Да направиш от хобито си бизнес - сигурно вече разказахме дузина подобни истории в "Малък бизнес, голям успех". Но Vertex Design е малко по-засукана история - как да намериш приложение на уменията си в бизнес, свързан с хобито.

Именно приложното изкуство е работата на съпрузите Блага Вълчева и Наню Бакалов - тя се занимава с керамика, той е скулптор. А хобито им е катеренето.

"Мъжът ми още като студент се е записал в един клуб за катерене. Двете неща - катеренето и дизайнът на форми за катерене - сме ги съвместили някак", обяснява Блага.

А именно - в дизайнът и производството на хватки за катерене. Тези издатини, които се слагат на стените за катерене, за да се хващаш и да стъпваш на тях.

Защо им е на хора на изкуството да създават собствен бранд хватки?

"От една страна - заради това, че е наше хоби и ние сме хора на моделирането, на приложното изкуство. И второ - желанието да си имаме собствен бизнес и доход. Решихме, че на този пазар има място за нас, за хора, които държат на катеренето като спорт, а не просто да продават продукт."

"Първо беше просто идея извън работа..."

Трудно е да се каже кога е започнал Vertex Design - макар че според Блага това се случва някъде през 2016 г.

Наню го описва така:

"Един ден след катерене отидох в ателието, и вместо да започна ново произведение на изкуството, оформих първата си хватка за катерене. Щеше да е само блясък на вдъхновение, който да премине, ако не беше подкрепата на най-близките ми".

Наню Бакалов е скулптор - сега и на хватки.

 

В началото му помага и негов приятел и колега от университета. А изработването на първите модели.е просто занимание извън работа, "за да видим какво ще се получи", обяснява Блага.

"В момента, в който аз и мъжът ми успяхме да създадем достатъчен асортимент от модели, решихме да легализираме бизнеса. Заработихме с производител, който да ни изработи калъпите, и да започнем да си популяризираме бранда."

Предизвикателството е сериозно - тя и мъжът й стартират без заем, с лични средства, с подкрепа и на приятели - Цветан и Май Райкови, които помагат и за сайта на бранда. Всяка печалба от поръчките влагат обратно в бизнеса, и досега. Развиват се по-бавно от други брандове на пазара, които имат инвеститори, но наблягат на количество за сметка на качество.

Едно изложение и няколко продажби по-късно, обратна връзка от клиенти и установяват, че имат актуален продукт, който се търси.

Първото изложение за Vertex в Германия.

"При нас проблемът е, че трябва да не изоставаме оттук нататък. Трябва да продължаваме да влагаме средства и да си увеличим асортимента."

Блага Вълчева е човек на изкуството - но сега изпълнява много роли в бизнеса.

Тя и съпругът й са едновременно дизайнери, занимават се с дигитален маркетинг, общуват с клиенти, със завода за производство.

"Другият проблем е, че наистина се работи основно с дистрибутори, които вече си имат изградена работа с брандове, и всъщност ние трябва да накараме дистрибуторите да ни харесат, да искат да работят с нас. Рядко се случва да стигнеш директно до клиента, до залата", казва Блага.

Хватките - какво им е специалното?

Учудващо, но дори човек, който нищо не разбира от хватки за катерене, може да забележи веднага, че тези на Vertex Design се отличават от масовите.

В тях сякаш личи човекът на изкуството. Но за Блага и Наню това не е основното.

"Катерачите ги отличават, те са много добри за катерачите. Нещо на друг бранд изглежда добре на пръв поглед, но не е подходящо за хващане и катерене. А когато вече има и професионално, състезателно катерене, тези детайли са много важни. Трябва да отговарят на различните изисквания за хват и за сложност", казва тя.

И все пак признава, че в дизайна е вложена и отличителност "чисто за окото".

"Тези ръбове са и за хват, и за естетика. Няма нищо, което да е просто пълнеж", обяснява Блага

Хватките на стените за катерене се подменят често - и заради амортизация, и заради промени на тенденциите в катеренето.

"Ако си достатъчно актуален бранд и успяваш да следиш това, ще търсят твоите хватки."

Затова и Vertex Design трябва да не изостава от другите. А спортното катерене се развива постоянно - появяват се нови състезания, нови стени. На последната Олимпиада в Токио то дебютира и като официален олимпийски спорт. 

"На мен мечтата ми е да сложат нашите хватки на голямо състезание - а може би и на Олимпиада", признава Блага.

В България спортът зависи от производителите

Vertex Design има клиенти в САЩ, в Европа - основно големи зали за катерене. Но поне засега - не и в България.

"Тук дори и да има някакви стени, по-скоро се дават като благотворителност", казва Блага. "Макар България да
се оказва център за производство на хватки и то на различни световни брандове. Освен това една отнай-големите световни фирми за стени е българска. Има и български състезатели катерачи на световно ниво."

А за да се развие у нас повече - това зависи от самите производители, смята тя. У нас инвестицията за създаване на зала е голяма, а потенциалът за печалба от нея - малък. Така че развитието зависи от тези, които се отнасят с друг вид уважение към него, не просто като бизнес.

"Мечтая си и се надявам, че ще сме изкарали достатъчно средства някой ден, за да построим една стена за едни деца, например."

Синът на Наню и Блага се катери от 5-годишен.

Всичко е в упоритостта

Успехът още не сме го постигнали, заявява Блага, когато я питам какво ще посъветва тези, които искат да направят бизнес от нещо толкова нишово.

Но не се поколебава да разкрие формулата, довела нея и съпруга й дотук - с каталог, производство и клиенти.

"Съветът ми е да не се отказвате. Когато стартираш нещо по сърце, макар че е трудно и става бавно - в момента и двамата работим нещо друго, за да издържаме семейния бюджет - но не се отказваме вече 5 години да дерзаем за това нещо. Дори не сме си казали срок докога ще продължава така.

Когато едно нещо ти идва отвътре, няма значение какъв е пазарът, просто упорито трябва да се действа всеки ден в полза на развитието му. В един момент то ще се получи.

Мисля, че за всяко нещо е така."

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).