Четвъртокласниците имат по-добри познания по български език и литература (БЕЛ), отколкото по математика. Това показват резултатите от тазгодишното национално външно оценяване по двата предмета. Над 53 000 деца се явиха на изпитите, които се проведоха съответно на 26 и на 27 май т. г., съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН), информира БТА.

По БЕЛ учениците са постигнали средно 70,46 точки от 100. По математика средният резултат е по-скромен - 57,33 точки от 100. По скалата за превръщане на точките в оценки това означава "много добър" по български език и литература, и "добър" по математика.

"Отнасям се със съвсем прагматичен подход към резултатите от националното външно оценяване в четвърти клас, част от децата не знаят достатъчно и това не е новина. Същият разговор го водихме и миналата година. Другите деца - част от тях са много добре, имат петици и шестици. Има над 6000 деца, които имат шестици и по двата предмета - български език и литература, и по математика. Въпросът е как да подобрим образованието, за да бъдат резултатите по-добри през следващите години."

Това коментира пред журналисти министърът на образованието и науката акад. Николай Денков във вторник по повод резултатите.

Общият резултат е сравнително висок. Той потвърждава наблюденията от международните изследвания PIRLS и TIMMS, че българските четвъртокласници се справят над средното равнище в сравнение със своите връстници в други страни.

С максимален брой точки са оценени 1427 изпитни работи, а 6772 деца имат отлични оценки (над 5,50) и по двата предмета. Всеки втори четвъртокласник има отлична оценка поне по единия предмет. Трима ученици са с максимален брой точки - 100, едновременно и на двата изпита.

Добро впечатление прави също тенденцията повече ученици да имат пълен брой точки на отворените въпроси, отколкото на затворените. Това показва напредък при най-важните умения - да мислят, да решават задачи, да четат и създават текст.

В сравнение с 2021 г. при тазгодишните средни стойности по двата предмета се наблюдава лек спад. Освен че самите деца са различни, влияние върху резултатите оказва и по-дългият период на онлайн обучение заради пандемията от COVID-19 - за този випуск това бяха три поредни години, макар че бяха положени максимални усилия през тази учебна година децата от началните класове да учат колкото е възможно по-дълго присъствено.

Върху резултата се отразяват и някои промени в самите тестове за националното външно оценяване - с всяка следваща година те изискват все повече мислене, съобразителност, справяне с практически ситуации, умение за пренос на наученото в нов контекст. Това предполага повече усилия и постоянство при усвояването на материала.

Предстоят анализи на регионално и на училищно равнище, както и набелязване на конкретни стъпки за преодоляване на пропуските, установени на изпитите след четвърти клас, отбелязват от МОН. Това с особена сила се отнася за училищата, в които има ученици с 0 точки и на двата изпита (24 деца общо за страната), както и ученици с 0 точки на един от двата изпита - общо 213 деца. Тревожно е също, че 3477 (около 6% от всички) четвъртокласници не са постигнали минимума от 30 точки за "среден (3)" и на двата изпита.

Резултатите от изпитите доказват за пореден път, че по математика учениците се справят най-трудно с геометрията, пространственото мислене и практическото прилагане на наученото в реални ситуации.

По български език се забелязва обедняване на речника на децата. Все повече са думите, чието значение голяма част от учениците не знаят. Цели 88% от тях например не могат да обяснят значението на думата "пожарникар", немалко ученици не разпознават значението на думи, като "високомерен", "надменен", "стеснителен", "срамежлив", "горделив". В езиково отношение най-голямо предизвикателство остава правописът на степенувани прилагателни имена и на съгласни пред беззвучни в средата на думата.

Няма сериозни размествания между подредбата на регионите по резултати спрямо предходната година. С най-висок брой точки отново са Смолян и София-град. В другия край е Сливен.

От тази година Министерството на образованието и науката въвежда единна скала за превръщане на броя точки в оценки по шестобалната система. Тя ще важи както за националното външно оценяване в четвърти клас, така и за държавните зрелостни изпити. "Среден (3)" се получава при постигнати 30% от максималния брой точки. Съпоставимостта на резултатите между отделните випуски се прави през броя точки.

Скала за оценяване:

Слаб до 29 т.
Среден 30 т. – 40,5 т.
Добър 41 т. – 62 т.
Мн. добър 62,5 т. – 83,5 т.
Отличен 84 т. – 100 т.

На въпрос дали математиката не е много сложна за малките ученици и те не я разбират, министър Денков отбеляза, че по тази причина се прави преглед на учебните програми. Това е една изключително тежка и обемна задача, която ще отнеме време, за да подобрим образователната система и да учат децата това, което е разбираемо и интересно.

"Това е много експертен разговор, очевидно е, че има проблем с математиката, но трябва да се каже точно какъв е проблемът и как да бъде решен. По тази задача - как да бъдат променени програмите, ще бъде работено през лятото", обясни още министърът.