Комисията за защита на потребителите (КЗП) е издала заповеди, с които забранява на "Теленор" и А1 да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори.
Това обяви министърката на икономиката Корнелия Нинова. Заповедите са издадени на 23 декември, като сега от ведомството на Нинова съобщават за тях - чрез прессъобщение на сайта.
В мотивите си КЗП подчертава: "При извършен преглед на предлаганите от дружеството типови договори и общи условия се установява наличието на клауза, регламентираща индексирането на цените на месечните абонаментни такси, а именно: "Операторът има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно с размер на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година, като информира Потребителя в първата месечна фактура след индексирането. Индексираният месечен абонамент е основа за извършване на индексация през следващата година".
Видно от цитирания текст, не е регламентирано, че операторът има право да индексира месечните абонаментни такси по договорите за ползване на електронни съобщителни услуги с обявения от Националния статистически институт средногодишен индекс на потребителските цени за две години наведнъж, а напротив – в текста е ясно разписано, че операторът има единствено възможност да увеличи МАТ с индекса за една предходна година.
Допълнително, потребители, които са подписали договори в средата и след средата на 2021 г. не би следвало да очакват и съответно да бъдат задължавани да заплащат увеличение на МАТ на база предходна година преди взетото от тях търговско решение за подписването на договори.
Както Клуб Z писа, и двата мобилни оператора имаха намерение да вдигнат таксите с около 4-5%, но вземайки за база и инфлацията за 2020 г., а нивата за 2021-а ще бъдат обявени от НСИ през януари.
"Както се установява от събраните доказателство по преписката, в конкретния случай операторът индексира цената на месечната такса в нарушение на клаузите на договора, без да предоставя право на потребителя да прекрати срочния договор без неустойки в случай, че потребителят не е съгласен с новия размер на месечната такса. Чрез тези недобросъвестни действия операторът би могъл да повлияе върху търговското решение на потребителя, тъй като последният ще трябва да избира дали да продължи да изпълнява договора, да заплаща по-висока месечна такса или да прекрати срочния договор и да заплати неустойка. В крайна сметка, която и от двете възможности да избере потребителят, неговите икономически интереси в случая ще бъдат съществено увредени, а операторът ще се облагодетелства от собственото си неправомерно поведение", посочват още от КЗП.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни