На фона на пандемията от коронавирус като че ли спомените ни за една друга криза от близкото минало поизбледняват. Подобно на пандемията, световната финансова криза от 2008-2009 г. нанесе тежък удар на икономиката и доведе до увеличение на безработицата, промени в редица сектори и възход на едни бизнеси и рухване на други.
През март 2009 г. жертва на кризата става и рекламната агенция, в която работи Иванка Могилска.
Фрийлансър по стечение на обстоятелствата
Иванка започва работа като автор на текстове за радио, телевизионни и печатни реклами още преди да запише висше образование.
Впоследствие съчетава работата със следване в специалност „Връзки с обществеността“ в СУ „Св. Климент Охридски“. Покрай кризата клиентите на агенцията, в която тя работи, оредяват фатално.
„Мислех, че ще продължа да работя в агенции. Имах планове някой ден, неясно кога, да работя за себе си, но в онзи период изобщо не ми е хрумвало да го мисля сериозно. Започнах да си търся работа, обаче рекламните агенции не наемаха хора. Намирането на работа като цяло беше супер трудно. А аз трябваше да преживявам по някакъв начин“, спомня си Иванка.
За да си докарва някакви пари, тя работи като джудже на коледен базар и гледачка на деца в парти център. След като дълго време кандидатства за различни позиции, получава работа на рецепция в столична клиника.
„Само че се оказа, че това не е работа за мен. Не я вършех добре и бързо ме уволниха. Което беше страхотно, защото най-накрая трябваше да седна и да направя нещо за себе си.“
И го прави. Опирайки се на опита си в създаването на текстове за традиционни медии, тя се хвърля в дълбоките и мътни води на работата на свободна практика. Фокусира се върху писането на текстове за онлайн бизнеси и фирми за изработка на уеб сайтове, които в онзи период набират инерция.
„Не беше лесно, защото не знаех нищо за писане в уеб, за социални медии. Но една от фирмите за изработка на сайтове, с които работех, ме хареса и освен че ми възлагаше задачи, ми даваше книги, за да се усъвършенствам. Друга клиентка ме изпрати на курс за писане в уеб, който по онова време не можех да си позволя. Буквално имах клиенти, които ме учеха кое как се прави. След като стъпих на по-сигурна основа, започнах да доразвивам това, което те ми подават, и да се уча сама.“
Малко по-късно Иванка създава сайта„Свободна практика“, за да помага на начинаещи и напреднали фрийлансъри да се издържат от това, което умеят и обичат да правят, но и да имат достатъчно време за почивка и за своите близки и приятели.
„Ако си на свободна практика, правиш всичко сам, особено в началото и ако нямаш финансовата възможност да делегираш задачи на други хора. Налага се да се научиш да преговаряш, налага се да се научиш да си търсиш клиенти и т.н., но всеки може да си намери начин да го прави както му е удобно“, казва Иванка.
И допълва, че в началото е изпитвала най-големи затруднения във връзка с привличането на клиенти, ценообразуването и изготвянето на оферти за конкретни проекти.
Дай, за да получиш
Помагайки на другите, Иванка помага и на себе си. Чрез съдържанието, което публикува в „Свободна практика“, тя привлича достатъчно клиенти и оттам насетне пускането на CV-та по обяви за работа отива в историята за нея.
А ето в какво се състои нейната подкрепа за работещите на свободна практика, както и за хората, които обмислят този вариант, и за занимаващите се конкретно с копирайтинг.
От една страна, в „Свободна практика“ всеки може съвсем безплатно да обогати знанията си по теми като плюсове и минуси на работата на свободна практика и на работата в офис, ролята на инициативността в печеленето на поръчки, ценообразуване, писане на работни имейли, отказване на неподходящи или некоректни поръчки и др., както и да се възползва от копирайтинг тест, калкулатор за изчисляване на цената на един работен час и колекция от полезни ресурси като електронни книги, видеа и безплатни курсове. Иванка предлага и безплатни консултации, при които тя и работещи в други сфери отговарят на въпросите на читателите на сайта, свързани с копирайтинг, счетоводство и оптимизиране на уеб сайтове за търсачки (SEO).
От друга страна, като допълнение към тези безплатни ресурси Иванка предлага и платени онлайн курсове и консултации. Преди няколко години тя пуска видеокурса „Как да успеем на свободна практика“.
По-късно прибавя индивидуални копирайтинг обучения, в рамките на които помага на собственици на малки бизнеси и начинаещи копирайтъри да овладеят тънкостите на ефективното писане за уеб. Консултациите се провеждат по Skype и имейл и по думите на Иванка в условията на пандемията те привличат още по-голям интерес.
„Питали са ме: „Защо водиш тези индивидуални консултации? Така ще ти вземат хляба, казва Иванка. - Ами, не – има хора, които могат да се научат да пишат текстове за уеб и да го правят добре. Те няма как да ми вземат хляба. Примерно някои от тях сега започват, аз имам 15 години опит – не че съм по-добра, просто сме различни и можем да правим различни неща. Някои искат да се занимават с копирайтинг в сферата на технологиите, автомобилите или спорта – това са теми, които аз изобщо не докосвам, защото не ги разбирам. Така че ние не сме преки конкуренти.“
От един отбор
Иванка не само не се плаши от потенциални конкуренти, но и съзнателно полага усилия за подобряването на условията за работещите на свободна практика в България. Всъщност това е втората причина да създаде „Свободна практика“.
„В онези години клиентите смятаха, че фрийлансърът е някакъв роб, който е на повикване и работи почти без пари. Колегите бяха точно толкова объркани, нещастни и уплашени, колкото и аз, и си продаваха труда за жълти стотинки. Може би защото идвах от рекламна агенция и знаех какви са цените там, аз не можех да си представя, че ще работя на толкова ниска ставка. Искам отношенията между фрийлансъри и клиенти да се градят на взаимно доверие и уважение. Тогава може да има конкуренция, но животът на фрийлансърите като цяло ще е по-лесен – няма тепърва да им се налага да образоват клиентите си какво правят, защо го правят и да ги убеждават, че трябва да им имат доверие. Ако си добър в това, което правиш, никой няма да ти вземе хляба, просто всички ще живеете по-добре“, обяснява Иванка.
В условията на пандемия част от клиентите на Иванка се отдръпват или намаляват драстично поръчките си. Това са предимно туристически агенции, които са сред най-засегнатите сектори заради ограниченията за пътувания, особено зад граница. Този отлив обаче се компенсира от прилива на поръчки от онлайн магазини и други бизнеси, които инвестират в подобряване и разширяване на своето онлайн присъствие.
„Имам много разбрани клиенти, може би защото доста се грижа за тях, казва създателката на „Свободна практика“. - Примерно те знаят от повече от месец, че ще почивам 20 дни покрай Коледа и Нова година. Нещата са им предадени и те имат всичко необходимо за времето, в което мен ме няма, което изисква допълнителна организация и допълнително положени усилия.“
Окрилена от позитивната обратна връзка и напредъка на участниците в индивидуалните копирайтинг обучения, които предлага, Иванка завършва и през 2021 г. пуска онлайн курс по копирайтинг. Споделя, че в бъдеще би искала да предлага повече продукти, за да може да превърне „Свободна практика“ в източник на още повече и по-полезна информация за фрийлансъри с всякакви професии.
Освен за развиването на сайта Иванка мечтае в бъдеще да има повече време и за създаването на художествени литература, каквато пише още преди да стане копирайтър. Издала е две стихосбирки, два романа и един сборник с разкази.
Очевидно нещата ѝ се получават и на този фронт: тя е носител на Награда за дебют „Южна пролет“ (2005) и Национална литературна награда за поезия „Владимир Башев“ (2012), романът „Внезапни улици“ е преведен на унгарски, а някои нейни стихове и разкази могат да бъдат прочетени и на английски, френски, руски, сръбски и фарси.
В момента Иванка работи по нови художествени произведения – книга с детски приказки, която се надява да излезе през пролетта, и цикъл разкази, в които основното действие се развива в Гърция.
„Много обичам да разказвам истории – това ме прави щастлива.“
---
Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).
Още по темата
- Rakuten Viber стъпва здраво на пазара в България с нови функции за безопасна комуникация
- Той изкара $ 11 млрд. от HP, съдиха го за измама, сега потъна злощастно с яхта
- Парите невинаги водят до успех. Колко са ефективни големите харчове в кампаниите
- Неприятна изненада за френския дребен бизнес преди Олимпиадата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни