Българските граждани може да се наложи да търсят преброителите по мобилните им телефони, за да ги канят в удобно време да ги преброят у дома и така да избегнат глобата от 160 лева. Това стана ясно по време на заседание на Комисиято по дигитализация, електронно управление и информационни технологии, която изслушва ръководството на Националния статистически институт (НСИ) по повод проблемите със сайта на задължителното преброяване. 

"Няма как хората да бъдат уведомени кога ще бъдат посетени. Допуска се преброителят (те са общо 25 000), да остави своя телефон на листче на входа, за да му се обадят хората и да се уговорят за удобен час за посещение”, каза председателят на НСИ Сергей Цветарски. 

Омбудсманът Диана Ковачева, която е получила много жалби от преброяването, дойде на комисия, за да предложи всички електронно преброени адреси да не бъдат посещавани физически от преброител, за да предават кода, който са получили от сайта, а той да се обработва по служебен път. 

"Смятам, че в ситуация на пандемия кодът трябва да се изпраща автоматично”, каза Ковачева. 

Сергей Цветарски каза, че физическото преброяване не може да бъде спестено.

"Кодът го имаме, но задачата му не е само да удостовери, че лицето се е преброило успешно - при обхода преброителите минават през всеки адрес, за да се уверят, че жилището е на този адрес и там живеят преброените. Не е задължително да се срещнат с хората, но трябва да видят адреса и да опишат характеристиките на сградата. Подготвили сме решение на МС, в което този код дори да не бъде задължителен”, каза Сергей Цветарски.

 

Ръководството на НСИ обясни и защо сайтът им непрекъснато забива. Софтуерът за преброяването е изготвен за 2 449 930 лв.  от "Скейл фокус”, като само тази компания е подала оферта. Първата интернет атака е била от Швеция, после имало и други атаки от други места, които са продължили два дни, а вчера следобед атаките били възобновени. Важното било, че няма източване на данни. При тестовете на системата пикът е бил 8000 респондента за 15 минути. Отчетените неуспешни заявки са под 1 процент тогава. 

За проблемите при регистрацията на хората, на които системата “отговаряше”, че не съществуват - имало е смущения и проблеми при проверката на ЕГН и лична карта, но е коригирано заедно с Държавната агенция “Електронно управление” и МВР.