Самосезирането на Върховна административна прокуратура (ВАП) след трагедията с автобуса с македонски граждани у нас, доведе до констатации за "множество нередности". ВАП сезира министъра на регионалното развитие и благоустройство "с оглед преценка за предприемане на действия".
Административните прокурори се самосезираха, след като призори на 23 ноември м.г. на участък от т. нар. магистрала "Струма" (който се оказа, че не е приет от строителен надзор като магистрала, б.р.) изгоряха 45 граждани на РСМ, 7 оцеляха и бяха ранени.
Сего прокурорите съобщават, че са констатирани незодоволителни нива на пътна безопасност след проверката на автомагистралите, скоростните и републикански пътища, извършена от АПИ и Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП).
Накратко:
- по първокласните пътища в страната... организацията на движение е в изключително лошо състояние, както по отношение на експлоатационното състояние на средствата за сигнализиране, така и по отношение на съответствието им с приложимите нормативни документи и стандарти;
- изключително малък брой от пътните знаци и пътната маркировка са поставени съгласно законовата наредба;
- съществува огромна разнородност на ограничителни системи за пътища, лоша практика на монтиране на несъвместими елементи на ограничителни системи за пътища, както и случаи на неспазване на изискванията на производителя по отношение на монтажа.
- от ДАБДП обръщат внимание, че износващият пласт на пътната настилка осигурява едно от най-важните условия за безопасно придвижване - сцеплението.... Съгласно наредба... за поддържане и текущ ремонт на пътищата, администрацията, управляваща пътя, трябва да осъществява превантивно поддържане.
В крайна сметка се констатира необходимост от "задължително цялостно подобряване на организацията и управлението на дейностите, свързани с инвестиционния процес и с последващото поддържане на пътната инфраструктура".
Обвинителите правят забележка на МРРБ - че не е пратило данни за "конкретни мерки и действия, насочени към санкциониране на виновните лица".
Любопитно е, че досега прокуратурата - в неадимниситративната, а в "обикновената" й част, не е открила и издействала осъдителна присъда на нито един възлов държавен служител заради безстопанственост, злоупотреби или кражби от пътната инфраструктура.
Напротив - дори от делото за трагимната катастрофа с 20 загинали край Своге, по неясни критерии двамата бивши шефове на АПИ бяха отделени в друго досъдебно производство от основното - по което са "дребните риби".
Около самата катастрофа на "Струма" българските разследващи - водени от зам.-главния прокурор Борислав Сарафов, също установиха 100% вина единствено на загиналия шофьор - не и на някой, който има отношение към качеството и състоянието на пътя, настилката, маркировката, проектирането и пр.
Ето и пълния текст на съобщението:
След проверка, констатирала множество нередности, ВАП сезира министъра на регионалното развитие и благоустройство с оглед преценка за предприемане на действия, свързани с безопасното движение по пътищата в страната
Множество нередности са констатирани след проверка, възложена от Върховна административна прокуратура (ВАП) на 25.11.2021г. на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП). Тя касае знаците, маркировката и пътните принадлежности на автомагистралите, скоростните и републиканските пътища от първи клас в цялата страна с оглед изпълнение на всички изисквания за непрекъснато, безопасно и удобно движение. Преписката във ВАП бе образувана след тежкия пътен инцидент на АМ „Струма“, при който загинаха граждани на Република Северна Македония.
По време на проверката на автомагистралите, скоростните и републикански пътища в страната от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и ДАБДП са констатирани незадоволителни нива на пътна безопасност. От доклада на ДАБДП, изпратен до ВАП, става ясно, че по всички автомагистрали се наблюдават редица пропуски и несъответствия в управлението на пътната инфраструктура. Акцентите, в т. ч. и за дейностите по поддържане и основен ремонт, са фокусирани върху пътната настилка и нейните експлоатационни качества. По първокласните пътища в страната е констатирано, че организацията на движение е в изключително лошо състояние, както по отношение на експлоатационното състояние на средствата за сигнализиране, така и по отношение на съответствието им с приложимите нормативни документи и стандарти.
Изключително малък брой от пътните знаци и пътната маркировка са поставени съгласно Наредба №18 от 23 юли 2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци и Наредба №2 от 17 януари 2001 г. за сигнализация на пътищата с пътна маркировка, което обуславя необходимост от спешни действия за привеждане на организацията на движение на нужното ниво, посочват от ДАБДП. Според данните от проверката по първокласните пътища на Република България съществува огромна разнородност на ограничителни системи за пътища, лоша практика на монтиране на несъвместими елементи на ограничителни системи за пътища (ОСП), както и случаи на неспазване на изискванията на производителя по отношение на монтажа. Налице е и несвоевременна подмяна на несъответстващи и повредени ОСП от страна на администрацията, управляваща пътя, както и лоша практика на неправилно поставени такива.
Заключението на ДАБДП за пътните банкети и крайпътно пространство е, че същите не са в добро експлоатационно състояние – има обрасли банкети и наличие на значителна растителност в крайпътното пространство. Наред с горното е установено като системна практика за отвеждането на повърхностните води да се изграждат окопи със сечение, което отново представлява опасност в крайпътното пространство, а в същото време тези съоръжения не са обезопасени с ОСП. Посочена е необходимост от спешни действия за привеждане на организацията на движение по пътищата на нужното ниво. По отношение на пътната настилка от ДАБДП обръщат внимание, че износващият пласт на пътната настилка осигурява едно от най-важните условия за безопасно придвижване - сцеплението. Това е показател, който в процеса на експлоатация се влошава. Съгласно чл.2, ал.2 от Наредба № РД-02-20-19 от 12 ноември 2012 г. за поддържане и текущ ремонт на пътищата, администрацията, управляваща пътя, трябва да осъществява превантивно поддържане, което по същество има за цел да удължи експлоатационния живот на пътната настилка, а това от своя страна води до повишаване на сцеплението ѝ.
На база на направения анализ от ДАБДП заключават, че е задължително цялостно подобряване на организацията и управлението на дейностите, свързани с инвестиционния процес и с последващото поддържане на пътната инфраструктура.
Освен описаните в докладите на контролните органи по проверката констатации и разкрити многобройни случаи на неспазване на приложимите правила, до ВАП не е изпратена информация относно свързаните с тях решения на компетентния орган в съответствие с предоставените му от закона възможности - конкретни мерки и действия, насочени към санкциониране на виновните лица и отстраняване на закононарушенията и последиците от тях. В тази връзка и въз основа на чл.145, ал.1, т.6 от Закона за съдебната власт, ВАП сезира министъра на регионалното развитие и благоустройството, съобразно правомощията му по закон в качеството на централен орган на изпълнителната власт, към който е АПИ, с оглед предприемане на всички законоустановени действия с цел осигуряване на изискуемите условия за непрекъснато и безопасно движение по автомагистралите, скоростните пътища и републиканските пътища от първи клас в страната.
Във ВАП следва да постъпи информация във връзка с предложението в едномесечен срок.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни