Една трета от най-често използваните самолетни полети в ЕС имат алтернатива за пътуване с влак за по-малко от 6 часа, така че ако те бъдат забранени, ще се спестят 3,5 милиона тона СО2, сочи проучване на природозащитната организация Грийнпийс, цитирано от Франс прес и Асошиейтед прес, пише БТА. 

Природозащитниците призовават да се промени радикално начина ни на придвижване.

Необходимо е да се намали въздушният трафик, за да се ограничи глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий, посочва организацията. Тя призовава да се придаде нова динамика на железопътния транспорт.

Полетите на по-малко от 1500 километра са причина за една четвърт от емисиите в европейския въздушен транспорт, отбелязва Грийнпийс в проучването, поръчано от изследователския център за Югоизточна Европа О Би Си Трансеуропа (OBC Transeuropa).

В същото време 51 от 150 от най-често използваните полети на къси разстояния в Европейския съюз (с изключение на полетите до островите) или 34 процента от тях имат железопътна алтернатива от по-малко от шест часа.

Сред тях са трите най-често използвани въздушни маршрута в ЕС (Париж-Тулуза, Париж-Ница и Атина-Солун).

Проучването не уточнява какъв е делът на пътниците на тези въздушни линии, които се прекачват на други полети.

Двайсет и една въздушни връзки имат дори железопътна алтернатива за по-малко от четири часа, включително някои международни полети като Амстердам-Париж, Амстердам-Франкфурт, Брюксел-Франкфурт и Париж-Франкфурт, се казва в доклада.

Над една четвърт (27 процента) от 150-те най-използвани авиовръзки имат алтернатива с директен нощен влак през 2021 година.

Емитира се десет пъти повече от еквивалента на СО2 при пътуване от Париж до Амстердам със самолет вместо с влак, отбелязва в комюнике Сара Файол, която отговаря за кампанията Транспорт във френското подразделение на Грийнпийс. 

По думите й, намаляването на въздушния трафик е неизменно условие за изпълнение на климатичните цели на Парижкото споразумение, а премахването на полетите на къси разстояния е първата крачка в тази посока.

Световният въздушен сектор е емитирал 900 милиона тона СО2 през 2019 година, което е около 2,5 процента от всички емисии в света.