Депутатите приеха на първо четене промени в Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, предложени от Ивайло Мирчев („Демократична България“) и група народни представители.
С този закон при определени обстоятелства държавата може да поеме контрол над "Лукойл"
Това законодателно предложение цели да предостави възможност в ръцете на държавните институции да има инструмент, който да позволи на държавата да реагира в сложни ситуации, в каквато се намира в момента България, смея да кажа и целият свят, с цел да се гарантира сигурността на критичната инфраструктура в сектор "Енергетика", свързан с нефт и продукти от нефтен произход, сигурността на доставките, качеството на обслужването, нивата на цените и съответно здравето и живота на българските граждани, обясни Надежда Йорданова („Демократична България“).
Тя поясни, че предлагат в случаи, когато са налице обстоятелства, които заплашват националната сигурност в държавата, по някакъв начин се нарушават наложените международни ограничителни мерки или се злоупотребява с монополно положение държавата, в лицето на министъра на икономиката и индустрията, след предложение на консултативния съвет към него да назначи в съответния оператор на критична инфраструктура особен търговски управител.
Предлагаме в рискова ситуация държавата да може да назначи такъв във всяко търговско дружество - оператор на критична инфраструктура в сектор "Енергетика", по-специфично в сектор "Нефт и нефтени продукти", за да може да се преодолее тази кризисна ситуация, поясни Йорданова.
Тя уточни, че възможността за определяне на особен търговски управител е ограничена само за 6 месеца и може да бъде удължавана само още веднъж. Съдът ще може да провери дали са налице особените обстоятелства, които допускат налагане на тази мярка, поясни Йорданова.
Йорданова каза, че при установяване на нарушения на санкционния режим, на обстоятелства, които застрашават националната сигурност, злоупотреба с монополно положение, да може да бъде прекратяван лиценз или концесионен договор или съответни разрешения във връзка с акцизните складове, за да се гарантира сигурността на доставките на тези продукти.
Според Драгомир Стойнев (ПГ на „БСП за България“) законопроектът попълва дупка в българското законодателство. Хубаво би било да бе гледан по-отдавна, защото в момента разглеждането, гласуването на подобен законопроект ражда интерпретации, които пораждат и страхове, отбеляза той.
Създава се впечатлението, че понеже в момента има криза и тя трудно може да бъде овладяна, е хубаво да се накаже Русия като по този начин се вземе собственост върху активите им, добави Стойнев. По думите му трябва да се обясни, че не се прави с тази цел, а временно да се назначи управител или управители, които единодушно да взимат решение и наистина да могат да управляват предприятието. Вие, вносителите трябва да обясните, че това няма да се случи от утре, а в случай на нужда, обърна се Стойнев към колегите си от „Демократична България“. Според него между първо и второ четене трябва да се опростят процедурите по назначаването на особените търговски управители.
Подкрепям законопроекта, но наистина смятам, че трябва да бъдат направени доста сериозни промени, които да прецизират и внесат яснота, заяви Теменужка Петкова (ПГ на ГЕРБ-СДС). Тя посочи, че законопроектът борави с два термина - особен представител на държавата и особен търговски представител. Може би трябва да има някакво уеднаквяване, да знаем всъщност за какво точно става дума, допълни тя. По думите й трябва да се изясни дали говорят за критична инфраструктура или стратегически дейности и обекти. Според нея трябва да бъдат прецизирани текстове от гледна точка на особения управител. В законопроекта е предвидено този особен търговски управител да възлага извършването на пълен и всестранен одит, отбеляза Петкова и посочи, че термините трябва да бъдат прецизирани, тъй като такова понятие, по думите й, на практика не съществува.
Доста впечатляващо е, че доста културно показахте, че за пореден път законопроект, вкаран от „Демократична България“, не става за нищо, чисто юридически дори, каза Цончо Ганев (ПГ на „Възраждане“), като посочи, че става дума за чиста проба национализация.
Борислав Гуцанов (ПГ на „БСП за България“) каза, че законопроектът е правилен и е щял да го приветства, ако в него не е била включена единствено и само критична инфраструктура и обекти, свързани пряко с доставките на нефт и нефтопродукти.
Ако искаме да сме обективни и да има действително работещ законопроект, той трябва да обхваща всичко, защото тук е много избирателно, допълни Гуцанов. Нека да направим законопроект, които обхваща всички критични предприятия, критична инфраструктура, стратегически, касаещи националната сигурност на страната ни и тогава да, щях да повярвам във вашата искреност. Нека това да го приемем като една първа стъпка, но между първо и второ четене да видим може ли да бъде добавен в този законопроект или трябва а го забавим и да се приеме един, които да отговаря за всички, коментира Гуцанов.
Инициативата, която колегите отдясно подеха, е абсолютно правилна и не мисля, че трябва да си играем със страховете на хората, заяви Георги Самандов (ПГ на „Български възход“).
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни