Заместник-министърът на външните работи Костадин Коджабашев изрази официално протест срещу решението на Руската федерация да обяви за издирване българския гражданин Христо Грозев. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на външните работи (МВнР). Посланикът на Руската федерация в България Елеонора Митрофанова бе извикана днес във ведомството.

Коджабашев изтъкна, че България не е била информирана по официален път за решението журналистът да бъде обявен за издирване и настоява да разбере какви са основанията за това в срочен порядък. Посланик Митрофанова индикира, че относно конкретните основания би следвало да се отправи запитване до компетентните органи на Руската федерация.

Изрично бе отбелязано, че възприемаме решението за обявяване за издирване на Христо Грозев като насочено срещу свободата на словото и медиите, както и като опит за сплашване на български гражданин, се посочва още в съобщението на МВнР, цитирано от БТА.

„По време на срещата от българска страна бе отбелязано и че на фона на включването на България в списъка на т.нар. „неприятелски държави“ на Руската федерация, решението за обявяване за издирване на Грозев допълнително подкопава и без това намиращите се в една от най-ниските си фази двустранни отношения, и то не по българска вина. Акцентирано бе и върху силния отзвук в Република България на случая, което е знак за чувствителността на обществото към нарушаването на основни права на човека“, допълват от външното ни министерство.

Същевременно МВнР счита, че казусът с българския гражданин Христо Грозев не бива да се превръща в тема за вътрешнополитическа употреба и партийна надпревара. В тази ситуация се изисква страната ни да действа единно, с разбирането за национален интерес и въз основа на пълна информираност.

Заместник-министърът постави въпроса и за възпрепятстването на изучаването на български език в училища в окупираните от Русия територии на Украйна, изразено е остро възмущение от действията по премахване на портрети на български национални герои и друга българска символика от учебните пространства.