Премиерите на България и Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски дадоха старт на строителството на част от железопътния Коридор номер 8 в югозападната ни съседка. Стратегически важен, коридорът трябва да свърже Италия-Албания-Република Северна Македония и България.

В местността Шупли камен край Куманово бе поставено началото на строителството на източната част на коридора, участък Куманово – Беляковце – Крива Паланка.

"Днес продължаваме с осъществяване на целта от национално стратегическо и международно значение за РСМ. Отбелязваме строежа на източната част от жп Коридор номер 8 през Северна Македония. Такива проекти са за бъдещите поколения и с тях РСМ е свързана с европейските жп линии и коридори.

Северна Македония е ключово свързване към Европа, към Адриатическо и Черно море. С такъв проект нашата държава е кръстовище на Балканите. Новата жп инфраструктура открива пазари за нови инвестиции и за ново сътрудничество", заяви Димитър Ковачевски.

"Железопътното трасе по Коридор номер 8 е важно за страните по неговото протежение както за България, за Северна Македония, така и за Албания и несъмнено ще допринесе голяма добавена стойност за развитието на целия ни регион.

През изминалите над 140 г. реализирането на инфраструктурата и свързаността, залегнал в основата на днешния Коридор номер 8 беше въжделение на редица поколения от двете страни на границата. Коридор номер 8 ще осигури ключова връзка между България, Северна Македония и Албания, между гражданите и бизнеса на трите държави", подчерта Гълъб Донев, цитиран от кореспондента БНТ.

Европейският коридор започва от италианското пристанище Бриндизи, продължава към албанското Дуръс-Тирана-Скопие-Куманово-Беляковце-Крива паланка-Деве баир- Гюешево-София-Пловдив-Варна/Бургас.

Проектът в македонския участък стои нереализиран от десетилетия, като в момента се строи жп линия, а е предвидена и автомагистрала до България. От четирите лота от Скопие до българската граница в момента е изграден един, а средствата са от ЕС в размер на няколкостотин милиона евро.

Българският жп участък до границата с РСМ е изграден от десетилетия, но се реновира в няколко участъка, напомня обществената телевизия. Предстои да бъде изградена и нова жп линия от София до Гюешево за около 900 млн. лв.

Ако бъде реализиран, коридорът ще свърже реално двете страни с много по-добра и бърза инфраструктура и ще намали драстично времето за пътуване между София и Скопие.