Нарочно ли си организираха всичко това около БДЖ? Липсата на разумно обяснение обикновено тласка към конспиративни теории. Как така тръгваш към рязко съкращаване на разходи (т.е. намаляване на линии и служители), без да имаш пред себе си анализ за очакваните последици от действията си? Как така за няколко дни обръщаш позицията си на 180 градуса и продължаваш да я караш постарому, като наливаш огромни суми на данъкоплатците в бездънната яма? Какво печелиш от това, че настройваш хиляди хора срещу себе си и подаваш жизненоважна сламка на давещите се опозиция и синдикати? И след като вече си го допуснал, защо не продължаваш по избрания първоначално път?
Очевидната версия
На повърхността случката изглежда така: финансовият министър затяга дисциплината и това принуждава Министерството на транспорта да предприеме дълго отлаганите болезнени мерки. Не личи управляващите да са имали сериозно намерение да реформират БДЖ, по-скоро се вижда паническо и първосигнално посягане към това, което най-лесно може да се отреже. Това обаче засяга лично твърде много хора, които и без това се събират на едно място – гарите, т.е. няма нужда от допълнителна енергия за протест. Те вече са заедно. Към тях се присъединяват кметове, депутати от БСП, синдикални лидери и миниреволюцията е готова. И когато нямаш конкретен отговор на въпроса какво се случва след спирането на влака Х и каква алтернатива си готов да предложиш на гражданите, тогава единствената посока остава отстъплението.
Конспиративната версия
А може би е било и така: Управляващите са били наясно, че обявената по този начин реформа на БДЖ ще предизвика точно такава реакция. Още в началото са знаели, че въпросните 40 милиона не са проблем и рано или късно ще ги осигурят. Сега обаче имат шанс да се снимат заедно с народа, да се вслушат в него и да го защитят от студенокръвните счетоводители, които настояват за икономическа логика и в железниците. Така си намират оправдание да не реформират БДЖ, компанията продължава да загнива и се приближава към своята дълго отлагана смърт. Активите се обезценяват, някой ги придобива, а по оголените маршрути се появяват автобусите. #Кой точно има водещи позиции в този бранш е част от темата, но не заради това #Кой присъства в заглавието.
Любимата версия на #Кой
Най-вероятно обаче е станало следното: И неизпипаният щурм за реформиране, и тънките сметки за предварително планирано отстъпление, и страхът от масираната реакция, и облизването за бъдещи икономически и политически облаги и много други неща са част от реалността. В управлението има много хора с много и различни интереси, а най-удобна за всички тези интереси е липсата на дългосрочна визия и воля за следването й. Може да го наречем слабост, може да го наречем и глупост.
Само един пример: в предизборната програма на ГЕРБ има отделна глава за „преодоляване на икономическата изостаналост на Северозападна България и периферните региони“. БСП дори обещаха агенция за Северозапада. Преди седмица пък икономическият министър Божидар Лукарски съобщи, че се планира „създаването на специализирана агенция за съживяване на икономиката в Северозападна България“. Точно този регион се оказа най-потърпевш от обявеното спиране на влакове. Управляващите казват, че губещите линии трябва да бъдат закрити, опозицията казва, че данъкоплатците трябва да продължат да субсидират губещите линии. Нито в едното, нито в другото има поне грам идея за развитие.
Липсата на обща визия за развитие на регионите в страната, противоречията между действията на едната и другата ръка на управлението, късогледството и нежеланието за поглед отвъд най-близките избори - т.е. липсата на политика, води до превръщането на все повече територии от България в гета. Комбинацията между глупост и крадливост увеличава зоните на бедност, несигурност и изолация. После властта се изземва от местни мутри, които разпределят и хляба, и сигурността. Затова и вече не е изненада, че партията на #Кой печели все повече гласове точно в гетата – независимо дали са квартали с циганско население в градовете или села с българско население в Северозапада.
Когато човек е притиснат до стената да иска малко хляб, малко сигурност и един влак дневно, тогава той няма да пита защо не разследвате #Кой открадна 4 милиарда от КТБ, защо проспалите грабежа ръководства на БНБ и КФН стоят непокътнати и защо харчите парите на данъкоплатците неразумно и непрозрачно. Този човек няма как да го убедите, че злото е в прогнилата съдебна система и трябва да се започне от там, за да има не само справедливост, но и хляб, и сигурност. Заради всичко това не е задължително #Кой да е в основата на разигралата се миниреволюция. Има кой друг да върши глупостите. #Кой просто е доволен.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни