"Отношението към бранша не е етично. От Министерството на регионалното развитие и благоустройството се опитват да ни злепоставят умишлено. В момента се насажда в обществото мнението, че цялата пътна гилдия се е сдружила, за да краде от асфалта. В тази група трябва да добавим и Европейската комисия... Има недостатъци, никой не е безгрешен. Пътните строители сме олицетворение на това, което представлява цялата държава. Но да се говори на ангро за целия строителен сектор, е неприемливо. Най-вероятно с Камарата на строителите ще излезем с писмена позиция по този въпрос".

Това заяви в неделя пред БНР председателят на Управителния съвет на Българската браншова камара "Пътища". Думите му идват след като през седмицата служебният министър  на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков обяви, че съвместна проверка на МВР и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) на автомагистрала "Хемус" през декември е показала, че в участъка от София до Яна има вложен по-малко асфалт от необходимото и шлака в земната основа. При изискване за 28 см асфалт, взетите проби са показали наличие между 18 и 21 см, а шлаката в земната основа е в голямо количество.

Министърът изнесе данни, че в тази част на магистралата строежът е започнал 2011 година, през 2013 година е пуснато движението, но разрешението за ползване е чак от 2016 година. 

"Т.е. някой е чакал във времето кога и как да бъде въведен този участък в експлоатация", коментира Шишков. 

Стефан Чайков обаче изрази несъгласие с метода, по който са събирани пробите. 

"За да се докаже количеството и качеството на положения асфалт, на всеки 2000 квадрата от пътната настилка, трябва да правите по три ядки, или 30 проби на километър трябва да се направят, за да се види колко е дебелината на асфалта. Асфалтът не е сирене, което да отрежеш точно до сантиметър. Проби не се правят по дължината на коловоза, а напречно, за да се види как се е изместил асфалтът и какво е състоянието на пътя в двете страни".

И добави, че за проверка не се приема една ядка и има техническа спецификация, одобрена от АПИ.

Председателят на Камарата обясни и защо пътищата в Европа, включително в съседните балкански страни, да са в пъти по-добри от нашите.

"В тези страни поддържането е на друго ниво, а ремонтите, особено на магистралите, се правят на седмата-осмата година. Най-натоварените магистрали в Германия се ремонтират на всеки шест години, плюс текущото поддържане, което е на светлинни години от нашето... Секторът у нас не е дофинансиран в продължение на 15 години"

По думите му авансовите плащания са нормална търговска практика извън България. И даде пример с обекти в САЩ, при които авансите достигат до 80%.