Вече изтъркана плоча е, че продуктът, който Facebook продава, са потребителите на иначе безплатната платформа - и по-точно техните данни, които са ключови за рекламодателите. Преименуваната компания Meta, в която влизат и Instagram, WhatsApp, Oculus и други, обяви премахване на част от таргетирането от 2022 г., съобщи Gizmodo.
Зукърбърг стана един от най-богатите хора в света именно благодарение на тоновете информация от своите 2,91 милиарда "приятели" в сайта, който продължава да расте, въпреки множеството скандали. А една от категориите, по които няма да може да се насочва реклама, е тази, създала най-много проблеми и призиви за разцепване на онлайн гиганта.
Това са сексуална ориентация, религия и политически убеждения. Данни от Facebook, използвани от друга компания - Cambridge Analytica - имаха сериозен ефект върху изборите в САЩ през 2016 г. и избирането на Доналд Тръмп. От тогава насам данните от Facebook и функциите на платформата бяха намесени в още редица политически кризи по света.
Вицепрезидентът по рекламата на Meta Греъм Мъд разяснява, че това всъщност обхваща много "чувствителни теми" - включва каузи, организации и публични личности, свързани със здраве, раса или етнос, политически убеждения, религия, и сексуална ориентация. И дава примери - няма да могат да се насочват реклами по изрази като "Ден за борба с рака на белите дробове", "ЛГБТ култура", "еврейски празници" и пр.
Този ход е изключителен риск за Meta, компания, която получава 98% от своите приходи (близо 30 млрд. долара за 2020 г.). Премахването на тези категории за таргетиране, което ще стане от 19 януари 2022 г., е удари силно рекламодателите в цял свят.
От друга страна, този ход е добър за потребителите. Макар Facebook да спазва прилично сигурността на личните данни, тези за това, което правим онлайн, се търгуват напълно свободно от компанията.
Това не е първият път, в който Facebook прави нещо подобно - все пак компанията премахна близо 5000 опции за рекламодатели през 2018 г. Тогава обаче причината бе откровен расизъм - алгоритъмът на социалната мрежа предлагаше на рекламодателите теми като "мразещ евреи", "как да горим евреи" и "идтория на "как евреите разрушиха света" и други антисемитски фрази.
За Meta има и сериозни ползи - това е жест към регулатори и законодателите по света, които смятат, че компанията позволява на рекламодателите да злоупотребяват с данните. Той и подчертава, че промените не са свързани с физическите характеристики и лични качества на потребителите, а действията им в продуктите на Meta - Facebook, Instagram, Messenger.
От компанията са наясно, че това ще затрудни рекламодателите, които вече са се изказали критично срещу промяната. Други разбират нуждата от нея твърди Мъд.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни