Приключващата предизборна кампания едва ли ще се запомни с нещо. Тя бе по-скоро инерционна, а партиите в нея сякаш не положиха достатъчно усилия, за да впечатлят повече хора извън партийните си ядра.

"Продължаваме промяната"

"Продължаваме промяната"  се позиционира като основен опонент на ГЕРБ. От партията завиха, че в момента България е на вододел - дали да продължи промените или да се върне към това, което беше при управлението на ГЕРБ, определяно от тях като "мафия".

"Да си довършим работата" - това е слоганът на "Продължаваме промяната". От партията непрекъснато напомнят, че според тях се е стигнало до избори, защото са отказали да се колаборират с партиите на статуквото, включително с "Има такъв народ", които бяха коалиционни партньори в правителството на Кирил Петков.

Изтъкват и първите стъпки, които са направили, като основен пример им е спирането на контрабандата ои границата с Турция. Не пропускат да говорят и за социалните си инициативи, свързани с повишаване на пенсии и заплати. Един от основните им акценти е, че пари в България има достатъчно, но трябва да не се краде толкова много, както е било досега.

В телевизионните дебати, в които участваха представителите на партията направи впечатление, че Асен Василев се представяше по-добре от Кирил Петков. Той формулираше посланията по-ясно и бе един от малкото политици изобщо, които успяваха да опонират на евразийските внушения на лидера на "Възраждане" Костадин Костадинов.

ГЕРБ

От ГЕРБ пък се обявиха за основни опоненти на "Продължаваме промяната", и хаоса, който според тях са оставили. Слоганът на партията е "По-силни от хаоса". Трябва да се признае, че Бойко Борисов е особено активен в тази кампания и почти не минава ден без негова публична изява. Другите партии често промотират  нови лица, докато Борисов залага най-вече на собствената си активност.

Борисов непрекъснато повтаря за дълговете, икономическата криза, инфлацията, спрените инфраструктурни проекти от правителството на Кирил Петков. И твърди, че именно той и ГЕРБ знаят как да се оправят с това тежко наследство, защото са най-опитните държавници и с най-голям експертен потенциал.

До пряк дебат между двете партии на лидерско ниво не се стигна. От "Продължаваме промяната" поканиха Борисов на такъв дебат, но той им отговори, че не може да дебатира с хора, които са го арестували незаконно. В едно телевизионно студио Делян Добрев (ГЕРБ) покани на дебат Кирил Петков. Двамата участваха в предаването, но един след друг. Петков отказа с мотива, че би дебатирал с удоволствие с Добрев, ако той бъде избран за лидер на ГЕРБ на мястото на Борисов.

В друг случай от последните дни Петков се яви изненадващо на дебат, като замести предварително обявен друг представител на неговата партия. Томислав Дончев и Деница Цачева от ГЕРБ обаче предпочетоха да напуснат с мотива, че Петков нарушава правилата.

В дебатите, в които участваха, от ГЕРБ в общи линии се придържаха стриктно към партийната линия и тези участия, за разлика от изявленията на Борисов, не бяха чак толкова впечатляващи.

БСП

Слоганът на БСП е "За социална и сигурна държава". Една от основните опорни точки в кампанията на социалистите е, че България трябва да намери вариант да възобнови доставките на газ от "Газпром", за да изкара тежката зима. Отвреме-навреме те изтъкват, че социалните нововъведения, с които се хвалят от "Продължаваме промяната", всъщност са техни инициативи.

Нинова не пропуска да свири и на националпопулистична струна, какъвто навик има в последните години. Тя заклейми бурно освиркванията срещу българския химн и обидите към българския национален отбор по футбол на стадиона в Скопие. И ги даде като доказателство за правилната позиция на БСП по отношение на т.нар. "френско предложение" за започване на преговори на Република Северна Македония и ЕС, при гласуването на което в парламента социалистите се въздържаха.

В БСП продължават да отказват да заклеймят ясно и открито агресията на Путин в Украйна. Говорят за мир, но представата им за него е Западът просто да признае на Путин териториалните му придобивки. Отказват да признаят, че това би било сериозно нарушение на международния ред, прецедент, от който биха могли да пострадат и други страни, включително България.

Участията на социалистите в дебати едва ли ще допринесат особено много за повишаването на техния резултат.

ДПС

По традиция ДПС е най-активна в кампанията си по региони. От движението дори не участват в дебати, организирани в различни телевизионни предавания. "С ДПС сигурност и стабилност" - това е слоганът на партията за настоящите избори.

От движението заложиха и на предизборна реклама чрез песен, която се разпространява в интернет.

"Има такъв народ"

От "Има такъв народ" залагат на "Сами срещу всички. Заедно с вас!". В този слоган има няколко противоречия. Няма как да си сам срещу всички, когато претендираш, че с теб има някой друг - в случая избирателите, ако се вярва на посланието. Освен това в последните дни на кабинета "Петков" от "Има такъв народ" не бяха сами срещу всички, а бяха заедно с ГЕРБ, ДПС и "Възраждане" срещу "Продължаваме промяната", БСП и "Демократична България".

Представители на "Има такъв народ", които участваха в дебати, се стараеха основно мотивират колко са били прави, когато са участвали в правителството, и колко са били криви техните коалиционни партньори. И да прехвърлят на тях вината за разпадането на коалицията.

"Демократична България"

"Демократична България" заложи на слоган "Довери се на разума". Основното послание на коалицията е, че именно тя е била разумната политическа сила в последната година и половина, която всячески се е опитвала да търси мостове, за не навлиза страната в спирала от избори. "Демократична България" също е на прицела на ГЕРБ, най-вече заради това, че е участвала в коалиционно правителство, заедно с БСП.

Отговорът на формацията е, че според нея и според нейните избиратели БСП в момента е по-малкото зло от ГЕРБ. Все пак от "Демократична България" заявиха, че най-добрият вариант би бил, ако те, заедно с "Продължаваме промяната" имат мнозинство и не се налага да се прави коалиция с трета партия.

От "Демократична България" се постараха да се дистанцират от обвиненията на ГЕРБ, насочени към "Продължаваме промяната" за това, че в предишния кабинет е имало корупция, свързана с "Газпром". Единственият им коментар бе, че ако има нарушения на закона, то всеки трябва да отговаря за тях.

Основен акцент в кампанията на "Демократична България" бе да представят много от своите по-нови лица. Лидерите на коалицията Христо Иванов и Атанас Атанасов по-скоро блестяха с отсъствието си. Иванов се появи към края на камланията, за да формулира основните послания - депутинизация, върховенство на закона и безкомпромисна евроатлантическа интеграция. Представителите на формацията, които участваха в дебати, се опитваха да фокусират разговорите по същество. И да се дистанцират от дребните спорове и заяждания, които са част от всеки подобен дебат.

"Възраждане"

От "Възраждане" твърдят: "Време ни е за възраждане". По принцип възраждане в българския случай означава връщане на собствената държава. В европейския случай ренесансът е връщане към идеалите на античността, след тъмните векове на ранното средновековие. Докато "Възраждане" иска да възроди България като съветска република. От всички публични изяви на политиците от партията лъха зле прикрит стремеж за откъсване на България от нейното естествено място - в Европа. Там, където са я виждали истинските български възрожденци през XVIII и XIX в.

Костадин Костадинов и сие са против всичко, което ни свързва с Европа - НАТО, еврото и т.н. И настояват България да гледа първо своя интерес и след това съюзническите си задължение в ЕС пропускайки да обяснят, че всъщност в повечето случаи те съвпадат напълно. От "Възраждане" всячески се опитват да оправдаят нахлуването на Путин в Украйна. Според техните твърдения всеки, който е против Путин, обслужват западните интереси срещу заплащане. А тези, които са "За" Путин, защитават българския национален интерес от чисто родолюбие.

Впечатление направо това, че този път кампанията на "Възраждане" бе доста по-добре финансирана. На много места по градове и магистрали бяха разположени билбордове на партията. Подобна масирана кампания преди тази партия не правеше. Билбордовете бяха еднотипни - Костадинов на преден план, а зад него група размазани лица, повечето от тях неизвестни за широката публика.

За вялата кампания със сигурност има значение и това, че напоследък изборите станаха често явление в България. Мнозина прогнозират, че е много вероятно напролет да има нови избори. Ако това се случи, кампанията едва ли ще бъде много по-различна от сегашната.