Кампанията за парламентарните избори е към края си и Институтът за развитие на публичната среда проследи текущите средства на партиите за реклама в медиите.

Мониторингът ни включва официалните страници на 39 национални и регионални медии - 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

Два дни преди изборите от института представят данни за финансовите ресурси, които формациите са отделили за платено медийно присъствие. Сумите, включени в публикацията, са на база договорите, които доставчиците на медийни услуги са публикували на страниците си до 28 септември включително.

Общата стойност на платената политическа реклама е 3 020 075 лв. (без ДДС).

Кои партии похарчиха най-много?

В края на кампанията има сериозни размествания сред участниците, вложили най-много средства в медийния си имидж. Така на първо място вече е "Продължаваме промяната" с 675 020 лв. Формацията е вложила над 480 хил. лв. в предизборна реклама само за периода 20-28 септември. Основният дял (над 50%) от средствата е насочен към големите частни телевизии у нас - bTV и Nova.

"Продължаваме промяната" е разходвала значителни суми и за отразяване в БНТ (където е насочен и целият ѝ медиен пакет), вестниците "24 часа" и "Труд", онлайн медии и др.

На второ място по разходи вече е "Демократична България" с 419 231 лв. - увеличение с 47 хил. лв. за последния период на кампанията. От коалицията продължават да залагат на големите телевизии у нас - bTV, Nova и БНТ, в които тя е вложила над 85% от средствата си.

След тях се нарежда "БСП за България" със 338 193 лв., което е с 96 хил. лв. повече в сравнение с предишната ни справка. Основно перо за левицата продължава да е договорът за Гугъл реклама чрез агенция-посредник, който бе публикуван на интернет страницата на в. "Стандарт". Това споразумение обаче включва показване на банери в сайтовете на още 25 други онлайн медии (сред които bradva.bg, petel.bg, vihrogon.bg, uniconbg.com, vecherno.com, vijti.com, onovini.eu, silnabulgaria.eu и др.). От Столетницата са насочили средства още към обществената БНТ, партийната си телевизия, вестници и онлайн издания.

Вече на четвърта позиция е коалицията ГЕРБ-СДС с 319 636 лв. Оттам са вложили едва около 22 хил. лв. в последната фаза на кампанията. Практиката на ГЕРБ-СДС продължава да е насочена към относително равномерно инвестиране в разнообразни медии - от големите телевизии, до печатни издания и онлайн агенции.

От "Възраждане" пък имат двойно увеличение в разходите си за реклама спрямо данните от 20 септември. Така партията е на пето място по разходи за медии с 310 105 лв. Следва "Има такъв народ", която е отделила средства в размер на 173 561 лв.

Две формации - "Народна партия истината и само истината" и "Национално движение единство", както и двата инициативни комитета, нямат обявени договори за отразяване с мониторираните от нас медии.

Кои са най-предпочитаните медии през тази кампания?

И в края на кампанията с най-много приходи - 598 880 лв., е БНТ. Това е увеличение с близо 200 хил. лв. спрямо предходния период. Обществената телевизия има договори с общо 19 от участниците в изборите, като основните ѝ приходи са от "Демократична България", ГЕРБ-СДС и ДПС. Трябва да отбележим, че тарифите за реклама в БНТ са по-ниски в сравнение с големите частни национални телевизии, тъй като те се определят от Министерския съвет за всяка предизборна кампания. Така очевидно връзката ефирно време-цена при БНТ се оказва с най-голямо влияние при избор на медийно поле за изява от участниците в предстоящите избори.

Частните бТВ с 566 307 лв. и Нова тв с 428 809 лв. се нареждат на второ и трето място по привлечени приходи в края на кампанията. И двете медии имат подписани договори за реклама на едни и същи формации - "Продължаваме промяната", "Демократична България", "Възраждане", "Има такъв народ" и ГЕРБ-СДС. Тези телевизии са увеличили неколкократно приходите по линия на политически пиар в последните десет дни.

С 311 229 лв. "Евроком" следва двете големи частни телевизии. Основният дял от тази сума е по линия на договор с "Възраждане". Медията има сключени споразумения за платено отразяване с общо 16 формации. Освен тях има и 13 споразумения за безплатно отразяване на участници в кампанията.

От мониторираните доставчици на медийни услуги към края на кампанията четири не са публикували сключени договори - вестниците "Борба", "Ние" и "Арда NEWS", както и онлайн платформата "Фрог нюз".

Въпреки това отново някои от тях не спазват изискванията на Изборния кодекс, като публикуват политическа реклама.