Стоци километри сериозни деформации по пътната настилка;

На 31 места с неправилно поставени знаци;

415 локации с увредена обезопасителна система;

Около 350 километра със сериозни деформации по пътните ленти;

80% сигнализация, която не отговаря на изискванията за светлоотразителност – както вертикална, така и хоризонтална.

Това показва полеви оглед на 846 км магистрали у нас, проведен в края на 2022 г. от екип на Института за пътна безопасност.

"Всички тези елементи водят най-малкото до грешно взети решения, до объркване на водачите, които имат потенциала да прерастват или в травми, или в смърт", заяви пред БНР инж. Методий Стелиянов, част от одитиращия екип.

Наблюдавани са сериозни деформации, уточни специалистът.

Докладът ще бъде представен официално по-късно днес.

"Думата магистрали трябва да я преквалифицираме в Република България. Ние в България нямаме магистрали. Ние имаме скоростни пътища, които разбиват автомобили, причиняват висока аварийност и водят до смърт", коментира в предаването "Преди всички" Методий Стелиянов.

По думите му...

"... ние, в Република България нямаме една магистрала, която да отговаря на минималните европейски стандарти."

Експертът уточни, че цяла поредица елементи на места не отговарят на изискуемите стойности и даде пример с участъци от АМ "Струма", които още не са пуснати в експлоатация, а вече са "със сериозни ерозионни действия по насипа".

(Клуб Z припомня, че въпреки това при катастрофата с 40 загинали македонски граждани българското следствие стигна до извода, че единствено виновен е загиналият шофьор, б.р.).

Експертът поясни пред БНР относно наблюденията на ерозията, че на практика - още преди да е пусната, дъждът ни отмива магистралата.

Той използва думите, че е "сащисан и така дълбоко разочарован" след обследването на пътищата.

"Къде са парите, как управляваме ние този финансов ресурс", пита инж. Стелиянов.

Според него е налице некомпетентно управление, след като за последната година и половина са сменени петима председатели на АПИ (всъщност в последно време строителство по споменатите магистрали почти няма - бел. ред. на Клуб Z).

"Защо са сменени тези хора, какво подписват, какво отписват, какво се случва?"

Как е възможно да продължаваме да търпим подобна висока смъртност по нашите т. нар. магистрали, допълни той. И посочи, че смъртността по аутобаните у нас е 3,5 пъти по-висока от средните европейски стойности.

Според Стелиянов не се предоставят инженерни решения за благото на обществото, а говорим за "чиста проба корупция".

Той обвини и поименно служебния регионален министър Иван Шишков - че е поел пред ИПИ ангажимент държавата да финансира цялостно проучване, включително от международни експерти на пътищата у нас. А после оттеглил съгласието си без аргументи.

На въпрос - новото проучване ще отиде ли също на бюрото на Шишков, Стелиянов каза, че най-вероятно щяло да се озове под някой друг лист хатия.