Стоци километри сериозни деформации по пътната настилка;
На 31 места с неправилно поставени знаци;
415 локации с увредена обезопасителна система;
Около 350 километра със сериозни деформации по пътните ленти;
80% сигнализация, която не отговаря на изискванията за светлоотразителност – както вертикална, така и хоризонтална.
Това показва полеви оглед на 846 км магистрали у нас, проведен в края на 2022 г. от екип на Института за пътна безопасност.
"Всички тези елементи водят най-малкото до грешно взети решения, до объркване на водачите, които имат потенциала да прерастват или в травми, или в смърт", заяви пред БНР инж. Методий Стелиянов, част от одитиращия екип.
Наблюдавани са сериозни деформации, уточни специалистът.
Докладът ще бъде представен официално по-късно днес.
"Думата магистрали трябва да я преквалифицираме в Република България. Ние в България нямаме магистрали. Ние имаме скоростни пътища, които разбиват автомобили, причиняват висока аварийност и водят до смърт", коментира в предаването "Преди всички" Методий Стелиянов.
По думите му...
"... ние, в Република България нямаме една магистрала, която да отговаря на минималните европейски стандарти."
Експертът уточни, че цяла поредица елементи на места не отговарят на изискуемите стойности и даде пример с участъци от АМ "Струма", които още не са пуснати в експлоатация, а вече са "със сериозни ерозионни действия по насипа".
(Клуб Z припомня, че въпреки това при катастрофата с 40 загинали македонски граждани българското следствие стигна до извода, че единствено виновен е загиналият шофьор, б.р.).
Експертът поясни пред БНР относно наблюденията на ерозията, че на практика - още преди да е пусната, дъждът ни отмива магистралата.
Той използва думите, че е "сащисан и така дълбоко разочарован" след обследването на пътищата.
"Къде са парите, как управляваме ние този финансов ресурс", пита инж. Стелиянов.
Според него е налице некомпетентно управление, след като за последната година и половина са сменени петима председатели на АПИ (всъщност в последно време строителство по споменатите магистрали почти няма - бел. ред. на Клуб Z).
"Защо са сменени тези хора, какво подписват, какво отписват, какво се случва?"
Как е възможно да продължаваме да търпим подобна висока смъртност по нашите т. нар. магистрали, допълни той. И посочи, че смъртността по аутобаните у нас е 3,5 пъти по-висока от средните европейски стойности.
Според Стелиянов не се предоставят инженерни решения за благото на обществото, а говорим за "чиста проба корупция".
Той обвини и поименно служебния регионален министър Иван Шишков - че е поел пред ИПИ ангажимент държавата да финансира цялостно проучване, включително от международни експерти на пътищата у нас. А после оттеглил съгласието си без аргументи.
На въпрос - новото проучване ще отиде ли също на бюрото на Шишков, Стелиянов каза, че най-вероятно щяло да се озове под някой друг лист хатия.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни