България е държава с хилядолетна история и огромно културно наследство. За да запазим идентичността си като нация и културните ни постиженията, е важно да ги предаваме на следващите поколения.

В днешния дигитален свят, обаче, се оказва все по-трудна задача да запалим младите по класическото българско творчество и традиции. Затова е важно да откриваме интригуващи начини, чрез които да предаваме на децата своето културно богатство, говорейки им на техния модерен език. Точно тук развитите технологии идват на помощ и се превръщат в мост между новите поколения и хилядолетната история на страната ни.

Добър пример за това е проектът на клуб „Отворено общество“ от гр. Стара Загора – „Интерактивен екскурзовод в музея на Яворов“, подкрепен от най-значимата социално отговорна инициатива на Лидл България – “Ти и Lidl за по-добър живот“.

Представителите на клуба си поставят за цел да направят къщата-музей по-атрактивна за младото дигитално поколение, чрез използването на технологии, които да ги докоснат до творчеството и историята на големия български поет Пейо Яворов. По примера на модерните световни музеи, в единствената действаща културна институция в гр. Чирпан, е интегриран сензорен дисплей, който осигурява бърза навигация и оптимална визуализация на текстове и картини. Интерактивният екскурзовод освежава атмосферата и пренася музейното преживяване на много по-дълбоко ниво. Той представя отделни фрагменти от живота и творчеството на поета по интересен и интригуващ начин – чрез филмов разказ за Яворов и трите му музи - Мина, Лора и Дора и цялостен интерактивен албум за живота му. Новото въведение стимулира интереса и привлича младата публика.

Този проект е пример за само една от 20-те вдъхновяващите граждански идеи в област „Култура и историческо наследство“, които Лидл България финансира от 2017 г. насам в рамките на инициативата „Ти и Lidl за по-добър живот“. Повечето от тях са насочени към създаването и представянето на културни продукти, опазването, съхранение и популяризиране на културно-историческото наследство от местно значение, създаването на условия за развитие на творческите индустрии и др. Общо за периода 2017 – 2021 година компанията е подкрепила културни проекти от 18 населени места в България с общ фонд от над 130 000 лева.

Освен проекти с културна насоченост, „Ти и Lidl за по-добър живот“ подкрепя идеи от още две ключови области – образование и околна среда. Инициативата има за цел да помага на хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот, а за четирите издания от 2017 г. досега по програмата са финансирани общо 96 проекта с фонд от 715 000 лева.

В следващите дни предстои Лидл България да обяви и одобрените проекти по програмата за 2022 г. Те ще бъдат финансирани от компанията с общ фонд от 200 000 лв. Партньори на инициативата са Фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Българския Дарителски Форум.