Смяна на представителя на държавата в "Лукойл"; възможно поемане на контрола върху различни активи на "Лукойл България" на българска територия от страна на държавата; български санкции за руски активи и физически и юридически лица; достигане до 2% от БВП за отбрана и ускорена програма за модернизация на армията; осветляване на финансовите потоци от Москва в т.ч. към медии и политически организации; гарантиране на пълна независимост от "Газпром".

Това са само част от приоритетите на "Демократчна България", които от дясната коалиция ще настояват да залегнат в управленската програма на правителството. Те бяха изчетени от парламентарната трибуна в началото на днешното пленарно заседание от съпредседателя на ДБ Христо Иванов, като идеята е всеки един приоритет да бъде облечен и в законодателна рамка.

"Знаем ясно, че страната има нужда от решителни действия, а не от още едни избори и ето защо, както и до сега, ние няма да спекулираме с ултиматуми и заплахи, че ще напуснем управлението. Декларираме в името на какво сме готови да го подкрепяме и заявяваме как точно възнамеряваме да работим за неговата стабилност и успех.

Убедени сме, че отговорните политици и народни представители ще разберат, че след 24 февруари ние не можем да не адаптираме програмните си приоритети и формулата на работа на управлението, мнозинството и парламента към новите реалности. Време е за отговорност и диалог, а не за поредни раздори и драми", посочи Иванов.

И допълни:

"Българската политика трябва да претърпи сериозна промяна чрез ясно целеполагане и воля за обединение около националния ни интерес. Планомерното премахване на всички форми на уязвимост, проникване и влияние от страна на Кремълския режим трябва да бъде изведено като основна национална задача в рамките на една системна политика по депутинизация."

От дясната коалиция виждат депутинизацията в 8 точки, като към всяка са набелязани конкретни мерки. Все още обаче не е ясно как би реагирала левицата на евентуален български санкционен списък или на скъсване на всякакви отношения с руските газови доставчици.

Според ДБ "правителството прави значими усилия в тази насока, но, по наше мнение, те не представляват цялостен и последователен политически курс. Управляващата коалиция затъва в дребни свади, колебания, неефективност и липса на ясно определени приоритети пред лицето на кризата, отключена от Руското нахлуване в Украина". А президентът Румен Радев "вместо да работи за мобилизация на съпротивителните сили на нашите институции и общество, внушава страх и примиренчество пред лицето на руската заплаха".

Ето и пълния текст на декларацията:

Руската война срещу Украйна представлява логически завършек на дългогодишните опити на Путиновия режим да ревизира международния ред и да наложи своята хегемония и модел на развитие в Източна Европа. От десетилетия Кремъл преследва тази своя цел в целия регион чрез широк спектър от инструменти за сплашване и деморализация, пропагандна обработка на общественото мнение, поставяне в икономическа зависимост, ерозиране на институциите и корумпиране на управленския елит. България е сред най-силно засегнатите от този тип хибридно проникване държави в региона. Поредица от управления си затваряха очите за тази заплаха и, пряко или непряко, с действия или бездествие, обслужваха путиновата политика на наша територия.

24 февруари трябва да послужи като момент на истината за обществото и политическата ни класа. Българската политика трябва да претърпи сериозна промяна чрез ясно целеполагане и воля за обединение около националния ни интерес. Планомерното премахване на всички форми на уязвимост, проникване и влияние от страна на Кремълския режим трябва да бъде изведено като основна национална задача в рамките на една системна политика по депутинизация.

Правителството прави значими усилия в тази насока, но, по наше мнение, те не представляват цялостен и последователен политически курс. Управляващата коалиция затъва в дребни свади, колебания, неефективност и липса на ясно определени приоритети пред лицето на кризата, отключена от Руското нахлуване в Украина. Същевременно опозицията, дори в онези свои части, които се обявяват за системни и евроатлантически, атакува с популизъм управлението, дори и когато то прави усилия да се справи с наследените форми на руско влияние, като например бързото освобожаване от енергийната зависимост от Москва.

Държавният глава и върховен главнокомандващ Радев, вместо да работи за мобилизация на съпротивителните сили на нашите институции и общество, внушава страх и примиренчество пред лицето на руската заплаха и всява недоверие към нашите съюзници в семейството на ЕС и НАТО. В резултат, вместо да се обедини и да води, политическата класа отново разделя хората и ги деморализира.

В обществото ни цари илюзията, че причинената от Путин война някак може да бъде игнорирана или да остане без последици за нас. Разпространява се отровата на руската пропаганда. Надделява самоубийствената лъжа, че склоняването на глава пред Кремъл и извръщането на очи от престъпленията, които върши Русия, някак си ще ни спести необходимостта да отстояваме свободата, ценностите си и европейския си начин на живот.    

След безуспешното усилие да постигнем съгласие в рамките на управляващата коалиция около ясна и решителна позиция в подкрепа на собственият ни български интерес Украинският народ да успее да отблъсне руската агресия, ние от "Демократична България" разбираме, че е време да променим подхода си. Считаме, че премахването на руското влияние в страната ни следва да бъде заявено като основна наша задача и водещ критерий за оценка на работата на управлението, коалиционното мнозинство и народното събрание като цяло, и, съответно, на смисъла на тяхното съществуване.

Извеждаме следните приоритети:

1. Сектор сигурност 

Повишаване на капацитета на службите за сигурност за противодействие на всички форми на руско влияние и хибридно въздействие срещу България, включително чрез:

Лустрация чрез прилагане на програма за проверка на служителите на специалните служби за интегритет и лоялност към българската държава.

Оценка на ефективността на различните звена и прилагане на цялостна програма за повишаване на капацитета им за контраразузнване и борба с хибридни атаки, пропаганда и дезинформация. 

Засилване на капацитета на Съвета по сигурността към МС за координиране и контрол върху работата на службите.
Засилване на парламентарния контрол върху работата на службите. 

2. Отбрана

Прилагане на амбициозна програма за решителна модернизация на българската армия чрез инвестиции в човешкия капитал, превъоръжаване, развойна дейност и сътрудничество в рамките на НАТО, включително: 

Програма за ускорено придобиване на ново въоръжение и техника.

Пълноценно възползване от възможностите за придобиване на въоръжение от съюзниците срещу предоставяне на наши остарели платформи. 

Готовност разходите за отбрана да достигнат, а при проектна готовност и да надхвърлят 2% от БВП най-късно през 2023 г.

Създаване на инвестиционен фонд за превъоръжаване и устойчивост на отбраната.

Повишаване заплащането в армията.

Програма за развитие и поддържане на многонационални сили на наша територия, укрепване на съюзническата бойна група, продължаване на съвместния Air Policing със съюзническо участие, активиране на координационния център за морска сигурност във Варна като елемент от мрежите на НАТО и ЕС.

Приоритетна инвестиция в киберсигурност и капацитет за нейнта защита

Създаване на акселератор между Министерството на иновациите и растежа и Министерствотото на отбраната, индустрията, академичния сектор за внедряване на най-съвремени технологии в отбраната и целия сектор за сигурност.

3. Дипломатически отношения

Поетапно прилагане на принципа за пропорционалност в числеността на българската мисия в Москва и руската - в София до края на тази година. 

4. Енергетика

Да си поставим като национална цел постигането на нулева зависимост на българския енергиен сектор от Русия, включително чрез:

Продължаване и осигуряване на широка парламентарна подкрепа за осигуряване на доставки на газ от източници, независими от Русия.

Пълноценно използване на всички възможности, свързани със Зелената сделка.

Постигане на независимост от Русия на доставките на нефт и гарантиране, че дейността на “Лукойл” в България ще съответства на българското и европейско законодателство и интереси, включително чрез:  

Постигане на прозрачност в ценообразуването и данъчната отчетност на Лукойл в България и мерки за събиране на неплатени в миналото данъци, при установяването на такива.

Прозрачност по отношение на реалната възможност за обработка и доставки на суровина, разлчна от руска, преди заявки за налагане на вето по отношение на решения за нови санкции от страна на ЕС.

Държавата да избере нов представител в “Лукойл” на конкурсен принцип.

Гарантиране на реален достъп до данъчно-акцизните складове за всички оператори, осигуряване на по-ниски цени на горивата.

Подготовка за възможно поемане на контрола върху различни активи на Лукойл България на българска територия от страна на държавата.

Решаване на въпроса с алтернативни доставки на гориво за АЕЦ.

5. Санкции и извънредни мерки

Разработване на български пакет от санкции по отношение на Руската федерация (РФ) и конкретни физически и юридически лица, свързани с РФ и на специални инструменти за тяхното ефективно прилагане, включително:

Инструментариум за замразяване и поемане на контрол върху активи на РФ или други санкционирани лица.

Инструментариум за проследяване, контролиране и осветяване на финансови потоци от руски източници, включително насочени към медии и политически и обществени организации в България.  

Възможност за спиране на свързани с Русия капитали от навлизане в стратегически сектори.

Премахване на всички инвеститорски привилегии на санкционирани и свързани с тях лица.

Възможност за поемане на контрол върху стратегически обекти, които в момента са контролирани от свързани с РФ лица (например по крайбрежието или критична инфраструктура).

6. Икономика

Политиките, насочени към осигуряване на националната енергийна независимост следва да бъдат придружени от мерки за подкрепа на засегнатите от възможните неблагоприятни икономически ефекти при внимателно таргетиране по време, субекти и размер.  

7. Правосъдие и борба с корупцията 

Корупцията е основен портал за проникване на руско влияние в различни аспекти на обществения живот, а депутинизацията налага реформирани и ефективни органи на съдебната власт, както и за превенция на корупцията. Ето защо съдебната реформа е ключов елемент от политиките по депутинизация, включително:

Ускорено привеждане в действие на заложеното в коалиционното споразумение по отношение на преформатирането на КПКОНПИ.

Нов цикъл от консултации за съставяне на парламентарно мнозинство за промяна в конституцията с цел реформа на ВСС и ПРБ.

Консултации за възможните формати на провеждане на процедурите за попълване на парламентарната квота във ВСС и на състава на ИВСС. 

8. Медии и обществен живот

Противодействие на руската пропаганда, фалшиви новини и други форми на хибридно въздействие в медиите, социалните мрежи и обществения живот при гарантиране на демократичния характер и легитимната свобода на словото.

Забрана за използване на символите на Путиновия режим и Руската агресия в Украйна.

Ще настояваме тези приоритети да залегнат в една управленска програма на правителството, както и да бъдат отразени в законодателната програма на мнозинството и да бъдат съответно обезпечени при актуализацията на бюджета. Съответно, ще инициираме преговори с мандатоносителите от ПП “Продължаваме промяната” и останалите коалиционни партньори в тази посока.

Считаме, че тези приоритети следва да се превърнат в основа за постигане на политическо съгласие, което да гарантира широка парламентарна подкрепа за тяхната реализация. Съответно, ще започнем консултации в народното събрание, за приемане на декларация за национално обединение около гореизброените приоритети. Ще предложим и други конкретни парламентарни инструменти за търсене на диалог и общо действие в тази посока.

Всеки от гореизброените приоритети ще бъде допълнен и разработен и ще стане основа за конкретни законодателни предложения и други действия с подходящи парламентарни инструменти от страна на “Демократична България”.

Знаем ясно, че страната има нужда от решителни действия, а не от още едни избори и ето защо, както и до сега, ние няма да спекулираме с ултиматуми и заплахи, че ще напуснем управлението. Декларираме в името на какво сме готови да го подкрепяме и заявяваме как точно възнамеряваме да работим за неговата стабилност и успех. Убедени сме, че отговорните политици и народни представители ще разберат, че след 24 февруари ние не можем да не адаптираме програмните си приоритети и формулата на работа на управлението, мнозинството и парламента към новите реалности. Време е за отговорност и диалог, а не за поредни раздори и драми. 

Възприемането на горепосочените приоритети не е просто верният отговор на заплахите за родината ни от страна на Путиновия режим. То е и възможно най-добрата основа за формирането на ефективно реформаторско управление с ясен фокус. Скъсването с Путиновия модел и влияние в България, означава страната решително да излезе от блатото. Означава реална борба с корена на корупцията. Означава истинско оздравяване на институциите. Означава амбициозна модернизация и отприщване на потенциала за икономическо развитие. В този труден момент, ние имаме епохален шанс да освободим България от най-тежките и упорити обременености, които спъваха нейния напредък. Да действаме!