След като вчера МВР прати "пристанището на Ахмед Доган" в бургаския парк Росенец на прокуратурата, днес направи същото с още един проект, свързван с почетния председател на ДПС - този за удълбочаването на варненското пристанище.

Става въпрос за "инхаус" процедура - любимите на миналата власт поръчки, чрез която дейностите са превъзложени от държавна фирма, към друга държавна фирма - без капацитет. А оттам - към частна, като от отдел "Икономическа полиция" в ГДНП виждат в казуса основание за започване на досъдебно производство по чл. 220 от Наказателния кодекс - умишлена безстопанственост.

Сигналът до МВР бе подаден в началото на годината от новия министър на транспорта Николай Събев. Тогава той посочи при изслушването си пред депутатите от ресорната комисия, че са установени "два много сериозни проблема, които са свързани с очевидни нарушения на закона". Първият проблем е за това, че държавната компания не е имала право да превъзлага дейностите по удълбочаването на трета компания, което е било описано и в договора.

Вторият - доклад на държавния строителен контрол установил, че строителните книжа във връзка с този обект, които трябва да бъдат разписани от изпълнителя, всъщност не са разписани от конкретния изпълнител и това очевидно закононарушение е свързано с изхарчването на огромни обществени пари. 435 милиона лева са били изхарчени без резултат, посочи Събев.

"Съгласно подписаното с възложителя споразумение от 1 октомври 2019 г.  е следвало избраното акционерно дружество да извърши дейностите "на свой риск, със свои материали и техника, механизация и човешки ресурси". Независимо от условията на документа и без да има право,  дружеството възлага дейностите на друго предприятие, а то от своя страна ги превъзлага на трето предприятие", констатира сега и ГДНП.

По случая с Пристанище-Варна, където се намира и ТЕЦ-Варна (тецът на Доган), МВР получи сигнал и от Антикорупционния фонд (АКФ). 

1, 2, 3...

Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ), уж изпълнител на проекта, е нарушило Закона за обществените поръчки (ЗОП), като е възложило "инхаус" изпълнение на удълбочаването на плавателните канали на държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" ЕАД (ТСВ ЕАД), въпреки че е било ясно, че ТСВ ЕАД няма капацитет да извърши подобни услуги, а предметът му на дейност е съвсем различен - реконструкция на жп пътища, ремонт, текущо поддържане, изкопно-насипни работи за нови жп линии, трамвайни и тролейбусни линии.

Впоследствие в нарушение на закона ТСВ ЕАД превъзлага дейността на частни изпълнители за сума от 393 милиона лева - припомня АКФ.

ТСВ превъзлага дейността на консорциума "ЕС Билд", като до момента са платени почти 370 милиона. ТСВ ЕАД сключва договори и с други изпълнители на стойност 43 милиона лева. Вместо от "ЕС Билд", в крайна сметка дейността във Варненското пристанище е извършена от специализирани руски кораби дълбачки, собственост на компанията "Гидрострой", регистрирана в Калининград.

Липсва публична информация за договора, сключен между ТСВ ЕАД и "ЕС Билд", както и за договора между "ЕС Билд" и "Гидрострой", а ТСВ дори отказва информация за тези договори дори на принципала си – министъра на транспорта.

"Проектът не включва удълбочаване на входа на канала, при Аспаруховия мост, нито удълбочаване на кейовите места при пристанището, които изискват изготвяне на проекти по брегоукрепване и допълнително финансиране.

По време на изслушването му в парламента министърът на транспорта Николай Събев информира, че работата по удълбочаването е завършена до пристанището на ТЕЦ "Варна", собственост на почетния председател на ДПС г-н Ахмед Доган, но не и до останалите 15 терминала.

По-нататъшно удълбочаване към терминалите във Варненското езеро, включително към пристанищен терминал Варна-Запад, е технически невъзможно предвид наличието на подводни комуникации и геологията на дъното, която не позволява преместването им. Тези данни поставят под съмнение целесъобразността на проекта", посочват от АКФ.

Или с други думи - проектът е бил целесъобразен. Само за пристанището към теца на Доган.