Съвместна проверка на МВР и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) на автомагистрала "Хемус" през декември е показала, че в участъка от София до Яна има вложен по-малко асфалт от необходимото и шлака в земната основа. При изискване за 28 см асфалт, взетите проби са показали наличие между 18 и 21 см, а шлаката в земната основа е в голямо количество.
Това съобщи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков по Нова телевизия, цитиран от пресцентъра на МРРБ.
Министърът изнесе данни, че в тази част на магистралата строежът е започнал 2011 година, през 2013 година е пуснато движението, но разрешението за ползване е чак от 2016 година. "Т.е. някой е чакал във времето кога и как да бъде въведен този участък в експлоатация", коментира Шишков.
Той заяви, че съвместните проверки на МВР и МРРБ ще продължат, защото в голямата си част пътищата не са направени по начина, по който следва да бъдат направени спрямо проектите и предвижданията.
Очакват се резултатите от проверката на АМ „Марица“, а в предстоящата седмица ще бъде инспектирана Северната скоростна тангента. Част от проблемите на магистрала „Марица“ са заради това, че най-вероятно са спестени материали или са влагани неподходящи. Министър Шишков коментира, че средства за ремонти на участъците с установени нередности ще се намерят, защото това засяга безопасността на придвижване.
"Отношението на държавата към строителния процес не е било това, което трябва и резултатите са налице", каза още той и посочи инспектирания от него само преди ден път Югово-Лъки, който по думите му е пример за "строителна бутафория".
Там скалната маса е иззета и така пътят има нужда от почистване на камъните.
Освен некачествено извършения ремонт, проблемът там е, че основен ремонт е извършван с документи за текущ и така става невъзможно някой да поеме отговорността за качеството на свършената работа. За да бъдат избегнати такива проблеми в бъдеще, в новите търгове за пътно поддържане поръчките са разделени. Разделението е направено, за да имат възможност и по-малки фирми да участват в търговете.
Регионалният министър конкретизира и сроковете за бъдещото строителство на „Хемус“. На пети лот ще бъде премахнато незаконното строителство, извършено до този момент и ще бъдат одобрени проектите за лотове - пет и шест, за да може да започне строителството там. Одобрен е подробният устройствен план на 9-ти участък. „Четвърти лот стои в капана на незаконното строителство, тъй като има голям обхват незаконно строителство, а депутатите не пожелаха да намерят законов механизъм, в който да продължи строежът“, коментира Шишков. Той заяви, че няма да бъде индексирано строителството на лотовете, за които има раздадени аванси.
"След като имат 35% аванс, трябва да продължат да строят. Казах на фирмите, че след като са получили 35% аванс, а в договорите им няма условия за индексиране, няма как да получат такива пари. Сега МРРБ, държавата и строителният бранш са в огромен капан и всички страдаме от този капан", посочи министърът.
„В момента на МРРБ прави усилие да обърне посоката на мислене, посоката на работа, на действието в този бранш. Мисля, че сме на прав път и вървим в тази посока, още повече, че част от магистралите започваме малко по малко да ги финализираме“, каза още Шишков и даде за пример автомагистрала „Европа“, където до месец, месец и половина може да бъде пуснато движението до границата в този участък, „който нарекох пътя на костенурката”, а до няколко месеца се очаква напредък и в частта от София до Сливница. Ако целият лот бъде завършен 2024 година, няма да бъде загубено и европейското финансиране за обекта, посочи Иван Шишков.
До няколко месеца ще бъдат пуснати и седем километра от скоростния път Ботевград-Мездра, което ще облекчи обхода на Новачене. Следващата седмица ще бъде издадено разрешение за укрепване на свлачището на АМ „Струма“, така че поетапно да бъде пуснато движението и в двете платна, се посочва още в съобщението на МРРБ.
БТА припомня, че през януари Шишков съобщи, че общата стойност на извършеното незаконно строителство на инфраструктурни обекти е 1,020 млрд. лева. Сред обектите са четвърти и пети лот на магистрала "Хемус", пътни проекти за текущ и ремонт и поддръжка, които представляват основен ремонт, ремонти на язовири.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни