Нанесена е щета за милиони при директното договаряне на газ. Това обяви служебният енергиен министър Росен Христов пред "Защо, г-н министър" по bTV.

Той обвини за загубите редовното правителство и увери, че документация по случая е предадена на прокуратурата. 

"Отстъпката от компанията за танкерите с втечнен газ "Шиниър" на база конкурентната процедура е двойно по-голяма от тази при директните преговори. Щетата е за стотици милиони. Имаме документи, които доказват директно договаряне, неконкурентни процедури. Законът изисква всички доставки, които са за срок под 12 месеца да се извършват чрез лицензирана борса. 99% от количествата преди нас са купувани в нарушение на закона", подчерта служебният министър.

Христов посочи, че България не е получила отговор от "Газпром" на поканата за подновяване на едностранно нарушения договор от руската компания.

"Самият факт, че отворихме преговори с тях принуди другите доставчици да се конкурират. Ние нямахме газ за месец напред".

Министърът изрази увереност, че падането на цените на синьото гориво не се дължи единствено на спада на борсовите цени.

"Нашата цена в момента е по-ниска от тази на борсата през август. Цената, която сме обявили, е 130 лева на мегаватчас. Ние купуваме почти наполовина на борсовата цена. Сделките през август са сключени с компании "МЕТ" и посредници."

Служебният кабинет готви да отмени въведената забрана за износ на горива от бургаската рафинерия.

"Какво се получава, ако ние забраним износа на горива от "Лукойл"? Всичко остава в България – ние не можем да го потребяваме. Всичко се пълни в хранилище. Те няма да има къде да го слагат и спират да произвеждат. Ние ограничихме нерегламентирания изход. Това е обсъждано с Христо Алексиев. "Лукойл" произвежда горива, които в България и ЕС не се ползват. Те се продават в трети страни. Ако не се изнесат, ще останат тук. Ако се запълнят хранилищата, ще намалят производството. Изключително е важно за българския потребител "Лукойл" да работи, защото така ще паднат цените".

Според него в момента печалбата на компанията не остава в България.

"Ние сега се радваме на най-ниските цени в Европа. Ако се намали производството, цените скачат, уволняват се хора. Ние имаме отговорност към нашите съседи. Не можем да се изключим от общия пазар".