито представители са сключвали тези договори, не са в залата, за да коментират. Те излязоха още по време на обсъждането на бюджета на НЗОК и така и не влязоха и за големия бюджет. Обещаха да дойдат по време на заседанието в залата на НС и да си защитят предложенията. Вероятно там някъде ще опитат и да обяснят незаконните споразумения с фирмите, които сега МФ опитва да изправи.

Една от протестиращите строителни фирми - “Автомагистрали” ЕАД, е получила над 95  милиона лева аванс, каза служебната строителна министърка Виолета Комитова по Нова тв. Същата фирма само за участък 4, в който бе установено незаконно строителство, е  получила аванс от 72 670 000 лв. с ДДС.