Европейският парламент и страните членки на ЕС постигнаха временно споразумение за нулеви емисии при новите автомобили и ванове до 2035 г.

Това е първото споразумение по пакета „Подготвени за цел 55“ (Fit for 55), чиято цел е намаляване на емисиите в ЕС с най-малко 55 на сто до 2030 г.

То практически означава спиране на продажбите на нови бензинови и дизелови пътнически и лекотоварни автомобили в ЕС от тази дата, както и на хибриди (бензиновo-електрически) в полза на 100-процентови електромобили.

Емисиите от въглероден диоксид при новите пътнически и лекотоварни автомобили трябва да бъдат намалени със 100 процента в сравнение с 2021 г. Такова е предложението на Европейската комисия.

По искане на ЕП се въвежда методология за оценката и съобщаването на данните за пълния жизнен цикъл на емисиите на въглероден диоксид на продаваните на пазарите в ЕС коли и ванове. Комисията трябва да представи тази методология до 2025 г., придружена със законодателни предложения, където е необходимо.

ЕК ще публикува доклад до края на 2025 г., а след това – на всеки две години, за напредъка към нулевите емисии по пътищата. Той ще съдържа ефекта върху потребителите и заетостта, напредъка на енергийната ефективност и достъпността на автомобили с нулеви и ниски емисии, както и информация за пазара за коли втора употреба.

Комисията ще наблюдава и ще докладва всяка година за разликата между стойността на тавана на емисиите и реалните данни за потребление на гориво и енергия.

Споразумението предвижда съществуващото европейско финансиране да бъде насочено към преминаване към коли с нулеви емисии и свързаните с това технологии. Най-вече трябва да има пари за малките и средни предприятия, свързани с веригата за доставки за автомобилната индустрия, и уязвимите региони и общности.

Същевременно ще има някои дерогации. До края на 2035 г. те могат да бъдат дадени на дребни производители на коли (от 1000 до 10 000  годишно) и на ванове (от 1000 до 22 000). След този срок дерогациите ще продължат за тези, които произвеждат по-малко от 1000 коли годишно.

Предстои споразумението да бъде одобрено формално от Европейския парламент и от Съвета на ЕС (страните членки), след което да влезе в сила.

Германската автоиндустрия е недоволна

Германската асоциация на автомобилната индустрия Фау Де А (VDA) разкритикува споразумението, предаде ДПА, цитирана от БТА.

„Нехайно е да се поставят цели за периода след 2030 г., без да можем да направим съответните промени въз основа на текущото развитие", заяви президентът на браншовата организация Хилдегард Мюлер.

Тя даде за пример разширяването на инфраструктурата за зареждане на електрически автомобили, неизбежната зависимост от суровини и възможността за генериране на електроенергия от възобновяеми източници. И допълни, че с вече съществуващия парк от двигатели с вътрешно горене може да се оперира по климатично неутрален начин. За тази цел според Мюлер ще са нужни и синтетични горива.