Промените в Закона на енергетиката са срамен опит за овладяване на независимия регулатор, КЕВР, който не приляга на високите морални претенции на управляващата коалиция. В коалиционното споразумение е ясно упоменато, че ще се направи ревизия на работата на регулаторите и ще се засили тяхната независимост.
Вместо това, както при много други правителства и парламенти, се променят правилата, така че определен човек с тесни политически и икономически връзки до управляващата партия да оглави КЕВР. Предвижданите промени в законодателството ще намалят професионалния капацитет на Комисията специфично в сектор енергетика и ще концентрира властта в ръцете на председателя.
Премахването на изискването за юридическо образование на поне един от членовете и един с опит в сферата на икономиката е в разрез с основната дейност на регулатора, а именно да интерпретира законодателните текстове и да разрешава правно-икономически спорове. Едновременно с това, на практика, се допуска избирането на членове на КЕВР, които са собственици или управители на енергийни дружества или други свързани с лицензионна дейност компании, което пък отваря път за конфликт на интереси. Такива вече наблюдаваме в няколко други министерства и държавни агенции.
Както сме посочвали в редица доклади на Центъра за изследване на демокрацията, за преодоляване на управленските дефицити в сектор енергетика е необходимо:
- Забрана за намеса във взимането на решения на КЕВР и КЗК чрез приемане на извънредни парламентарни и правителствени решения вменяващи несъществуващи задължения или забрани на двата регулатора
- Премахването на политическото влияние върху избора на състав и професионален екип на КЕВР и КЗК като се елиминират неформалните партийни квоти
- Прилагане на най-високи критерии за опит в областта на енергетиката, икономиката и правото
- Предотвратяване конфликта на интереси чрез недопускането на собственици на търговски дружества до конкурса за избор на председател и членове
- Значително увеличение на бюджета на двата регулатора, които в момента получават от бюджета близо 20 пъти по-малко от например НСО.
- Разширяване на административния капацитет с привличане на повече опитни експерти
- Засилване правомощията и капацитета на инспекторатите, за да има по-ефективен контрол върху дейността на регулаторите
- Засилване на прозрачността и отчетността при взимането на решения чрез редовен парламентарен контрол
*Автор на текста е енергийният експерт и директор на програма "Енергетика и климат" към Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров. Клуб Z публикува мнението му със съгласието на автора. Заглавието и подзаглавието са на редакцията
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни