Двама активисти срещу климатичните промени от движението „Последно поколение“ заляха с картофено пюре ценна картина на френския импресионист Клод Моне, изложена в музей в германския град Потсдам край Берлин, съобщи ДПА в неделя.

Все още тече проверка дали платното от поредицата “Les Meules” („Купи сено“) на Моне е претърпяло трайни щети, каза говорител на музея „Барберини“.

Двамата активисти, облечени в светлоотразителни оранжеви жилетки, са се залепили за пода. Според говорителя общо в протеста са участвали четирима души.

„Последно поколение“ публикува видео от акцията в Туитър, в което се казва, че веществото, хвърлено срещу картината, е картофено пюре и призова политиците да вземат ефективни мерки срещу климатичните промени.

„Ние правим този Моне сцена, а обществото – публика. Ако е необходима картина – залята с картофено пюре или доматена супа – за да накараме обществото да си спомни, че  пътят на фосилните горива убива всички нас: тогава ще ви дадем картофено пюре на картина!“, се казва там.

Този сценарий напоследък взе все по-често да се повтаря. 

Напоследък те са навсякъде. Залепят се и създават хаос. Любимите им цели са прочути произведение в художествените галерии. Това ли е последната актуална версия на климатичен активизъм?

Първи членовете на британското движение "Just stop oil" ("Просто спрете петрола") предприеха новата тактика в опитите да привлекат общественото внимание към исканията си. Освен улични демонстрации и блокади, в последните месеци те атакуват емблематични картини и скулптури, за да подчертаят символично унищожаването на околната среда.

Едно от най-обсъжданите стана нападението срещу "Слънчогледите" на Винсент ван Гог в Националната галерия в Лондон. Произведението е сред най-известните на автора и се оценява на около 84 милиона щатски долара. Две активистки на британския клон на "Just Stop Oil" влязоха в световните новини като заляха преди дни творбата с доматена супа в опит да накарат британското правителство незабавно да прекрати новите проекти, свързани с добив на петрол и газ. След което се залепиха за стената. От галерията обявиха, че не са нанесени сериозни щети на платното на Ван Гог, което беше почистено и върнато на мястото му само шест часа след инцидента.

"Just Stop Oil" се бори срещу използването на изкопаеми горива и акцията срещу "Слънчогледите" е поредната от серия подобни посегателства срещу галерийни експонати. Първото нападение бе на 29 юни т. г., като активистите на движението се залепиха за рамката на произведението "Сърцето ми е в планините" (1860 г.) на Хорейшио Маккълок, изложено в Художествената галерия и музей "Kелвингроув" в Глазгоу, пише БТА.

Ден по-късно организацията атакува и шедьовъра "Разцъфнали прасковени дървета" (1889 г.) на Винсент ван Гог, намиращ се в лондонския институт "Куртолд". Последваха акции за привличане на вниманието срещу "Еоловата арфа на Томсън" (1809 г.) на Джоузеф Уилям Търнър в Арт галерията в Манчестър, където на пода пред творбата бе изписано "Без нов петрол", както и срещу "Каруцата със сено" (1821), емблематичен пейзаж на Джон Констабъл в Националната галерия в Лондон. Активистите се залепиха и за рамката на репродукция на "Тайната вечеря"”, за която се смята, че е дело на Джампетрино, ученик на Леонардо да Винчи. Творбата от 16-и век се намира в Кралската академия в Лондон.

Организацията се насочи към музеите, защото смята това за начин за "оказване на психологически натиск върху правителството" чрез публичност, обясни пред в. “Ню Йорк таймс” Мел Карингтън, говорител на "Just Stop Oil". И даде пример, че акцията срещу "Разцъфнали прасковени дървета" на Ван Гог е отразена в новинарските емисии по цял свят, докато на предишни протести пред петролни терминали не е обърнато достатъчно внимание. Все пак от британското движение подчертават, че изпитват голямо "уважение и любов към самото изкуство като институция".

Атакуваните картини не са избрани случайно - повечето от произведенията, привлекли активистите, изобразяват природни картини. 

"Природата е най-голямата муза на изкуството", каза пред "Дойче веле" Саймън Брамуел, съосновател на движението "Бунт срещу унищожението" и активист, помогнал за организирането на акциите.

"Политиката винаги ще следва културата, така че е много важно да пазим идеалите на нашите културни институции. И дори сме закъснели. Като планета, ние се събуждаме с факта, че повишаване на температурите с 1,5 градуса по Целзий означава катастрофа и тази цифра вече е в огледалото за обратно виждане. Ако достигнем 2 градуса, това може да означава, че 20 процента от Земята ще станат необитаеми. Време е да включим културните институции в разкриването на истината", споделя той пред АРТнюз.

Използването на изкуството с цел политически изявления има дълга и често екстремна традиция.

Брамуел припомни, че през 1914 г.  британска суфражетка нарязва с нож за месо портрет на философа Томас Карлайл в Лондон. Той не пропусна да посочи също провокативното изкуство на китайския творец Ай Вейвей.

"Ние не режем картини, както направиха суфражетките", каза Брамуел пред "Дойче веле", но подчерта, че действията им са внимателно планирани, за да причинят възможно най-малко щети на набелязаните творби. И очевидно успяват, тъй като атакуваните творби нямат сериозни поражения. 

Действията на британските активисти вдъхновиха техни съмишленици и в други части на Европа. Малко след първата акция на "Just Stop Oil" италианската организация "Последно поколение", а през август и германски климатични активисти предприеха подобни протестни действия. И те настояват властите в страните им да престанат да одобряват нови проекти, свързани добив на газ и петрол.

Италианците атакуваха в края на юли т. г. шедьовъра "Пролет" (1477 г.) на Сандро Ботичели, което се намира в галерията "Уфици" във Флоренция. Последваха нападения срещу творбата "Уникални форми на непрекъснатостта на пространството" (1913 г.) на футуриста Умберто Бочони в миланския "Музей на 20-и век" и срещу скулптурата "Лаокоон и синовете му", датираща от 40-30 г. пр .н. е. и намираща се във Ватиканските музеи. Климатичните активисти избират нея, тъй като има символно значение - Лаокоон е троянски жрец, който моли съгражданите да изгорят дървения кон, изпратен от гърците като подарък. Те обаче пренебрегват предупреждението и населеното място е разграбено от войниците, криещи се в коня. Борците срещу климатичните промени виждат силна символика в скулптурата с настоящето и затова искат да насочат вниманието на обществото точно към нея.

Германските активисти от местното движение "Последно поколение", за което се смята, че не е свързано с едноименната италианска организация, се присъединиха към демонстрациите в края на август. За първата си акция те избраха да се залепят за рамката на "Сикстинската мадона" от Рафаело, изложена в Галерията на старите майстори в Дрезден.