Ако се вярва на официалните данни от Пекин, Зимната олимпийски игри в Китай в момента са най-евтините в историята. Това отговаря изцяло на пропагандата, която партията направи.

Президентът Си Цзинпин обяви, че това ще са съвсем „простички игри и бюджетът за тях не надвишава 1,3 милиарда долара. За сравнение - Игрите в Пьончан преди четири години струваха 13 милиарда долара. А в Сочи преди осем години - 50 милиарда долара.

Но настина ли Зимните игри в Китай са толкова евтини?

Според специалисти този път разходите за тях наистина са по-ниски от тези на корейците. Причината за това е, че някои от спортните съоръжения вече си бяха изградени за Лятната олимпиада през 2008 година. Плувният стадион Water Cube, например,  се използва за арена за кърлинг. А на големия олимпийски стадион, построен през 2008 г., се провеждат церемониите по откриване и заключителните празненства.

Въпреки това Олимпиадата струва не по-малко от 3,1 милиарда долара, смятат специалисти. Много пари са вложени в нови писти и скоростни улеи. Тези инвестиции обаче нарочно не са включени в официалната разбивка за разходите по организирането на Зимните игри, за да се спази заръката на партията те да бъдат „скромни“.

Кои са спонсорите?

Сред най-вашните спонсори на Игрите са големи западни компании като „Алианц“, „Бриджстоун“, „Кока-Кола“, „Интел“ или „Виза“. Всички те традиционно подкрепят ОИ.

Но и много азиатски компании се включиха този път във финансирането - „Панасоник“, „Самсунг“ и „Тойота“, например. За първи път сред първите 13 най-големи спонсори е и китайската фирма „Алибаба“. 

Всеки от тези спонсори е вложил по трицифрени суми в организирането на игрите. 

Най-доходоносната част от Олимпийските игри са телевизионните права. Често доходите от тях съставляват 50% от всички приходи на МОК. От Игрите в Пхенян те донесоха 1,436 милиарда долара. За правата от игрите в Китай сумата е подобна. От друга страна заради пандемията и липсата на зрители не се осъществяват приходи от порядъка на няколко милиарда.

109 състезания се провеждат без зрители. По принцип Китай не искаше да допуска чуждестранни зрители, а от средата на януари заради Омикрон прекрати продажбата на билети и за китайци. 

Китай обаче смята да продаде жилищата, построени специално за спортистите в Олимпийското селце, и приходите от тях ще наваксат донякъде загубата от липсата на зрители.