Киноиндустрията успя да си поеме глътка въздух през отиващата си 2021 г., въпреки продължаващата коронавирусна пандемия и огромните загуби, които претърпя през миналата година, пише БТА.
Секторът с плахи крачки се опитва да върви напред, макар че на хоризонта вече е поредното предизвикателство - новата разновидност Омикрон на COVID-19 се разпространява много бързо, противоепидемичните мерки се затягат, а доста държави въвеждат пълен локдаун.
И все пак през изминалите дванадесет месеца зрителите успяха да гледат много от филмите, планирани за 2020 г. и отложени заради въведените ограничения - дългоочакваната порция приключения на Джеймс Бонд, "Дюн" по едноименния роман на Франк Хърбърт, "Черната вдовица", "Бързи и яростни 9", киноадаптацията на бродуейския мюзикъл "Уестсайдска история"... Разбира се, имаше и много други заглавия, появили се без закъснения.
Оказа се, че COVID-19 в известна степен е повлиял и на предпочитанията на зрителите - значителна част от тях искат да останат пред малкия екран, което пък принуди големите филмови студиа да започнат да пускат едновременно по кината и стрийминг платформите премиерни продукции. "Дисни" направи това с "Черната вдовица", но си навлече гнева на Скарлет Йохансон, притеснена, че феновете ще изберат да гледат вкъщи филма и няма да отидат в кинозалите. Според договора й актрисата получава дял от сумата на продадените билети.
"Дюн" на режисьора Дени Вилньов също излезе едновременно по кината и в стрийминг платформа HBO Макс.
И все пак киносалоните си остават магнит за най-големите почитатели на седмото изкуство. Поредното доказателство се появи преди дни - с излизането си новият филм за приключенията на Спайдърмен отбеляза рекордно голям интерес и постъпления от продадени билети.
Продукцията "Спайдърмен: Няма път към дома" с участието на Том Холанд, Зендая, Бенедикт Къмбърбач се оказа истински касов хит, като реализира в глобален мащаб приходи, надхвърлящи 587 милиона щатски долара.
В Северна Америка постъпленията от продадени билети в киносалоните са в размер на впечатляващите 253 милиона щатски долара и то само в първия уикенд от излизането по киносалоните. С това постижение филмът на режисьора Джон Уотс не само постави рекорд по гледаемост в коронавирусната пандемия, но се нареди и на трето място в класацията на продукциите, реализирали най-големи приходи при дебюта си в киносалоните в Северна Америка.
Преди "Спайдърмен: Няма път към дома" по този показател се нареждат само "Отмъстителите: Краят на играта", който при излизането си през 2019 г. постигна рекордните постъпления от 357,1 милиона щатски долара и "Отмъстителите: Война без край" от 2018 г., донесъл 257,7 милиона щатски долара.
Надеждата, че киноиндустрията ще започне да се възстановява и постепенно отново ще стъпи на краката си, възкръсна през втората половина на 2021 г. Тогава излязоха повечето от филмите, смятани за касови хитове, а и започна поетапно разхлабване на ограничителните мерки заради COVID-19.
Деветият филм от високоскорстната поредица "Бързи и яростни" започна с летящ старт през юни, като беше един от първите дългоотлагани филми, най-после стигнал до зрителите.
През юли екшън-фантастиката "Черната вдовица" със Скарлет Йохансон също тръгна ударно в киносалоните и стримийнг платформата "Дисни плюс", като постави рекорд за най-много приходи от началото на пандемията от новия коронавирус. През септември дойде ред на създаденият по комикси на "Марвел" "Шан-Чи и легендата за десетте пръстена", а месец по-късно тръгна и "Венъм 2: Време е за карнидж", които също привлякоха значителен зрителски интерес.
В началото на октомври с почти година и половина закъснение от първоначалните планове излезе "Смъртта може да почака" - 25-ят филм за приключенията на Джеймс Бонд, натоварен с големи очаквания. Агент 007, в чиято роля за последен път влезе Даниел Крейг, обаче не успя да ги оправдае. Продукцията, която разполагаше с огромен бюджет от 250 милиона щатски долара и над 100 милиона щатски долара разходи за маркетинг, не привлече достатъчно зрители. Това беше изтълкувано от специалисти като показател за драстичната промяна във филмовия пейзаж в резултат на пандемията от COVID-19.
Филмът "Дюн" обаче успя да грабне публиката. Римейкът по едноименния роман на Франк Хърбърт впечатли и кинокритиците с изключителните си визуалните ефекти.
Звездната селекция в продукцията "Вечните", режисирана от носителката на "Оскар" Клои Чжао, сякаш не се оказа достатъчно атрактивна за зрителите, въпреки участието на Анджелина Джоли, Салма Хайек, Кит Харингтън, Хари Стайлс. Филмът, направен по комиксите на "Марвел", не получи особено ласкави отзиви от критиците, което вероятно оказа влияние и върху предпочитанията на публиката.
Голямо разочарование при дебюта си в киносалоните, донесе на създателите си и киноадаптацията на бродуейския мюзикъл "Уестсайдска история". Продукцията на режисьора Стивън Спилбърг излезе по екраните в началото на декември, а прогнозите бяха, че ще е сред коледните касови хитове. Интересът обаче се оказа доста слаб - в дебютната седмица продукцията успя да реализира в Северна Америка eдва 10,5 милиона щатски долара, а вложената в реализацията му сума е около 100 милиона щатски долара.
Последното за тази година очаквано с нетърпение заглавие е "Матрицата: Възкресения" на режисьора Лана Уашовски. Четвъртят филм от поредицата с Киану Рийвс и Кери-Ан Мос тръгна по кината вчера.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни