Пътищата ни са в ужасно състояние. Това заяви премиерът Кирил Петков при откриването на държавна координационна среща по въпросите на безопасността на движението. 

Петков изтъкна, че България е на едно от водещите места в Европа по брой жертви, загинали по пътищата.

"Този резултат е недопустим. Това, което до този момент сме го приемали за даденост, трябва да приключи", категоричен бе премиерът. 

Според Петков страната ни харчи много средства за пътна поддръжка, но без значителни резултати. Много от основните ремонти по пътните артерии са били оформени юридически като пътна поддръжка, което не дава добри гаранции за качеството.

"Пътната поддръжка е частичен лек ремонт, който не изисква толкова високо ниво на гаранция, колкото основен ремонт. Ако правим нашите пътища през т. нар. поддръжки, вместо основен ремонт, качеството е по-ниско. Тази практика трябва изцяло да се промени", смята премиерът. 

Разликите между основен ремонт и пътна поддръжна са един от спорните въпроси между държавата и фирмите, занимаващи се с пътно строителство, които очакват да им бъде платено.

Най-много пътни инциденти стават от човешки грешки. Това заяви популярният български автомобилен състезател Димитър Илиев, съветник на премиера Кирил Петков по въпросите на пътната безопасност.

Той подчерта, че по тази причина цялата учебна методология по подготовката на водачите трябва да бъде актуализирана, залагайки се на идеята за обучение през целия живот. 

Димитър Илиев изтъкна, че вече са небелязани краткосрочни мерки, за които още днес ще започне засилен контрол. 

От днес започва засилен контрол за използване на колани на задната седалка на автомобила, както и използване на специални детски столчета, обяви той. Това са мерки, които веднага ще дадат резултати, смята съветникът на премиера по пътна безопасност. 

За пълна нетолерантност към наглите шофьори и към тези, които съзнателно се качват зад волана след употреба на алкохол, призова още Димитър Илиев. Той допълни, че лошите пътища в страната също са причина за множество инциденти. 

Заместник-министърът на транспорта и съобщенията Стоян Новаков коментира, че приоритет на неговото ведомство ще бъде управлението на трафика по начин, който да сведе до минимум конфликтните точки, а оттам и предпоставките за възникване на инциденти. Същата теза застъпи и заместник-министърът на електронното управление Александър Йоловски, според когото дигитализацията на контролната дейност ще намали субективния фактор. 

Народният представител от "Продължаваме промяната" Настимир Ананиев подчерта, че справянето с корупцията също ще подобри пътната обстановка. Той обяви, че още утре ще има извънредно заседание на ръководената от него парламентарна комисия по регионална политика, която отново ще обсъжда евентуално решение на казуса с разплащането на пътно-строителните фирми. 

От МВР изразиха мнение, че увеличението на някои санкции за нарушения на пътя и по-висока ефективност при събирането на глобите също ще дисциплинира водачите. Някои от санкциите са прекалено малки, за да осъществяват превантивната си функция, смята заместник-министър Стоян Темелакиев.

Като приоритет заместник-министърът на регионалното развитие Явор Пенчев посочи изграждането на нова инфраструктура, както и поддръжката и текущия ремонт на републиканската пътна мрежа. Като проблем той отбеляза "ин хаус" договорите и довършването на два ключови обекта - автомагистрала "Хемус" и скоростния път Видин - Ботевград. 

Довършването им ще облекчи трафика, а оттам трябва да се намалят и произшествията, смята той. Според него увеличение на гаранциите от страна на изпълнителите на инфраструктурни обекти, подобряване на качеството на мантинелите и пътните знаци също ще допринесе за по-малко инциденти и пострадали от тях.